ToMiii
"Amatör fotograf/ bildmanipulatör"
15 mars 2013
· 179 Inlägg
@ Daww3 ( Och alla andra)
Eftersom det redan har skrivits mycket kritik här så håller jag mig lite kortfattad med detta, då jag såg lite små saker som är väldigt vanliga och även lätta att undvika på vissa av dina bilder som jag påpekat till många andra också
1.) En sak som många lyckas med är att förvränga bilens perspektiv när man bytar bakgrund då man naturligt känner att det är bilen som ska passa bakgrundens perspektiv, fast så är det inte, utan det är bakgrundens perspektiv som ska anpassas efter bilens, och när ni ändrar bakgrund och vrider/ ändrar storlek på bilen så är mitt bästa tips att ALLTID använda er av siffrorna som kommer fram vid free transform ( W= Width, H= Height) och alltid ha dessa siffror matchade, så förvränger du inte bilens perspektiv, och allt håller sig proportionerat
2.) Fälgar bör varsamt matchas mot original fälgarna så att dem passar, innan ni lägger dem på sne så dem får camber, i många fall så blir hjulen väldigt runda istället för ovala som dem ska va, samma tips gäller här som för bilen vid bakgrunds byte, och ett annat fälg tips är att alltid kolla så ljuset stämmer överens med bilens ljus
3.) Om bilen är ute i dagsljus på originalet, så krävs det reflektions brushing, eller allmän modifiering av reflektionerna om man ska ha in bilen i ett garage ( Som Daww3's Hyundai) då det inte existerar horisont linjer inomhus, och ljuset är ofta väldigt olika ( Även om många fotografer gillar att göra en falsk horisont linje när man fottar inomhus med hjälp av en softbox, så blir det resultatet helt annorlunda) detta gäller nästan på varenda gång man bytar från ute till inne eller tvärtom, förutom när fotografen har varit duktig och använt en blixt på bilen utomhus, då kan man få ett väldigt bra inomhus resultat med eftersom blixten täcker mycket av reflektionerna på bilen!
4.) Sist men absolut inte minst så är lamporna väldigt viktiga att få rätt då dem ser konstiga ut med fel vinkel ( har själv mycket problem med detta i vissa fall). Strålkastare har alltid skarpt och starkt ljus just vid lamporna då ljuskällan är där, och sen så finns det ju vissa fall där det är dimmigt, regnigt, snöigt osv och då lyser ju bilen upp dimman eller regndropparna eller vad det nu är, det är här det blir väldigt klurigt att få rätt på det, men har några tips som funkar i dem flesta fallen, och lite guide linjer. T.ex så om ni tittar på en bild som är så på riktigt, så står ljuset aldrig rakt ner i backen, utan ljuset lyser nästan rakt framåt i bilens perspektiv och det tonas ner rätt snabbt om dimman t.ex är tunn. Sen så när det är regn eller snö som ska lysas upp så är det enbart dropparna/flingorna som lyses upp, inget runtom dem, då där inte är något som ljuset fångas upp och reflekteras av
Detta var bara några små tips till er alla och inte bara Daww3, och jag håller med om att här är väldigt dött numera, vore kul med lite aktivitet här och jag kommer åtminstone titta in här och ge tips om ni lägger upp något! Jag har själv inte så mycket personliga saker att lägga upp här då jag håller på med annat, men några chops ska jag nog kunna fixa så det hålls liv i tråden här, fast det krävs lite samarbete med hjälp av kritik och inspiration för att vi ska kunna väcka denna tråden igen