Klarar min nuvarande utrustning bas + slutsteg?

arkenn
13 augusti 2023 · 9 Inlägg

Hej!

Tanken är att jag ska installera 2x 12" basar på 1000RMS styck och matcha det till ett slutsteg på 2100RMS. Mitt batteri är på 12V 69Ah 360A.
Kommer min utrustning att klara av dethär?

Enligt mina beräkningar så kommer slutsteget dra cirka 290A men det kan ju inte stämma då manualen för slutsteget rekommenderar en säkring på 150A.

Vad finns det för beräkningar för att veta att kommer att gå? (Eller inte) Tanken är bara att spela musik när motorn är igång.

Tack för svar❤️

Senast redigerat av arkenn (13 augusti 2023)

RubenRutegard
13 augusti 2023 · 92 Inlägg

Jadu, intressanta beräkningar men dem är tyvärr fel. Dina basar kan som mest dra 166A vid 12V då 166A x 12V = ca2000W, vid 12V har nog något gått sönder då ett vanligt 12V-system brukar ligga  på ca 14V med motorn igång. Jag har inte så mycket erfarenhet av att räkna på batterikapacitet men jag har ett system på 700-800WRMS och det är precis att original batteriet klarar det så i ditt fall skulle jag nog köpa 1stort eller 2 mindre extra batterier.

arkenn
13 augusti 2023 · 9 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Jadu, intressanta beräkningar men dem är tyvärr fel. Dina basar kan som mest dra 166A vid 12V då 166A x 12V = ca2000W, vid 12V har nog något gått sönder då ett vanligt 12V-system brukar ligga  på ca 14V med motorn igång. Jag har inte så mycket erfarenhet av att räkna på batterikapacitet men jag har ett system på 700-800WRMS och det är precis att original batteriet klarar det så i ditt fall skulle jag nog köpa 1stort eller 2 mindre extra batterier.

Tack för svar.
Är det inte väldigt konstigt att slutstegets manual då rekommenderar en säkring på 150A? Tänker också att basarna lär ju kunna dra ännu mer då det är bara RMS inräknat. MAX effekten ligger ju på runt dubbla.

Om man ska satsa på extrabatteri, ska det vara samma sorts batteri och sen parallellkopplar man de eller hur tänker man?

Skitungen
13 augusti 2023 · 199 Inlägg

arkenn skrev:

RubenRutegard skrev:
Jadu, intressanta beräkningar men dem är tyvärr fel. Dina basar kan som mest dra 166A vid 12V då 166A x 12V = ca2000W, vid 12V har nog något gått sönder då ett vanligt 12V-system brukar ligga  på ca 14V med motorn igång. Jag har inte så mycket erfarenhet av att räkna på batterikapacitet men jag har ett system på 700-800WRMS och det är precis att original batteriet klarar det så i ditt fall skulle jag nog köpa 1stort eller 2 mindre extra batterier.

Tack för svar.
Är det inte väldigt konstigt att slutstegets manual då rekommenderar en säkring på 150A? Tänker också att basarna lär ju kunna dra ännu mer då det är bara RMS inräknat. MAX effekten ligger ju på runt dubbla.

Om man ska satsa på extrabatteri, ska det vara samma sorts batteri och sen parallellkopplar man de eller hur tänker man?

Det är just bara en rekommendation med 150A, men hade personligen endå inte gått över det. Man brukar som sagt räkna med ca 13,6 - 14V istället för 12V eftersom motorn brukar vara igång. Alltså 150A gånger 13,6V = 2040W. Vid 14V så blir det 2100W RMS som tillverkaren angav 👍

Senast redigerat av Skitungen (13 augusti 2023)

RubenRutegard
13 augusti 2023 · 92 Inlägg

RMS är det enda du kan räkna på då max effekt oftast bara är ett försäljnings knep. Du spelar i stort sett aldrig på max volym ändå, har du dessutom bilen igång drar ditt system 140A ist. Batterier kan jag inte uttala mig så mycket om.

Senast redigerat av RubenRutegard (13 augusti 2023)

arkenn
13 augusti 2023 · 9 Inlägg

Tack hörni. Jag uppdaterar hur det går imorgon. Jag kopplar in då.😊

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2023 · 17 581 Inlägg

Sällan jag är inne på  frågor om ljud men Hur mycket laddar generatorn på din bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
arkenn
13 augusti 2023 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sällan jag är inne på  frågor om ljud men Hur mycket laddar generatorn på din bil?

Osäker på exakt hur mycket men batteriet ligger i topp på volt när motorn är igång iallafall. 14V >

arkenn
16 augusti 2023 · 9 Inlägg

Har fått allt ljud nu och kopplade in. Spelar perfekt. Bilen måste dock vara igång för att samtidigt ladda då ljudet dör väldigt snabbt om motorn stängas av.

RubenRutegard
16 augusti 2023 · 92 Inlägg

Så är det på dem flesta ljudbyggen, blev det något extra batteri? Om inte  får du gärna uppdatera hur länge batteriet håller.

arkenn
17 augusti 2023 · 9 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Så är det på dem flesta ljudbyggen, blev det något extra batteri? Om inte  får du gärna uppdatera hur länge batteriet håller.

Inget extrabatteri. Får väl se om jag kommer att behöva senare då jag inte än spelar på full volym.

Batteriet jag har nu är EFB så hoppas det kan hålla länge.

Senast redigerat av arkenn (17 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang