Batteriproblem Volkswagen polo -16

Elin418
27 september 2023 · 1 Inlägg

Har fått problem med min polo som inte startar utan starthjälp. den är tvärdöd. har provat att ladda batteriet under hel kväll och natt men den startar
ändå inte? när jag väl fått starthjälp och kört till jobbet och ska stänga av bilen så liksom dör den direkt när jag vrider om nyckeln som att allt bara slocknar innan jag vridit nyckeln hela vägen. vad kan det vara för fel?

mats757
27 september 2023 · 915 Inlägg

Troligtvis har batteriet gett upp, alltså helt slut. Det kan vara någon typ av kabelproblem också, typ dålig kontakt. Det kan i sig göra att battei tar skada av att det inte blir laddat ordentligt när du kör.

Men även körmönstret påverkar livslängden på batteriet. Kör du sällan mer än en mil i taget så hinner inte batteriet laddas under tiden du kör. Du förbrukar mer än du laddar. Då måste du underhålls ladda regelbundet.

Det kan även vara generatorn som inte laddar som den ska, laddar den dåligt en längre tid blir batteriet förstört...

SÅ be om att få batteriet uppmätt. Finns det något liv i det över huvud taget.
Köp nytt!!!
Mät sedan med det nya batteriet i bilen att generatorn laddar som den ska. Gör den inte det får man börja felsöka i kablar och generator.

Brådhis * Voff voff *
27 september 2023 · 10 315 Inlägg

Låter helt klart som att ditt batteri gett upp. Högst sannolikt blir allt som vanligt igen om du byter det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang