Bra Golf VR6, A3 och A4 för 30000-40000?

Vallås Locos
12 februari 2007 · 407 Inlägg

Hej

Jag är lite sugen på att köpa en ny bil och de pengar jag har till förfogande är ungefär mellan 30000-40000:-. Krav på bilen är att den ska vara lite rolig att köra med och givetvis att den är snygg.

De bilar jag har varit inne på är Golf VR6, AUDI A4 och AUDI A3. Bilarna i fråga är relativt vanliga och det är både på gott och ont. Men med tanke på reservdelar och dylikt kan det vara bra att ha en bil som det ändå är lätt att hitta reservdelar till. Med tanke på de pengar jag har till förfogande så har nästan alla bilar gått kring 20000 mil som jag kan köpa. Min fråga är då vad man behöver tänka på?

Jag har varit inne på att köpa en bil som till exempel toppen har blivit fixad på relativt nyligen eftersom det brukar vara något som annars är dyrt att åtgärda. Har nämligen själv erfarenheter av det när jag köpte min nuvarande skruttbil och blev tvungen att reparera toppen efter några månader och det kostade ungefär lika mycket som själva bilen.

Vad säger ni annars om bilarna? Vad är det som sagt jag ska tänka på när jag väljer någon av de bilarna?

Mvh

Jakob

FireTraXX DFFL
12 februari 2007 · 9 020 Inlägg

En A4 TQ?
Så kan du snurra runder på snön/isen/fotbollsplanen som en galning.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jinxs 90mil+ på en tank.
12 februari 2007 · 484 Inlägg

Om du köper en golf vr6,så skulle jag kolla extra noga på växellåda,toppen och att servicen är gjord.
Jag var själv inne på att köpa en vr6 och i kanske varfjärde annons,så hade dom bytt växellådan. Vet själv om en kompis som har fått sprucken växellåda på sin vr6.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
C2racing
12 februari 2007 · 238 Inlägg

kolla så serciebok m,m är ifylld, samt att kammrem,vattepump, osv är bytta ungefär var 9000 mil,...men om du sen är sugen på att trimma så rekomenderar jag a4:an/a3:an efterosm dessa har turbo vilket gör de enklare att komma upp i effekt, men vr6.an är ju också mysig, skönt ljud m,m men dessa går ju knappt att trimma utöver orginaleffekt

Vallås Locos
12 februari 2007 · 407 Inlägg

Många bilar har inte korrekt ifylld servicebok som jag har kollat på. Men KAN det inte vara bättre att köpa en bil som har blivit servad mycket ägaren och där toppen och så vidare är bytt än att köpa en bil som har korrekt ifylld servicebok?

Vallås Locos
12 februari 2007 · 407 Inlägg

Jag vill ha en bil som är lite stylad och har hittat en Golf VR6 för cirkus 35000:-, dock så finns där ingen servicebok men motorn och toppen är nyligen renoverad. Bilen i fråga är en 92:a.

Sedan har jag hittat en A4 96:a som där är korrekt ifylld servicebok. "Problemet" är bara att bilen i frågan inte är så mycket stylad så det kostar en del att fixa. Så även om där nu skulle vara några små problem med VR6:an så kan det överväga kostnaden av att styla om A6:an.

Min fråga är vad ni säger om det hela?

Här finnes bilarna som annonser:

http://www.blocket.se/vi/10719109.htm?ca=1_8_s

http://www.blocket.se/vi/10770894.htm?ca=20_s

TobLju Fartglad
12 februari 2007 · 336 Inlägg

Kolla även upp vad dem kostar i drift. Försäkring, bensinförbrukning, reservdelar... Det kan kanske hjälpa till i valet. smile

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
Ckosworth Mr
12 februari 2007 · 607 Inlägg

Tror det är billigare alternativ och smartare köp att ta audin men om du vill ha lite mer roligt och köper bil med hjärtat i stället för hjärnan är det nog golfen som gäller, liten och ganska rapp och rolig bil, a4 känns nog mest tung och lite slö men driftsäker och väldigt fin komfort så det är det säkra valet men jag hade nog satsat på vr6 för det är en så pass
rolig bil big_smile

Fast om du ska satsa på Audi köp då 1.8t istället är så pass billigt att plocka häst ur dom motorerna.

Lycka till! 

//Fredrik

Senast redigerat av Ckosworth (12 februari 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Vallås Locos
12 februari 2007 · 407 Inlägg

Golfen är en importbil och har 4 registrerade ägare sedan 1993, det är ju en hel del på fyra år...Om jag har fattat uppgifterna från vägverket på nätet rätt, för jag antar att de inte räknar med ägarna i Tyskland där också...

fish Allfixare
12 februari 2007 · 1 475 Inlägg

KÖP GOLFEN LÄTT! Audi v6, suger!

chrille_ Servicerådgivare
12 februari 2007 · 715 Inlägg

helt seriöst en svensksåld audi mot en importsugga ... audi e ju fan så mycke bättre bil  ,,och mycke bättre skick  och jävligt bra pris ... råder dig till att ta audin

// chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Vallås Locos
12 februari 2007 · 407 Inlägg

chrille_ skrev:
helt seriöst en svensksåld audi mot en importsugga ... audi e ju fan så mycke bättre bil  ,,och mycke bättre skick  och jävligt bra pris ... råder dig till att ta audin

// chrille_

Visst ser audin bättre ut om man ser det från en viss front. Dock så vill man ha en liten stylad bil och för att göra om audin till det så går det på ett antal lappar som jag inte vet om jag har. För att den skulle passa min smak så skulle den behöva sänkas, ha nya däck+fäljar och ha ett sportavgassystem. För att åtgärda det kostar det ett antal lappar och kan man inte fixa fjädrarna själv så blir det inte så billigt.

Mvh

Jakob

Kayhan
12 februari 2007 · 407 Inlägg

har för mej att reservdelarna ska vara tråkigt höga till vr6? satsa på audi! 1,8t går ju skapligt och i med ett chipp så är dom fina sen:)

Robban-vr6
12 februari 2007 · 159 Inlägg

tycker inte delarna har varit så mycket dyrare te vr6an. dock så kan arbetskostnaderna sticka iväg på bilen om man inte kan mecka själv smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang