Köpråd stark dragbil, BMW X5? Annat?

SNR27DB
25 januari · 38 Inlägg

Sitter och funderar kring dragbil. Gjorde en tråd om detta för ett bra tag sedan men förutsättningarna har ändrats lite sen dess och det blev aldrig av att jag köpte något den gången. Jag skulle gärna ha en bil som får dra 2500 kg eller mer (har BE givetvis), som är värd att LB-regga (dvs äldre än 2011), som är trevlig att köra med (kör 12 mil per dag) och som är hållbar och inte kostar en förmögenhet att äga. Har kikat lite på BMW X5 någonstans runt 2008-2010, gillar körkänslan i BMW men har bara kört något nyare modeller. Har även kikat på Mercedes GL/GLK, Mitsubishi Pajero osv. Tyvärr är Toyota Land Cruiser för dyra annars hade valet varit enkelt. Vi är 2 i familjen + hundar så har inget behov av baksäten, därav idén med LB-reggning för att slå två flugor i en smäll sas med skatten och mer plats till hundarna/last.

Vad har ni för tankar? Priset är inte hugget i sten men ligger gärna inte mycket över 150k. Diesel och 4WD/AWD känns självklart med så tungt släp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari · 17 571 Inlägg

KIA Sorento diesel? 200Hk är ju gött och ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
25 januari · 5 545 Inlägg

VW Touareg brukar ligga bra i pris, speciellt äldre än 2011.
Får dra 3500kg, Aisin Warner automatlåda och fyrhjulsdrift.
Inte helt  ovanligt med lågväxel i dessa tidiga modeller också.

Sikta in på en snikiutrustad V6 TDI så har du en bekväm och pålitlig bil med vettig bränsleförbrukning för sin storlek.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
krambriw
25 januari · 435 Inlägg

Inget baksäte behövs? Amarok?

MrHyde
25 januari · 672 Inlägg

simlar skrev:
VW Touareg brukar ligga bra i pris, speciellt äldre än 2011.
Får dra 3500kg, Aisin Warner automatlåda och fyrhjulsdrift.
Inte helt  ovanligt med lågväxel i dessa tidiga modeller också.

Sikta in på en snikutrustad V6 TDI så har du en bekväm och pålitlig bil med vettig bränsleförbrukning för sin storlek.

Plus att då kanske TS slipper luftfjädringen som kostar skjortan att laga när den går sönder.

Live long, and prosper.
SNR27DB
26 januari · 38 Inlägg

Hur skulle ni ranka VW Touareg vs BMW X5 när det gäller kvalité, hållbarhet, komfort osv?

SNR27DB
26 januari · 38 Inlägg

krambriw skrev:
Inget baksäte behövs? Amarok?

Tror nog jag vill ha lite mer "lull" än det brukar vara på äldre pickisar.

SNR27DB
29 januari · 38 Inlägg

Vågar man titta åt Land Rover och Jeep? Hör överallt att dom har så sjukt dåligt rykte.

zemet
29 januari · 4 056 Inlägg

Som Simlar sa. Äldre Touareg.

Jeep får ju dra mycket, ingen aning om hur dom är på förbrukning eller pålitlighet.

Men dom ser ju onekligen väldigt trevliga ut:)

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1000867751

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MrHyde
29 januari · 672 Inlägg

SNR27DB skrev:
Vågar man titta åt Land Rover och Jeep? Hör överallt att dom har så sjukt dåligt rykte.

Grand Cherokee runt 2014 är grymt skön att köra, lite europeisk och lite amerikansk så alldeles lagom mix! Har inte hört nåt dåligt om dom, däremot fiat-jeeparna är det krångel med på löpande band. Typ Fiat Freemont/Dodge Journey. Förbrukningen på dieseln kan jag inte uttala mig om då jag kört en med V8, men köper du amerikanskt så kan du räkna med att det finns snålare bilar på marknaden. Jeep Wrangler är en riktig törstläpp, oavsett bensin eller diesel.

Land Rover ska du nog undvika, problembilar som kostar satan att reparera. Sen är det inte alltför många verkstäder som vill ta i en Land Rover heller!

Live long, and prosper.
SNR27DB
29 januari · 38 Inlägg

MrHyde skrev:

SNR27DB skrev:
Vågar man titta åt Land Rover och Jeep? Hör överallt att dom har så sjukt dåligt rykte.

Grand Cherokee runt 2014 är grymt skön att köra, lite europeisk och lite amerikansk så alldeles lagom mix! Har inte hört nåt dåligt om dom, däremot fiat-jeeparna är det krångel med på löpande band. Typ Fiat Freemont/Dodge Journey. Förbrukningen på dieseln kan jag inte uttala mig om då jag kört en med V8, men köper du amerikanskt så kan du räkna med att det finns snålare bilar på marknaden. Jeep Wrangler är en riktig törstläpp, oavsett bensin eller diesel.

Land Rover ska du nog undvika, problembilar som kostar satan att reparera. Sen är det inte alltför många verkstäder som vill ta i en Land Rover heller!

Hur är det med servicen på GC? Är det en dyr bil att hålla igång sas?

En fördel med BMW är att de bara behöver service varje 3000 mil, vilket är ganska precis det jag kör på ett år. VW vill ha service varje 1500 mil vilket då mer eller mindre fördubblar servicekostnaden om man utgår ifrån att man kör en basservice. Jeep vill ha service varje 2000 mil.

MrHyde
29 januari · 672 Inlägg

SNR27DB skrev:
Hur är det med servicen på GC? Är det en dyr bil att hålla igång sas?

En fördel med BMW är att de bara behöver service varje 3000 mil, vilket är ganska precis det jag kör på ett år. VW vill ha service varje 1500 mil vilket då mer eller mindre fördubblar servicekostnaden om man utgår ifrån att man kör en basservice. Jeep vill ha service varje 2000 mil.

Ingen aning, har aldrig ägt en. Fick köra en bekants bil. Men jag har svårt att tro att nån biltillverkare är dyrare än BMW och VW på service.
Och att ha service på 3000 mil är ingen fördel, det är vansinne. Man ska inte köra 3000 mil på samma motorolja, oavsett vad tillverkarna påstår. Prova hör med deras eller Audis tekniker vad dom tycker om 3000 mils intervaller. Och speciellt nu när du kollar på en bil som har några år på nacken och har en del mil på mätaren är det extra viktigt att serva tätare än 3000 mil.

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
29 januari · 10 315 Inlägg

MrHyde skrev:

SNR27DB skrev:
Hur är det med servicen på GC? Är det en dyr bil att hålla igång sas?

En fördel med BMW är att de bara behöver service varje 3000 mil, vilket är ganska precis det jag kör på ett år. VW vill ha service varje 1500 mil vilket då mer eller mindre fördubblar servicekostnaden om man utgår ifrån att man kör en basservice. Jeep vill ha service varje 2000 mil.

Ingen aning, har aldrig ägt en. Fick köra en bekants bil. Men jag har svårt att tro att nån biltillverkare är dyrare än BMW och VW på service.
Och att ha service på 3000 mil är ingen fördel, det är vansinne. Man ska inte köra 3000 mil på samma motorolja, oavsett vad tillverkarna påstår. Prova hör med deras eller Audis tekniker vad dom tycker om 3000 mils intervaller. Och speciellt nu när du kollar på en bil som har några år på nacken och har en del mil på mätaren är det extra viktigt att serva tätare än 3000 mil.

Vad tycker du att ett bra intervall är? Och vad baserar du det på för fakta? Alltså inte vad du hört eller vad som låter bra, utan vilken intervall och vilken teknisk fakta ligger bakom just det valda intervallet? smile

Senast redigerat av Brådhis (29 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
29 januari · 10 315 Inlägg

MrHyde skrev:

Brådhis skrev:
Vad tycker du att ett bra intervall är? Och vad baserar du det på för fakta? Alltså inte vad du hört eller vad som låter bra, utan vilken intervall och vilken teknisk fakta ligger bakom just det valda intervallet? smile

Du måste skämta? Ifrågasätter du på fullaste allvar att man ska byta olja regelbundet med jämna och relativt täta mellanrum? Exakt ALLA experter, biltillverkare, motortillverkare, oljetillverkare, forskare, master techs med mera med mera har sagt det i 50 år.
Att en bil inte mår bra av att köras för länge med samma olja vet ALLA som har något slags bilintresse eller arbetar inom branschen.
Fakta finns, har funnit LÄÄÄÄÄÄNGE, och är fri för dig själv att kolla upp om du, mot förmodan, inte har koll(vilket jag tror du har, du vill bara vara dryg).
Googla skiten själv, jag är inte nåt uppslagsverk. Det finns över hela internet...

Nu missade du min poäng totalt... Läs gärna igen vad jag skrev. smile

Jag svarade endast på att du påstod att tillverkarnas intervall var felaktiga och bad dig redogöra för vilket intervall du anser vara bättre och framförallt varför.

Ingenstans skrev jag någonting om att man inte skulle serva sin bil. Det hittade du på helt ur luften. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SNR27DB
30 januari · 38 Inlägg

MrHyde skrev:

SNR27DB skrev:
Hur är det med servicen på GC? Är det en dyr bil att hålla igång sas?

En fördel med BMW är att de bara behöver service varje 3000 mil, vilket är ganska precis det jag kör på ett år. VW vill ha service varje 1500 mil vilket då mer eller mindre fördubblar servicekostnaden om man utgår ifrån att man kör en basservice. Jeep vill ha service varje 2000 mil.

Ingen aning, har aldrig ägt en. Fick köra en bekants bil. Men jag har svårt att tro att nån biltillverkare är dyrare än BMW och VW på service.
Och att ha service på 3000 mil är ingen fördel, det är vansinne. Man ska inte köra 3000 mil på samma motorolja, oavsett vad tillverkarna påstår. Prova hör med deras eller Audis tekniker vad dom tycker om 3000 mils intervaller. Och speciellt nu när du kollar på en bil som har några år på nacken och har en del mil på mätaren är det extra viktigt att serva tätare än 3000 mil.

Jag har haft BMW tidigare, dock en 1-serie från 2012 och jag upplevde inte att servicen var speciellt dyr. Brukade köra på BMWs eget servicepaket för "äldre" bilar och betalade knappt 2000 kr, känns mycket överkomligt när det är hos aukt med äkta stämpel.

zemet
30 januari · 4 056 Inlägg

Brådhis skrev:

MrHyde skrev:

Brådhis skrev:
Vad tycker du att ett bra intervall är? Och vad baserar du det på för fakta? Alltså inte vad du hört eller vad som låter bra, utan vilken intervall och vilken teknisk fakta ligger bakom just det valda intervallet? smile

Du måste skämta? Ifrågasätter du på fullaste allvar att man ska byta olja regelbundet med jämna och relativt täta mellanrum? Exakt ALLA experter, biltillverkare, motortillverkare, oljetillverkare, forskare, master techs med mera med mera har sagt det i 50 år.
Att en bil inte mår bra av att köras för länge med samma olja vet ALLA som har något slags bilintresse eller arbetar inom branschen.
Fakta finns, har funnit LÄÄÄÄÄÄNGE, och är fri för dig själv att kolla upp om du, mot förmodan, inte har koll(vilket jag tror du har, du vill bara vara dryg).
Googla skiten själv, jag är inte nåt uppslagsverk. Det finns över hela internet...

Nu missade du min poäng totalt... Läs gärna igen vad jag skrev. smile

Jag svarade endast på att du påstod att tillverkarnas intervall var felaktiga och bad dig redogöra för vilket intervall du anser vara bättre och framförallt varför.

Ingenstans skrev jag någonting om att man inte skulle serva sin bil. Det hittade du på helt ur luften. smile

Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
30 januari · 10 315 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

MrHyde skrev:
Du måste skämta? Ifrågasätter du på fullaste allvar att man ska byta olja regelbundet med jämna och relativt täta mellanrum? Exakt ALLA experter, biltillverkare, motortillverkare, oljetillverkare, forskare, master techs med mera med mera har sagt det i 50 år.
Att en bil inte mår bra av att köras för länge med samma olja vet ALLA som har något slags bilintresse eller arbetar inom branschen.
Fakta finns, har funnit LÄÄÄÄÄÄNGE, och är fri för dig själv att kolla upp om du, mot förmodan, inte har koll(vilket jag tror du har, du vill bara vara dryg).
Googla skiten själv, jag är inte nåt uppslagsverk. Det finns över hela internet...

Nu missade du min poäng totalt... Läs gärna igen vad jag skrev. smile

Jag svarade endast på att du påstod att tillverkarnas intervall var felaktiga och bad dig redogöra för vilket intervall du anser vara bättre och framförallt varför.

Ingenstans skrev jag någonting om att man inte skulle serva sin bil. Det hittade du på helt ur luften. smile

Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Ja, då är du sannolikt mer än väl insatt i detta. smile

Men kan man verkligen generellt säga att 3000 mil alltid är skadligt som folk gör, eller är det beroende av en massa variabler där 3000 kan vara okej?

Vi kan ta min förra Volvo V70 fas2 som exempel, när jag sålde den hade den gått 35000 mil. Jag hade kört 15000 av dom milen över 3,5 år. Servad enligt boken hela vägen, dvs var 3000:e mil. Inga oljerelaterade problem när den såldes, eller någon gång tidigare sedan den var ny (känner han som hade den som tjänstebil innan jag köpte den).

Vilket miltal är det jag skulle kunnat förvänta mig att uppnå om jag hade behållit bilen och dubblat servicekostnaden i min ägo? 60000 mil istället för vadå?

Det finns gott om långmilare som inte fått någon extra kärlek alls utöver tillverkarens rekommendationer och som ändå tuffar på. Är det värt att dubbla servicekostnaden baserat på känsla (vilket det som regel är när folk väljer 1500 mils intervall som alternativ) och sedan inte ens äga bilen när "bonusmilen" uppnås? Om dom ens någonsin uppnås...

Hoppas du förstår min poäng här, jag är inte ute efter att "tjafsa emot", du kan säkert detta bättre än jag. Men jag kan, utifrån mina erfarenheter och kunskaper (har viss utbildning inom detta, men jobbar inte med det), anse att dubbla servicekostnaden för en svenssonbil för att motorn på den ska klara 50+k mil när det mesta i övrigt på den är slut långt innan är att elda för kråkorna. smile

Senast redigerat av Brådhis (30 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SNR27DB
30 januari · 38 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

MrHyde skrev:

Du måste skämta? Ifrågasätter du på fullaste allvar att man ska byta olja regelbundet med jämna och relativt täta mellanrum? Exakt ALLA experter, biltillverkare, motortillverkare, oljetillverkare, forskare, master techs med mera med mera har sagt det i 50 år.
Att en bil inte mår bra av att köras för länge med samma olja vet ALLA som har något slags bilintresse eller arbetar inom branschen.
Fakta finns, har funnit LÄÄÄÄÄÄNGE, och är fri för dig själv att kolla upp om du, mot förmodan, inte har koll(vilket jag tror du har, du vill bara vara dryg).
Googla skiten själv, jag är inte nåt uppslagsverk. Det finns över hela internet...

Nu missade du min poäng totalt... Läs gärna igen vad jag skrev. smile

Jag svarade endast på att du påstod att tillverkarnas intervall var felaktiga och bad dig redogöra för vilket intervall du anser vara bättre och framförallt varför.

Ingenstans skrev jag någonting om att man inte skulle serva sin bil. Det hittade du på helt ur luften. smile

Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Så egentligen borde man tänka ungefär 1500 mil på alla bilar (vanliga Svensson-bilar som Svensson-körs)?

Ahonen
30 januari · 355 Inlägg

zemet skrev:
Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Eftersom du jobbat med bytesintervaller osv.
Har alltid undrat vad som är bäst, och har läst så otroligt många olika teorier.

Vi kan ta en bil med dieselmotor och kamkedja som exempel. (Just för att du nämnde det kedja).
Att köra med billig olja (Biltema eller dylikt) i 1000-1500 mil, ELLER köra samma bil med med dyr olja (Castrol eller dylikt) i 3000 mil.
Vad anser du är bäst?
Såklart med rätt klassning och viskositet för båda oljorna osv.

zemet
30 januari · 4 056 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:

Brådhis skrev:

Nu missade du min poäng totalt... Läs gärna igen vad jag skrev. smile

Jag svarade endast på att du påstod att tillverkarnas intervall var felaktiga och bad dig redogöra för vilket intervall du anser vara bättre och framförallt varför.

Ingenstans skrev jag någonting om att man inte skulle serva sin bil. Det hittade du på helt ur luften. smile

Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Ja, då är du sannolikt mer än väl insatt i detta. smile

Men kan man verkligen generellt säga att 3000 mil alltid är skadligt som folk gör, eller är det beroende av en massa variabler där 3000 kan vara okej?

Vi kan ta min förra Volvo V70 fas2 som exempel, när jag sålde den hade den gått 35000 mil. Jag hade kört 15000 av dom milen över 3,5 år. Servad enligt boken hela vägen, dvs var 3000:e mil. Inga oljerelaterade problem när den såldes, eller någon gång tidigare sedan den var ny (känner han som hade den som tjänstebil innan jag köpte den).

Vilket miltal är det jag skulle kunnat förvänta mig att uppnå om jag hade behållit bilen och dubblat servicekostnaden i min ägo? 60000 mil istället för vadå?

Det finns gott om långmilare som inte fått någon extra kärlek alls utöver tillverkarens rekommendationer och som ändå tuffar på. Är det värt att dubbla servicekostnaden baserat på känsla (vilket det som regel är när folk väljer 1500 mils intervall som alternativ) och sedan inte ens äga bilen när "bonusmilen" uppnås? Om dom ens någonsin uppnås...

Hoppas du förstår min poäng här, jag är inte ute efter att "tjafsa emot", du kan säkert detta bättre än jag. Men jag kan, utifrån mina erfarenheter och kunskaper (har viss utbildning inom detta, men jobbar inte med det), anse att dubbla servicekostnaden för en svenssonbil för att motorn på den ska klara 50+k mil när det mesta i övrigt på den är slut långt innan är att elda för kråkorna. smile

Jag skulle säga att 3000 mil är okej i 99% av fallen.
Där man uptäcker problem är ju ofta på taxibilar mm och då byts motrorer på garanti oftast eftersom det är stora kunder med nya bilar.

Att säga att 3000 mil är skadligt skulle jag inte göra. Det fungerar ju för den absoluta majoriteten av körfallen.

Vill man vara säker så får man ta prover från sin egen olja och få dem analyserade så man ser hur mycket metall partiklar, sot, syra mm man har i oljan och därefter ta ett beslut.

Det är omständigt,och som privatperson utan tillgång till gränsvärden mm så är det svårt att säga om intervallet är för långt eller inte.


Det är ju som du säger väldigt svårt att räkna hem att dubbla service kostnaden för en svenssonbil.

Samtidigt så har vi ju sett ganska många motorer med problem med framförallt kamkedjor pga för långa serviceintervall.

Kör man en bil där man vet att det är problem med kedjorna tex VAGS 1.2TSI och 1.4TSI så är det nog värt att halvera bytesintervallet.

För en bil med kamrem är det inte lika viktigt även om vev lager tex slits snabbare.

För att försöka sammanfatta det hela: Om man inte har ett väldigt konstigt körsätt som tex mycket tomgångskörning och kallstarter så kommer tillverkarens oljebytesintervall fungera så länge man inte kör en dåligt konstruerad motor som VAGs 1.2 & 1.4 TSI.

Gör man service själv så hade jag nog servat minst en gång per år oavsett om man kommit över 3000 mil eller inte.
Det är ju inte så dyrt att byta olja och filter själv.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang