Oljefilter sandwich?

johanZ
8 juni 2023 · 26 Inlägg

Tjena.

Jag har kommit över en sandwich till mitt turbobygge, men jag har i princip ingen koll på hur den funkar. Har sett några youtube-klipp så montering osv har jag koll på. Men dessvärre så behandlar inte youtube-klippen samtliga anslutningar som finns - på min sandwich...

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241469/241469-a3663eebde199808d16d3523e3425eed.jpg

Bilden visar den sida som är "uppåt", alltså sidan som jag skall skruva på oljefiltret.

Men:

Är det högra, eller vänstra AN-kopplingen utifrån bildens orientering som är "ut" - alltså den koppling som skall mata turbon?

Följdfrågan blir då, vad gör den andra anslutningen? Är det någon form av retur? Behöver jag använda den? Vart köper jag en "plugg"?

De två mindre 1/8 (en-åtting?) anslutningarna är till för givare, tänker mig att det kan vara både oljetryck- och temperatur? Vart köper jag dessa om jag nu skulle behöva det?

Tack för att ni stöttar en total novis.

simlar
8 juni 2023 · 5 545 Inlägg

Dom små 1/8" NPT är oljetryck ut till t.ex turbo eller oljetrycksgivare.

Dom stora AN-kopplingarna är till extern oljekylare.
Den ena är ut och den andra in.
Din oljesandswich ser ut att vara utan termostat, inte att rekommendera om det är till en bil du kör till vardags då risken då är att oljan inte kommer upp i arbetstemp.

Senast redigerat av simlar (8 juni 2023)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
johanZ
8 juni 2023 · 26 Inlägg

simlar skrev:
Dom små 1/8" NPT är oljetryck ut till t.ex turbo eller oljetrycksgivare.

Dom stora AN-kopplingarna är till extern oljekylare.
Den ena är ut och den andra in.
Din oljesandswich ser ut att vara utan termostat, inte att rekommendera om det är till en bil du kör till vardags då risken då är att oljan inte kommer upp i arbetstemp.

Tack för svar!

Ja den är utan termostat och ja det är en bruksbil.

Okej till oljekylare alltså. Trodde att den passade till att mata turbon med olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang