Adapter typ 2 till schuko ?

KenthIJ
6 maj · 1 485 Inlägg

Tittar efter sådan för att kunna använda vanlig motorvärmare i denna laddstolpe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7f24d57f390cb9e406516d86e71caf0e.jpg

Finns ju flera olika prisklasser

Från ca 700 sek
https://www.fruugo.se/ev-kontakt-16a-ty … afEALw_wcB

Till ca 2.500 sek
https://hamphi.com/products/adapter-typ … htEALw_wcB

Vågar man lita på /använda de billigare ?

Muskelbil
6 maj · 401 Inlägg

Jag hade köpt den billigaste jag hittade

https://www.fruugo.se/2024-typ-2-till-s … gKTSfD_BwE

KenthIJ
6 maj · 1 485 Inlägg

Muskelbil skrev:
Jag hade köpt den billigaste jag hittade

https://www.fruugo.se/2024-typ-2-till-s … gKTSfD_BwE

Tackar för tips.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj · 17 558 Inlägg

Motorvärmare ger 1800W eller under. 2,5mm2 rekommenderas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
6 maj · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Motorvärmare ger 1800W eller under. 2,5mm2 rekommenderas.

Tackar återigen och får återigen skylta med min okunnighet...

Är 2.5mm2 måttet på kabeln?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj · 17 558 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Motorvärmare ger 1800W eller under. 2,5mm2 rekommenderas.

Tackar återigen och får återigen skylta med min okunnighet...

Är 2.5mm2 måttet på kabeln?

Ja. 2,5mm2 kabel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
6 maj · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Motorvärmare ger 1800W eller under. 2,5mm2 rekommenderas.

Tackar återigen och får återigen skylta med min okunnighet...

Är 2.5mm2 måttet på kabeln?

Ja. 2,5mm2 kabel.

Hittade inget måttt på kabeln i den länk som "Muskelbil" tipsade om men man får väl skriva till dem och fråga.

https://www.fruugo.se/2024-typ-2-till-s … gKTSfD_BwE

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj · 17 558 Inlägg

Skriv på.

Men mellan uttagen ska det vara 2,5mm2. Är du snål och köper något med 1,5mm2 kan saker och ting börja brinna. Det kan bli dyrt för bye-bye försäkring... Kan vara värt att lägga 2-4k på en riktig kabel innan kåken brinner ner. Den kostar mer att bygga upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
6 maj · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skriv på.

Men mellan uttagen ska det vara 2,5mm2. Är du snål och köper något med 1,5mm2 kan saker och ting börja brinna. Det kan bli dyrt för bye-bye försäkring... Kan vara värt att lägga 2-4k på en riktig kabel innan kåken brinner ner. Den kostar mer att bygga upp.

Har skrivit till företaget i länken och frågat om mått på deras kabel.
https://www.fruugo.se/2024-typ-2-till-s … gKTSfD_BwE

men inte fått svar ännu.

Vill absolut att det skall vara godkänt och säkert

Utmarks-Loke
6 maj · 5 872 Inlägg

Det där elbilsuttaget ger ju 32A, du kan inte bara ha en övergång till schuko eftersom de bara är godkända för 16A. Det måste vara en säkring på vägen också.

KenthIJ
6 maj · 1 485 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det där elbilsuttaget ger ju 32A, du kan inte bara ha en övergång till schuko eftersom de bara är godkända för 16A. Det måste vara en säkring på vägen också.

OK.
Antar att det blir svårare då.
Har du något förslag på hur det skulle kunna funka ?

Utmarks-Loke
6 maj · 5 872 Inlägg

KenthIJ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det där elbilsuttaget ger ju 32A, du kan inte bara ha en övergång till schuko eftersom de bara är godkända för 16A. Det måste vara en säkring på vägen också.

OK.
Antar att det blir svårare då.
Har du något förslag på hur det skulle kunna funka ?

Nej, inte på ett enkelt sätt, om du skall följa reglerna. På något sätt måste strömmen begränsas till 16A. Sedan är det klart att det skulle fungera med en sån där kabel, men tar det eld kommer inga försäkringar gälla.

Muskelbil
6 maj · 401 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det där elbilsuttaget ger ju 32A, du kan inte bara ha en övergång till schuko eftersom de bara är godkända för 16A. Det måste vara en säkring på vägen också.

Ett uttag hemma schuko har säkring 10A
En mobil laddare är 2A
Behöver du någon extra säkring då??

Eftersom han ska andvända elbilsladdarrn till motor och kupé värmare på max 2200kw blir det inte mer belastning än 10A på adaptern

Utmarks-Loke
6 maj · 5 872 Inlägg

Muskelbil skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det där elbilsuttaget ger ju 32A, du kan inte bara ha en övergång till schuko eftersom de bara är godkända för 16A. Det måste vara en säkring på vägen också.

Ett uttag hemma schuko har säkring 10A
En mobil laddare är 2A
Behöver du någon extra säkring då??

Eftersom han ska andvända elbilsladdarrn till motor och kupé värmare på max 2200kw blir det inte mer belastning än 10A på adaptern

Ja som sagt, det kommer fungera, men det är inte ok enligt elsäkerhetsreglerna. En schuko skall inte kunna leverera mer än 16A, vissa uttag bara 10A. Sitter stolpen ute på en parkeringsplats gör det väl inte så mycket men det är tråkigt om det tar eld och den sitter på husväggen.

KenthIJ
6 maj · 1 485 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Muskelbil skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det där elbilsuttaget ger ju 32A, du kan inte bara ha en övergång till schuko eftersom de bara är godkända för 16A. Det måste vara en säkring på vägen också.

Ett uttag hemma schuko har säkring 10A
En mobil laddare är 2A
Behöver du någon extra säkring då??

Eftersom han ska andvända elbilsladdarrn till motor och kupé värmare på max 2200kw blir det inte mer belastning än 10A på adaptern

Ja som sagt, det kommer fungera, men det är inte ok enligt elsäkerhetsreglerna. En schuko skall inte kunna leverera mer än 16A, vissa uttag bara 10A. Sitter stolpen ute på en parkeringsplats gör det väl inte så mycket men det är tråkigt om det tar eld och den sitter på husväggen.

Stolpen står på en parkeringsplats men... jag vill ju ändå att allt skall vara så riktigt som möjligt.

Får kanske tänka om vad det gäller vanlig motor/kupevärmare.

Kanske en Bensin/Diesel värmare skullle funka bättre

Muskelbil
6 maj · 401 Inlägg

KenthIJ skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Muskelbil skrev:

Ett uttag hemma schuko har säkring 10A
En mobil laddare är 2A
Behöver du någon extra säkring då??

Eftersom han ska andvända elbilsladdarrn till motor och kupé värmare på max 2200kw blir det inte mer belastning än 10A på adaptern

Ja som sagt, det kommer fungera, men det är inte ok enligt elsäkerhetsreglerna. En schuko skall inte kunna leverera mer än 16A, vissa uttag bara 10A. Sitter stolpen ute på en parkeringsplats gör det väl inte så mycket men det är tråkigt om det tar eld och den sitter på husväggen.

Stolpen står på en parkeringsplats men... jag vill ju ändå att allt skall vara så riktigt som möjligt.

Får kanske tänka om vad det gäller vanlig motor/kupevärmare.

Kanske en Bensin/Diesel värmare skullle funka bättre

Med en elbil är problemet med värmning borta

KenthIJ
6 maj · 1 485 Inlägg

Muskelbil skrev:

KenthIJ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ja som sagt, det kommer fungera, men det är inte ok enligt elsäkerhetsreglerna. En schuko skall inte kunna leverera mer än 16A, vissa uttag bara 10A. Sitter stolpen ute på en parkeringsplats gör det väl inte så mycket men det är tråkigt om det tar eld och den sitter på husväggen.

Stolpen står på en parkeringsplats men... jag vill ju ändå att allt skall vara så riktigt som möjligt.

Får kanske tänka om vad det gäller vanlig motor/kupevärmare.

Kanske en Bensin/Diesel värmare skullle funka bättre

Med en elbil är problemet med värmning borta

Vi har ju en RAV 4 Plug In som vi laddar från den stolpen och RAVen går ju även att förvärma på el om "stora batteriet" är laddat men...

Vi skulle behöva en bil som lastar vår dotters rullstol lite lättare än i RAV 4an och då har vi tittat på bilar av Caddy/Berlingo/ Kangoo typ men (igen) elbilar i det segmentet har för kort räckvidd för att funka som enda bil för oss och om vi skall kunna behålla RAV 4an (för långturer) så blir de (ovan nämnda) elbilarna för dyra.
Funderar därför på en bättre begagnad bensin/diesel bil av Caddy/Berlingo/Kangoo typ , för max 200.000 . Då skulle vi kunna behålla RAV 4an (för oxå.

Vi måste iofs inte ha två bilar så...

ID Buzz hade funkat men den kostar för mycket.

Ett annat alternativ hade varit att byta in vår RAV 4 Plug In mot en ny bensin eller diesel typ Caddy eller Mercedes Benz T klass med bensin/dieselvärmare och skippa vår hyrda p plats med ovanstående laddstolpe

Senast redigerat av KenthIJ (6 maj )

Hemmamek
6 maj · 197 Inlägg

Jag är säker på att kabeln från ShenZhenShiSenNengKeJiYouXianGongSi uppfyller alla säkerhetskrav och innehar korrekta EU certifikat roll

Utmarks-Loke
7 maj · 5 872 Inlägg

Hemmamek skrev:
Jag är säker på att kabeln från ShenZhenShiSenNengKeJiYouXianGongSi uppfyller alla säkerhetskrav och innehar korrekta EU certifikat roll

Den verkar ju ha CE-märkning i alla fall, om nu det ger något

Mew
7 maj · 2 169 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hemmamek skrev:
Jag är säker på att kabeln från ShenZhenShiSenNengKeJiYouXianGongSi uppfyller alla säkerhetskrav och innehar korrekta EU certifikat roll

Den verkar ju ha CE-märkning i alla fall, om nu det ger något

"China Export"
https://www.kimuagroup.com/wp-content/uploads/2021/03/ce-china-export-difference.png

Senast redigerat av Mew (7 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang