Fråga om inkoppling av " raggarplanka "

bingo556
7 juni 2021 · 1 Inlägg

Hejsan!

Jag håller på och hjälper en bekant med ljud i hennes Epa. När hon köpte den följde det med en så kallad "raggarplanka"..  Själva lådan verkar vara köpt separat samt högtalarna och delningsfiltret.
Denna planka har aldrig varit inkopplad sen bilköpet. Hennes pappa försökte koppla in den, men det lät konstigt så han kopplad ur det och överlät allt till mig. För jag har lite kunskap om detta, trodde jag iallafall... haha.

Så det består av en :
Edge pro Raggarplanka låda
4st EDGE EDBPRO6-E9 middar
2st Edge EDPRO37TA-E4 diskanter
2st GAS PSXO24 2-vägs Delningsfilter

och detta ska sen drivas av ett Bass Habit SPL ELITE 500.2DF som finns med var det tänkt.

så som jag förstår är detta inget köpe kit, utan de tidigare ägarna har plockat ihop det här själv med tanke på att det är ett GAS delningsfilter. Kanske har fel...


Till mitt problem nu

Jag ville dubbelkolla alla grejer innan jag börja spela så jag mätte varje högtalarterminal (finns två ) och fick fram 1.5ohm i en och 3ohm i den andra. Vilket jag tyckte var märkliga värden, Förväntade mig antigen 2 eller 4 ohm från varje terminal.

Varje terminal har 1 delningsfilter, 2 middar och 1 diskant.

Så jag tog isär allt och konstatera att en högtalare var trasig, därav 3ohm värdet.

Men jag förstår fortfarande inte varför jag får ut 3 samt 1.5ohm.... Middarna ska enligt spec vara 4ohm och diskanterna 4ohm.. Men mäter jag på  middarna så får jag 3ohm och diskanten 4ohm. 

Enligt kopplingschemat på GAS delningsfiltret så ska man få ut 3ohm när det är 2st 4ohms middar och 1st 4ohms diskant inkopplad... Men jag får ju bara 1.5ohm, och det verkar ha nånting att göra pga att middarna egentligen är 3ohm? Om man nu får ut 3ohms som kopplingsschemat på delningsfiltret säger att man får om alla element var 4ohm. Så blir det ju fel i alla fall, eller hur?   Eftersom att slutsteget är 1,2,4 ohm x2  inte 3ohm.  Och det funkar ju inte heller med 1.5ohm eller 6 ohm… haha jag får inte ihop det här..


Är det rätt eller är det nåt som är tokigt? Det känns väldigt fel..   Plus att jag tror att det är fel delningsfilter också, det ska ju tydligen bara klara 125w rms. Middarna har ju en effekt på  150rms vardera och diskanten 75rms totalt 375rms..

Steget ska ju klara 1ohm,2ohm samt 4ohm.  Men hur är det egentligen att koppla in x2 1.5ohm? 


Hoppas det inte blev för rörigt och att ni förstod.. Jag kanske övertänker helt enkelt..


Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang