Feltankad Toyota Prius 2007

Mossan1
19 januari · 2 909 Inlägg

jackesnacke skrev:

Mossan1 skrev:
Är verkligen det enda symptomet på bilen lysande motorlampa?

Och alla dessa spekulationer om internt kaputt motor.   Hund begraven eller info saknas!!!!!!!!

Vet inte vilken mer info du vill ha? Tror jag skrivit i princip allt jag vet, sen förstår jag kanske inte allt hundra procent rätt av det verkstaden sagt.

Jag menar inte att något undanhålls medvetet. Utan ev missförstår du och verkstaden varandra.
Typ, om du ställt frågor och hypoteser dom svarat på och fel slutsatser dragits av alla inblandade.

Om nu bara gula motorampan lyser och motorn går hur fint som helst skulle då jag fortsätta köra och se hur det artar sig.  Är motorn skräp finns ju bara en bärgning och besvär att förlora.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 januari · 13 791 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ok, bara för att återupprepa. Följande händer när man tankar diesel i en bensinbil: 1) OM bilen överhuvudtaget startar så kommer det ryka f-n. Vi talar rök som får värsta dieselraggaren att bli avis. 2) Bilen kommer gå som 17 lass skit, snudd på okörbar från första metern. 3) Lambdasonden kommer skrika halsen av sig(varningslampa och felkoder) 4) Motorn kommer låta nå inutah-e "fel" 5) stiften kommer sota igen och tändning uteblir = motorn går ej längre, ingen skada skedd mer än nya tändstift. 6) långvarig(typ.. hundratals mil) exponering kommer till slut döda katten, precis som vilket oförbränt bränsle/olja som helst. 7) Om bilens styr-/tändsystem inte redan gett upp, utan trots allt fortsätter att gå, så kan ventilerna i teorin geggas igen, med motorhaveri som trolig följd.

Det är alltså helt j-a omöjligt att missa att något är allvarligt fel LÅNGT LÅNGT innan något öht ens börjar ta skada. Att öht. ens NÅ dit saker börjar ta skada skulle vara ett under.

ja har man testat att köra på diesel så inser man snabbt att det är svårt att missa.. min golf mk2 hade alltså 80% bensin 20% diesel och den spikade under belastning och gick skit. 

så i min värld kan man inte missa det.   och det är verkligen en super basic motor  en central spridare och väldigt långsam lambda styrning osv..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MisterAxl
19 januari · 103 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Ok, bara för att återupprepa. Följande händer när man tankar diesel i en bensinbil: 1) OM bilen överhuvudtaget startar så kommer det ryka f-n. Vi talar rök som får värsta dieselraggaren att bli avis. 2) Bilen kommer gå som 17 lass skit, snudd på okörbar från första metern. 3) Lambdasonden kommer skrika halsen av sig(varningslampa och felkoder) 4) Motorn kommer låta nå inutah-e "fel" 5) stiften kommer sota igen och tändning uteblir = motorn går ej längre, ingen skada skedd mer än nya tändstift. 6) långvarig(typ.. hundratals mil) exponering kommer till slut döda katten, precis som vilket oförbränt bränsle/olja som helst. 7) Om bilens styr-/tändsystem inte redan gett upp, utan trots allt fortsätter att gå, så kan ventilerna i teorin geggas igen, med motorhaveri som trolig följd.

Det är alltså helt j-a omöjligt att missa att något är allvarligt fel LÅNGT LÅNGT innan något öht ens börjar ta skada. Att öht. ens NÅ dit saker börjar ta skada skulle vara ett under.

ja har man testat att köra på diesel så inser man snabbt att det är svårt att missa.. min golf mk2 hade alltså 80% bensin 20% diesel och den spikade under belastning och gick skit. 

så i min värld kan man inte missa det.   och det är verkligen en super basic motor  en central spridare och väldigt långsam lambda styrning osv..

Går väl egentligen inte att förklara på ett bättre sätt än det här skulle jag säga.
Då förstår du kanske TS, varför vi är så skeptiska till förklaringen ifrån verkstaden och att vi börjat tro att antingen har du missförstått vad de sade på verkstaden eller så försöker verkstaden lura dig eller så har ni båda två missförstått varandra.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger som jag har blivit missförstådd i min bransch när jag har försökt förklara på det mest grundläggande sättet, och sedermera hur många som jag har missuppfattat när andra personer i sin tur försöker på sig att förklara något som jag inte har en susning om. Det är lätt att bli bortkollrad i termer och ord som låter avancerat men som kanske är väldigt simpelt.

Jag säger väl åter igen att jag hade tagit den till en annan verkstad efter att ha förklarat läget till försäkringsbolaget och på så vis låta en oberoende person gentemot Toyota verkstaden att ge sin uppfattning om bilen.
Alternativt hade jag pratat med Toyota verkstaden igen och bett människorna där att förklara en gång till fast på en nivå som även en lekman kan förstå. Inget negativt med att vara en lekman såklart, det tog många år för mig att behärska mitt yrke till den grad att jag kan arbeta självständigt utan att vara orolig eller nervös för misstag. Och jag hoppas och tror inte att de på Toyota verkstaden skulle bli upprörda.

Niknar
19 januari · 200 Inlägg

”En bensinmack i Bengtsfors fyllde på tisdagen av misstag upp en cistern som skulle ha innehållit bensin med diesel, rapporterar Dalslänningen.
Felet upptäcktes på onsdagsmorgonen efter att en kund som tankat på macken fått motorstopp. Men innan dess hann totalt 29 kunder tanka på macken. Hur många av dem som felaktigt tankat diesel vet man inte.”

Vet att det hänt ett par gånger 2023 på ett tankställe i Sala.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Muskelbil
24 januari · 485 Inlägg

Påfyllningsröret på en Prius är, som flera skriver, inte tillräckligt stort i diameter för att få ner ett dieselmunstycke.

Hur går det med bilen?
Någon ny information?

jackesnacke
26 januari · 26 Inlägg

Muskelbil skrev:
Påfyllningsröret på en Prius är, som flera skriver, inte tillräckligt stort i diameter för att få ner ett dieselmunstycke.

Hur går det med bilen?
Någon ny information?

Hört detta också men finns det svart på vitt så att säga? Då är det ju ett bevis i sig att jag inte tankat i diesel som både verkstad och försäkringsbolag då borde köpa.

Inte pratat med verkstaden sedan förra fredagen och då lät det som de skulle kolla/fundera lite till sen har jag haft fullt upp med jobb i veckan så sopat detta lite under mattan tyvärr. Får försöka ta tag i det nästa vecka.

jackesnacke
26 januari · 26 Inlägg

Ska dela med mig av en tidslinje angående bilen och vad som hänt så blir det enklare att följa. Har skickat samma till både verkstaden och försäkringsbolaget för att utesluta att den har tankats fel. Kan inte vara det som är problemet. Allt finns dokumenterat vad gäller kvitton etc.

2023-09-03 - Tankar näst senaste gången vid OKQ8 Brommaplan. Full tank 25,6 liter, 95 bensin (enligt kvittot jag begärt ut).

2023-10-13 - Tankar senaste gången vid Circle K Åkersberga. Full tank 25,8 liter 95 bensin (enligt kvittot jag begärt ut). Kör därefter vidare upp till landstället i Roslagen (cirka 3 mil).

2023-10-15 - Kör hem från landet, cirka 7 mil

2023-10-29 - Kör bilen till Arlanda, cirka 5 mil. Ställen bilen på Connect Hotels långtidsparkering under 6 veckor utomhus.

2023-12-09 - Hämtar bilen på Connect Hotel efter 6 veckor. Startbatteriet är dött så jag ringer bärgare från Assistanskåren som kommer och startar bilen. Jag kör hem och lite extra för att batteriet ska laddas upp. Cirka 8 mils körning.

2023-12-10 - Bilen startar inte. Startbatteriet måste troligen bytas.

2023-12-15 - Hyr en CTEK batteristartare på Hygglo, får igång bilen och rullar ner den till Deki Mech verkstad i Aspudden ngn km från där jag bor.

2023-12-18 - Bilen är klar. Den har fått nytt startbatteri och även blivit servad då jag ska sälja bilen. Det gick på 5984kr

2023-12-21 - Jag ska åka och sälja bilen hos DAAL Bil AB som vill betala 53 000 kr för bilen. När jag kört ngn km och är utanför verkstaden Deki Mech upptäcker jag att hybridbatteri-lampan lyser. Jag bestämmer mig för att köra in hos Deki Mech för att be dem kolla och detta är första gången jag kör bilen efter servicen (utom att jag körde hem då såklart, ≈ 2km). Då det verkar vara batterifel så måste bilen till en Toyotaverkstad så jag får ringa på bärgning. Bilen tas till Europeiska Motor på Östermalm.

2024-01-02 (lite osäker på datum då detta är telefonsamtal) Europeiska motor har kollat på bilen och de hör av sig och säger att den blivit feltankad. Jag blir lättad (men förvånad så jag inte vet med mig att jag feltankat) då det inte är fel på hybridbatteriet. De har dock lagt cirka 12 000 kr på felsökning. Till min ytterligare lättnad så täcker försäkringsbolaget felsökningsavgiften. Jag behöver bara betala självrisk på typ 1000kr.

2024-01-10 - Bilen är klar och DAAL Bil AB som jag har varit ärlig mot hela vägen vill fortfarande köpa bilen för 53 000kr. Jag hämtar bilen och kör ut den till dem i Kungsängen. När de testar bilen så ser de att motorlampan är tänd och vill inte köpa bilen. Jag kör då tillbaka bilen till Europeiska Motor på Östermalm och där är vi nu.

Senast redigerat av jackesnacke (26 januari )

Muskelbil
26 januari · 485 Inlägg

jackesnacke skrev:

Muskelbil skrev:
Påfyllningsröret på en Prius är, som flera skriver, inte tillräckligt stort i diameter för att få ner ett dieselmunstycke.

Hur går det med bilen?
Någon ny information?

Hört detta också men finns det svart på vitt så att säga? Då är det ju ett bevis i sig att jag inte tankat i diesel som både verkstad och försäkringsbolag då borde köpa.

Inte pratat med verkstaden sedan förra fredagen och då lät det som de skulle kolla/fundera lite till sen har jag haft fullt upp med jobb i veckan så sopat detta lite under mattan tyvärr. Får försöka ta tag i det nästa vecka.

Precis, det krävs en tratt eller liknande för att öht kunna få ner diesel i tanken.
Bra tidslinje du fick ihop, det styrker det som hänt, eller snarare inte hänt.
Får du upp röd triangel i kombination med att bilen skriver att det är fel på hybridbatteriet eller enbart röd triangel?
Är det felkod P0A80?

Lucif3r
26 januari · 2 239 Inlägg

jackesnacke skrev:
Hört detta också men finns det svart på vitt så att säga?

Det är ju faktiskt relativt enkelt att skaka fram själv. Bara åka till macken, slå på videokameran, och försök "tanka diesel", gör sen samma demonstration med bensin-handtaget smile
Det torde t om vara starkare bevis än t ex ett papper från tillverkaren, då det visar att just exakt DIN bil, bilen ärendet handlar om, beter sig på det ena eller andra sättet.

dan-kristian
26 januari · 518 Inlägg

jackesnacke skrev:
Ska dela med mig av en tidslinje angående bilen och vad som hänt så blir det enklare att följa. Har skickat samma till både verkstaden och försäkringsbolaget för att utesluta att den har tankats fel. Kan inte vara det som är problemet. Allt finns dokumenterat vad gäller kvitton etc.

2023-09-03 - Tankar näst senaste gången vid OKQ8 Brommaplan. Full tank 25,6 liter, 95 bensin (enligt kvittot jag begärt ut).

2023-10-13 - Tankar senaste gången vid Circle K Åkersberga. Full tank 25,8 liter 95 bensin (enligt kvittot jag begärt ut). Kör därefter vidare upp till landstället i Roslagen (cirka 3 mil).

2023-10-15 - Kör hem från landet, cirka 7 mil

2023-10-29 - Kör bilen till Arlanda, cirka 5 mil. Ställen bilen på Connect Hotels långtidsparkering under 6 veckor utomhus.

2023-12-09 - Hämtar bilen på Connect Hotel efter 6 veckor. Startbatteriet är dött så jag ringer bärgare från Assistanskåren som kommer och startar bilen. Jag kör hem och lite extra för att batteriet ska laddas upp. Cirka 8 mils körning.

2023-12-10 - Bilen startar inte. Startbatteriet måste troligen bytas.

2023-12-15 - Hyr en CTEK batteristartare på Hygglo, får igång bilen och rullar ner den till Deki Mech verkstad i Aspudden ngn km från där jag bor.

2023-12-18 - Bilen är klar. Den har fått nytt startbatteri och även blivit servad då jag ska sälja bilen. Det gick på 5984kr

2023-12-21 - Jag ska åka och sälja bilen hos DAAL Bil AB som vill betala 53 000 kr för bilen. När jag kört ngn km och är utanför verkstaden Deki Mech upptäcker jag att hybridbatteri-lampan lyser. Jag bestämmer mig för att köra in hos Deki Mech för att be dem kolla och detta är första gången jag kör bilen efter servicen (utom att jag körde hem då såklart, ≈ 2km). Då det verkar vara batterifel så måste bilen till en Toyotaverkstad så jag får ringa på bärgning. Bilen tas till Europeiska Motor på Östermalm.

2024-01-02 (lite osäker på datum då detta är telefonsamtal) Europeiska motor har kollat på bilen och de hör av sig och säger att den blivit feltankad. Jag blir lättad (men förvånad så jag inte vet med mig att jag feltankat) då det inte är fel på hybridbatteriet. De har dock lagt cirka 12 000 kr på felsökning. Till min ytterligare lättnad så täcker försäkringsbolaget felsökningsavgiften. Jag behöver bara betala självrisk på typ 1000kr.

2024-01-10 - Bilen är klar och DAAL Bil AB som jag har varit ärlig mot hela vägen vill fortfarande köpa bilen för 53 000kr. Jag hämtar bilen och kör ut den till dem i Kungsängen. När de testar bilen så ser de att motorlampan är tänd och vill inte köpa bilen. Jag kör då tillbaka bilen till Europeiska Motor på Östermalm och där är vi nu.

Har du fått i mycket diesel så finns ej någon möjlighet att köra dom milen som du kört..Fått i mycket diesel i bensinare så märks på en gång att motorgång katastrof.Då bara töm tank filter mm.

Motor katalysator går ej sönder.

Blyfriade bilar fick mindre tankhål så man inte kan tanka blyad bensin som fanns förr,Diesel har samma storlek som blyad bensin och då är förstor att kunna tanka i  blyfribensin som finns idag

Mossan1
26 januari · 2 909 Inlägg

jackesnacke skrev:
svar till inlägget med tidslinjen några inlägg tillbaka som är för lång för att citera här

Men?
Var och när kommer diagnosen om att motorn är förstörd/skadad in i den tidslinjen?

Feltankad/dåligt bränsle.
= Okej. Tog en stund att räkna ut för dom eftersom 12000kr. =Surt. Mänskligt och jag är ännu med på banan.

Motorlampan tänds igen.
Ok, jag är med, kan vara "vad som helst" egentligen, eller bara efterdyningar av bränslet.

Men, NÄR och VEM ställer/s den allvarliga diagnosen motorskada?
Här i forumet?

Senast redigerat av Mossan1 (26 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 januari · 17 575 Inlägg

Hm. Blir det "Hybridfel, röd triangel" så går bensinmotorn hela tiden och den vrålar som en besatt under belastning. Var det så?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dan-kristian
26 januari · 518 Inlägg

Mossan1 skrev:

jackesnacke skrev:
svar till inlägget med tidslinjen några inlägg tillbaka som är för lång för att citera här

Men?
Var och när kommer diagnosen om att motorn är förstörd/skadad in i den tidslinjen?

Feltankad/dåligt bränsle.
= Okej. Tog en stund att räkna ut för dom eftersom 12000kr. =Surt. Mänskligt och jag är ännu med på banan.

Motorlampan tänds igen.
Ok, jag är med, kan vara "vad som helst" egentligen, eller bara efterdyningar av bränslet.

Men, NÄR och VEM ställer/s den allvarliga diagnosen motorskada?
Här i forumet?

finns inga motorskador på dom milen..

jackesnacke
30 januari · 26 Inlägg

Muskelbil skrev:

jackesnacke skrev:

Muskelbil skrev:
Påfyllningsröret på en Prius är, som flera skriver, inte tillräckligt stort i diameter för att få ner ett dieselmunstycke.

Hur går det med bilen?
Någon ny information?

Hört detta också men finns det svart på vitt så att säga? Då är det ju ett bevis i sig att jag inte tankat i diesel som både verkstad och försäkringsbolag då borde köpa.

Inte pratat med verkstaden sedan förra fredagen och då lät det som de skulle kolla/fundera lite till sen har jag haft fullt upp med jobb i veckan så sopat detta lite under mattan tyvärr. Får försöka ta tag i det nästa vecka.

Precis, det krävs en tratt eller liknande för att öht kunna få ner diesel i tanken.
Bra tidslinje du fick ihop, det styrker det som hänt, eller snarare inte hänt.
Får du upp röd triangel i kombination med att bilen skriver att det är fel på hybridbatteriet eller enbart röd triangel?
Är det felkod P0A80?

Helt ärligt minns jag inte om det bara var en röd triangel eller också ngt om att det var fel på hybridbatteriet. Men det var ändå såpass att jag svängde förbi verkstaden (som bytte startbatteri) eftersom jag ändå var precis utanför och den hade varit där dagarna innan.

Jag hade tydligen kvittot från den andra verkstaden hemma (dvs Toyotaverkstaden som ställt diagnosen feltankning) och felkoden de anger är PO420 (men de skriver att det är flera felkoder, se bild)

Lucif3r skrev:

jackesnacke skrev:
Hört detta också men finns det svart på vitt så att säga?

Det är ju faktiskt relativt enkelt att skaka fram själv. Bara åka till macken, slå på videokameran, och försök "tanka diesel", gör sen samma demonstration med bensin-handtaget smile
Det torde t om vara starkare bevis än t ex ett papper från tillverkaren, då det visar att just exakt DIN bil, bilen ärendet handlar om, beter sig på det ena eller andra sättet.

Sant. Bilen är dock kvar på verkstaden nu och de har ju tankat i bensin i den efter men om de inte tror mig får jag väl göra det.

Mossan1 skrev:

jackesnacke skrev:
svar till inlägget med tidslinjen några inlägg tillbaka som är för lång för att citera här

Men?
Var och när kommer diagnosen om att motorn är förstörd/skadad in i den tidslinjen?

Feltankad/dåligt bränsle.
= Okej. Tog en stund att räkna ut för dom eftersom 12000kr. =Surt. Mänskligt och jag är ännu med på banan.

Motorlampan tänds igen.
Ok, jag är med, kan vara "vad som helst" egentligen, eller bara efterdyningar av bränslet.

Men, NÄR och VEM ställer/s den allvarliga diagnosen motorskada?
Här i forumet?

Toyotaverkstaden ställde den diagnosen efter att ha felsökt till en kostnad av ≈12 000 SEK.

Hybrid_ skrev:
Hm. Blir det "Hybridfel, röd triangel" så går bensinmotorn hela tiden och den vrålar som en besatt under belastning. Var det så?

Nej, bilen lät som vanligt vad jag hörde men kan ju ha haft musik på. Men när jag hade kört till verkstaden (inte Toyotaverkstaden då, utan den första varifrån bilen bärgades) så kunde bärgaren inte köra ut bilen ur verkstaden sen när han skulle bärga den (jag hade dragit till jobbet då så var inte på plats).

jackesnacke
30 januari · 26 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248322/248322-4712303e532014ad6c60de114cf62750.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248322/248322-6c0564386365197047f2b72714e7da81.jpg

Hej, här är bilderna från kvittot hos Toyota-verkstaden (vilka ställde diagnosen feltankning). Jag hade som sagt tagit hem kvittot och det låg inte kvar i bilen som jag tidigare trodde. Såg dock att jag inte fått med hela texten när jag fotat men man förstår vad som står.

jaka54
30 januari · 5 831 Inlägg

Hej!
Jag vet inte om det har svarats på det här tidigare för tråden är ganska lång men...hur gör man för att feltanka diesel i en bensinbil??
Munstyckena är ju sådana att man inte får ner ett dieselmunstycke i en bensinbils hål.

jackesnacke
30 januari · 26 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag vet inte om det har svarats på det här tidigare för tråden är ganska lång men...hur gör man för att feltanka diesel i en bensinbil??
Munstyckena är ju sådana att man inte får ner ett dieselmunstycke i en bensinbils hål.

Exakt. Poängen är att det inte har feltankats men att verkstaden hävdar det. Eller, de hävdar iaf att de har hittat (eller kännt doften av) diesel i tanken.

Brådhis * Voff voff *
30 januari · 10 315 Inlägg

jackesnacke skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Jag vet inte om det har svarats på det här tidigare för tråden är ganska lång men...hur gör man för att feltanka diesel i en bensinbil??
Munstyckena är ju sådana att man inte får ner ett dieselmunstycke i en bensinbils hål.

Exakt. Poängen är att det inte har feltankats men att verkstaden hävdar det. Eller, de hävdar iaf att de har hittat (eller kännt doften av) diesel i tanken.

Extremt långsökt nu, men det finns inte en möjlighet att någon av verkstäderna eller bärgaren fått för sig att det kunde vara slut på bränsle och därför fyllt från en dunk...? För där går ju munstycket i... Och då fyllt från så att säga "fel" dunk.

Senast redigerat av Brådhis (30 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
30 januari · 2 909 Inlägg

jackesnacke skrev:
Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den.

Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)

Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.

Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)

Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer.  Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.

Senast redigerat av Mossan1 (30 januari )

Muskelbil
30 januari · 485 Inlägg

Mossan1 skrev:

jackesnacke skrev:
Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den.

Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)

Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.

Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)

Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer.  Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.

Som extra hjälp kan trådägaren köra bilen som om det är en hyrbil, lite varv och värme hjälper till att rensa katalysatorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang