740 El

Neo_Lundell
10 februari · 34 Inlägg

Hej, Har en 740 från 88. Jag behöver lite hjälp med elen. Det är så att det är kopplat så att jag kan tända belysningen, stereon, värmen osv utan att tändningen är på slagen. Jag antar att nån tidigare ägare har kopplat förbi det. Men jag skulle gärna vilja få det på tändningen igen. Men jag behöver hjälp med hur allt ska kopplas osv. Vart börjar man steg för steg. Är det kopplat konstigt inuti eller utanför. Kanske är svårt att svara på denna fråga men tänkte ifall nån kanske vet hur man får elen på tändningen istället. Tackar!

jaka54
10 februari · 5 831 Inlägg

Börja med att köpa Haynes boken för 740. Där finns antagligen kopplingsschema.

Neo_Lundell
10 februari · 34 Inlägg

jaka54 skrev:
Börja med att köpa Haynes boken för 740. Där finns antagligen kopplingsschema.

Ja det är nog de ända alternativet för att kunna förstå all denna elen.

Mack Forum- och sitemoderator
11 februari · 26 183 Inlägg

Neo_Lundell skrev:

jaka54 skrev:
Börja med att köpa Haynes boken för 740. Där finns antagligen kopplingsschema.

Ja det är nog de ända alternativet för att kunna förstå all denna elen.

Njae, men det underlättar nog.
Dessutom är en Haynes-bok guld värd om det är något mer som fallerar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Steff240
11 februari · 1 040 Inlägg

Jag har några olika utgåvor av Haynes-böcker till Volvo 240/740/940 och ett gemensamt drag är att kopplingsschemorna är mycket svårlästa, och ofta inte kompletta.

Om möjligt, leta upp volvos egna verkstadshandböcker, de "gröna" i folkmun. Kan gå att hitta som pdf på Google.

På denna sidan finns kanske det du https://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari · 13 790 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag har några olika utgåvor av Haynes-böcker till Volvo 240/740/940 och ett gemensamt drag är att kopplingsschemorna är mycket svårlästa, och ofta inte kompletta.

Om möjligt, leta upp volvos egna verkstadshandböcker, de "gröna" i folkmun. Kan gå att hitta som pdf på Google.

På denna sidan finns kanske det du https://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html

tycker du... jag tycker att det sällan är några problem.   enda som är problem det är att få fram förtäckningen på alla komponenter utan den är det svårt att veta vad man tittar på om man inte har koll på volvos el..   

men volvo el är väldigt simpel.   du kan kolla på elen på en 86ans 740 och en 98ans 940 färgerna är samma på båda..




problemet i detta fall är att någon varit och pillat själv.  och vi andra kan omöjligt ens gissa vad dom har gjort. 

det kan vara allt från att någon gått på tändingslåsets kablar eller satt en kabel fel i säkringsdosan till att någon helt enkelt dragit en ström matning från batteriet


jag brukar alltid riva hela instrument brädan runt stereon och bort med handsfacket när jag köper en 740 940  för det brukar vara katastrof område..

sen bort med allt jävla skräp som inte är orginal.  och sen fixa alla problem. 

jag har mer än 1gång suttit med kompletta elsystem här hemma och plockat ur  tex elhiss härvor ecc härvor osv och det är så jäkla simpelt att göra detta.  pga volvo inte krånglat till det så förbannat..   så när man sen pluggar i allt vänder man på säkeringsdosan pluggar i rätt färg på rätt plats och bam det fungerar direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari · 14 080 Inlägg

Neo_Lundell skrev:
Hej, Har en 740 från 88. Jag behöver lite hjälp med elen. Det är så att det är kopplat så att jag kan tända belysningen, stereon, värmen osv utan att tändningen är på slagen. Jag antar att nån tidigare ägare har kopplat förbi det. Men jag skulle gärna vilja få det på tändningen igen. Men jag behöver hjälp med hur allt ska kopplas osv. Vart börjar man steg för steg. Är det kopplat konstigt inuti eller utanför. Kanske är svårt att svara på denna fråga men tänkte ifall nån kanske vet hur man får elen på tändningen istället. Tackar!

Vadå sätta på värmen utan tändning? Du måste väl köra motorn varm för att få värme.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari · 17 571 Inlägg

Vettemannen skrev:

Neo_Lundell skrev:
Hej, Har en 740 från 88. Jag behöver lite hjälp med elen. Det är så att det är kopplat så att jag kan tända belysningen, stereon, värmen osv utan att tändningen är på slagen. Jag antar att nån tidigare ägare har kopplat förbi det. Men jag skulle gärna vilja få det på tändningen igen. Men jag behöver hjälp med hur allt ska kopplas osv. Vart börjar man steg för steg. Är det kopplat konstigt inuti eller utanför. Kanske är svårt att svara på denna fråga men tänkte ifall nån kanske vet hur man får elen på tändningen istället. Tackar!

Vadå sätta på värmen utan tändning? Du måste väl köra motorn varm för att få värme.

/Benny

TS menar nog kupéfläkten hoppas jag. Kanske tidigare ägare har monterat en elpump på kylsystemet iofs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Neo_Lundell
11 februari · 34 Inlägg

Growe skrev:

Steff240 skrev:
Jag har några olika utgåvor av Haynes-böcker till Volvo 240/740/940 och ett gemensamt drag är att kopplingsschemorna är mycket svårlästa, och ofta inte kompletta.

Om möjligt, leta upp volvos egna verkstadshandböcker, de "gröna" i folkmun. Kan gå att hitta som pdf på Google.

På denna sidan finns kanske det du https://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html

tycker du... jag tycker att det sällan är några problem.   enda som är problem det är att få fram förtäckningen på alla komponenter utan den är det svårt att veta vad man tittar på om man inte har koll på volvos el..   

men volvo el är väldigt simpel.   du kan kolla på elen på en 86ans 740 och en 98ans 940 färgerna är samma på båda..




problemet i detta fall är att någon varit och pillat själv.  och vi andra kan omöjligt ens gissa vad dom har gjort. 

det kan vara allt från att någon gått på tändingslåsets kablar eller satt en kabel fel i säkringsdosan till att någon helt enkelt dragit en ström matning från batteriet


jag brukar alltid riva hela instrument brädan runt stereon och bort med handsfacket när jag köper en 740 940  för det brukar vara katastrof område..

sen bort med allt jävla skräp som inte är orginal.  och sen fixa alla problem. 

jag har mer än 1gång suttit med kompletta elsystem här hemma och plockat ur  tex elhiss härvor ecc härvor osv och det är så jäkla simpelt att göra detta.  pga volvo inte krånglat till det så förbannat..   så när man sen pluggar i allt vänder man på säkeringsdosan pluggar i rätt färg på rätt plats och bam det fungerar direkt

Någon matning från batteriet är det inte men vad menar du med en kabel fel i säkringsdosan?

Neo_Lundell
11 februari · 34 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

Neo_Lundell skrev:
Hej, Har en 740 från 88. Jag behöver lite hjälp med elen. Det är så att det är kopplat så att jag kan tända belysningen, stereon, värmen osv utan att tändningen är på slagen. Jag antar att nån tidigare ägare har kopplat förbi det. Men jag skulle gärna vilja få det på tändningen igen. Men jag behöver hjälp med hur allt ska kopplas osv. Vart börjar man steg för steg. Är det kopplat konstigt inuti eller utanför. Kanske är svårt att svara på denna fråga men tänkte ifall nån kanske vet hur man får elen på tändningen istället. Tackar!

Vadå sätta på värmen utan tändning? Du måste väl köra motorn varm för att få värme.

/Benny

TS menar nog kupéfläkten hoppas jag. Kanske tidigare ägare har monterat en elpump på kylsystemet iofs.

Ja jag menar kupéfläkten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang