Jävla Utsugande Sossar!!!

mrcelica
5 januari 2006 · 1 639 Inlägg

Ja och du skrev oxå att man skulle höja kraven och sänka a-kassan... Säg det till en trebarnspappa med villa och avbetalningar. Klart man ska sätta blåslampa på de som verkligen inte vill jobba, men de är nog få och ofta inne i socialbidrags-svängen... Att bara skrika efter att klämma åt för alla arbetslösa är kränkande tycker jag... Är du själv helt säker på att du aldrig kommer att bli arbetslös ? En arbetslös mår väll knappast bättre av att han tvingas söka 30 i ställer för 20 jobb/vecka och att hans ersättning blir lägre än 80% ! Det var att du generellt ville strama åt för alla arbetslösa som jag retade upp mig på, inte att du klagade på de som inte vill arbeta, för det gillar inte jag heller...

Senast redigerat av mrcelica (6 januari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Fredrik__A Besserwisser
6 januari 2006 · 312 Inlägg

Det kan jag säga till vem som helst, det spelar väl ingen roll, vem jag säger det till ändrar inte min uppfattning. Jag tycker de ska ta hårdare tag om alla arbetslösa. Mång aär t ex inte beredda att flytta för att få ett jobb. Man kan inte klämma åt vissa bara, för hur ska de veta vilka det är? Ska de ringa runt och fråga? Hur många skulle svara ärligt då? Man måste vara beredd att göra uppoffringar och lära sig att omvärdera saker och ting.
Och ja, jag är 90% säker på att jag aldrig kommer bli arbetslös, det räcker för mig.

Fredrik, Laxå
mrcelica
6 januari 2006 · 1 639 Inlägg

Kanske just för du är så säker på ditt jobb som du göra sådana uttalanden då.. Om du inte visste det så är det ett lagstadgat krav att man måste vara beredd att flytta efter 100 utnytjade a-kassedagar. Och eftersom det är hög arbetslöshet i hela landet så får man inte autmatiskt jobb bara för man är beredd att flytta... Och alla kan faktiskt inte flytta, har man en villa och en partner som har ett arbete så är det inte bara att packa och ge sig iväg.
Och som sagt de futtiga 10k efter skatt som a-kassetaket ligger på kan ju ingen klara sig på så det ligger väll i de flestas egenintresse att få tag på en inkomst de kan klara sig på !

Senast redigerat av mrcelica (6 januari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Fredrik__A Besserwisser
6 januari 2006 · 312 Inlägg

Eftersom jag inte varit arbetslös själv, så har jag aldrig tagit reda på vilka regler som gäller, även om det kunde vara bra att veta dem utifall det skulle hända nåt.
Min mor jobbar inom vården och får sällan ut mer än 10000 efter skatt och hon jobbar mer än vad jag gör, ändå har hon en hel del kvar av det varje månad. Flera av mina kompisar klarar sig fint på de dryga 9000(har jag för mig det var iaf) som de får ut.

Fredrik, Laxå
mrcelica
6 januari 2006 · 1 639 Inlägg

Ja de som jobbar inom vården tjänar hutlöst dåligt, de är värda betydligt mer.
Men om man är van att kanske få ut 15k och blir arbetslös och förlora ca 5 tusen så blir det en himla smäll, sedan är det ju faktiskt så att man bara har 300 dagar sedan måste man faktiskt börja arbeta för att få nya dagar.

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Fredrik__A Besserwisser
6 januari 2006 · 312 Inlägg

Det kan ju vara så att man hela tiden måste vara beredd på att få gå hem, man kanske inte ska göra av med alla pengar man tjänar, utan försöka klara sig på 10000. Jag får ut betydligt mer och gör av med allting. Så jag skulle definitivt få det knapert om jag skulle behöva klara mig på 10000 bara.

Som en liten parentes kan jag ju säga att jag tjänade knappt 10000 p åmitt förra jobb, och det var ju inga större utsvävningar man kunde kosta på sig.

Fredrik, Laxå
Founder
6 januari 2006 · 1 414 Inlägg

Fredrik__A skrev:
Tror ni skulle klaga mer om vi inte betalade några skatter.

Och du Founder, både du och jag hjälper 08-orna att betala för sitt skrytbygge.

racing-jimpa, håller med dig, där kan vi spara in mycket pengar.

Tycker gott man kan göra som i finland, man lägger på en skatt på bilen när den köps ut ny sen är det klart, inga mer kostnader... att sälja bilen begangnat kostar inget extra...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
6 januari 2006 · 1 414 Inlägg

Fredrik__A skrev:
Jag har fått 19 år gratis tadnvård, 20 år gratis sjukvård, 12 års gratis skolgång, barnbidrag, studiebidrag, lagade vägar, gatubelysning osv osv osv. Känner att jag kan betala den skatt jag betalar och lite till för det.

I många andra länder får man precis samma saker för halva pengarna... vad kommer det sig tro?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Germax
6 januari 2006 · 12 086 Inlägg

d*d åt sossar

är de ända jag har o säga tyvärr =/

Founder
6 januari 2006 · 1 414 Inlägg

Maizer skrev:
Statsskulden ökade väl med ett antal miljarder sist moderaterna satt vid makten eftersom de skulle sänka skatten på alla möjliga sätt.

Gå in på http://www.rgk.se/ och ta en titt själv o tro inget... Ingvar Karlsson och Göran Persson är dom som belånt sverige mest av alla. Bara i år har statsskulden ökat med x antal miljarder och ingenting betalats av... Från o med juli månad frös man alla avbetalningar på statsskulden... är det så vi sköter vår ekonomi i svergie... Skulle man dela upp skulden på alla svenskar som faktiskt är de som är skyldiga skulle den överstiga 100'000:- kr per svensk... det är ju faktiskt vi som får betala den genom höjda skatter!!!!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Germax
6 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Founder skrev:

Fredrik__A skrev:
Jag har fått 19 år gratis tadnvård, 20 år gratis sjukvård, 12 års gratis skolgång, barnbidrag, studiebidrag, lagade vägar, gatubelysning osv osv osv. Känner att jag kan betala den skatt jag betalar och lite till för det.

I många andra länder får man precis samma saker för halva pengarna... vad kommer det sig tro?

till fredrik.. gratis? tror du något i livet är gratis.. ca 70% av pengarna ditt arbete ger går till staten, 70% av mina pengar som går till o betala din tandvård!

Founder
6 januari 2006 · 1 414 Inlägg

Fredrik__A skrev:
Jobb finns det väl, men folk är för inställda på att bo kvar där de bor. För att få ett jobb som passar en så kan man bli tvungen att flytta. Folk verkar ju tro att de kan få jobb inom gångavstånd, så är det ju inte alltid. Och arbetsförmedligen verkar ju inte(skrev verkar eftersom jag inte haft nåt att ögra med dem själv, har bara mina vänners ord att gå på) vara så effektiv heller, därför måste man se till att ringa runt själv till olika företag och visa sitt intresse, har de inget jobb just då så har de dig ju iaf att komma tillbaka till när det kan tänkas behövas. Men många verkar tro att det är tvärtom, att företagen ska ringa till en o fråga om man vill komma och jobba hos dem.

Hörde på nyheterna för några månader sedan att inte ens 30% av företagen anmäler sina vakanser till arbetsförmedlingen eftersom dom sällan fått några seriösa kandidanter för arbetena... vilken nytta är då arbetsförmedlingen när inte ens en tredjedel bryr sig om att gå till dom... man kan lika gärna lägga ner det o låta bemanningsföretagen sköta rekryteringen, dom gör ju redan det till 70% i det här landet... SAAB är ju ett klockrent exempel, dom dumpade arbetsförmedlingen totalt o gick till Adecco istället...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Redbull Moderator+
6 januari 2006 · 1 081 Inlägg

Alla som lägger statsskulden som argument och vill påstå att en borglig regering skulle sänka denna borde läsa på lite iofs.

1991 - 1994 Satt det en borglig regering med Carl Bildt.

Här är en graf över sveriges stadsskuld.
http://www.rgk.se/oliver_upload/upl10453-statsskuld7504.gif


Mvh

Vem jag?
Founder
6 januari 2006 · 1 414 Inlägg

mrcelica skrev:
Ja och du skrev oxå att man skulle höja kraven och sänka a-kassan... Säg det till en trebarnspappa med villa och avbetalningar. Klart man ska sätta blåslampa på de som verkligen inte vill jobba, men de är nog få och ofta inne i socialbidrags-svängen... Att bara skrika efter att klämma åt för alla arbetslösa är kränkande tycker jag... Är du själv helt säker på att du aldrig kommer att bli arbetslös ? En arbetslös mår väll knappast bättre av att han tvingas söka 30 i ställer för 20 jobb/vecka och att hans ersättning blir lägre än 80% ! Det var att du generellt ville strama åt för alla arbetslösa som jag retade upp mig på, inte att du klagade på de som inte vill arbeta, för det gillar inte jag heller...

Jag känner till en hel del människor som är rena säckar vad gäller jobb, dom skiter fullständigt i att söka o gör bara det som a-kassan kräver av dom... och dom är många som gör så!!! Sen finns det självklart folk som inte gör så MEN ändå...

Tänk att få så mycket pengar att man kan gå o köpa nya kläder varje månad, betala hyra m.m. vore ganska intressant om en student kunde få så bra ekonomi som en arbetslös har... har själv levt på 7000:- / månaden i nästan 3 år... det är inte så lätt kan jag meddela men det går... Sen vad det gäller att få jobb så är det inte så jäkla svårt, folk är bara för stolta för att gå till ett jobb där man faktiskt får kämpa lite. Jag skulle lätt kunna tänka mig att städa toaletter om jag nu måste för att överleva...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
6 januari 2006 · 1 414 Inlägg

Redbull skrev:
Alla som lägger statsskulden som argument och vill påstå att en borglig regering skulle sänka denna borde läsa på lite iofs.

1991 - 1994 Satt det en borglig regering med Carl Bildt.

Här är en graf över sveriges stadsskuld.
http://www.rgk.se/oliver_upload/upl1045 … ld7504.gif


Mvh

Jo om man ser ju när den var som högst... när sossarna satt vid makten...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
OverBoosted AUTOBAHNRASER
6 januari 2006 · 3 804 Inlägg

jag fattar inte att sossorna blir framröstade år ut och år in när alla klagar på dom ? :S:S:S:S:S:S:S


Bmw osv..
Founder
6 januari 2006 · 1 414 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
jag fattar inte att sossorna blir framröstade år ut och år in när alla klagar på dom ? :S:S:S:S:S:S:S

Jag har inte röstat på dom =P

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Lone Star
6 januari 2006 · 1 231 Inlägg

Håller med dig på mycke Founder men det där med att bara lägga på en skatt när bilen är sprillans.. Då skulle nybils priset stiga i höjden och bara dom allra rikaste skulle ha råd att köpa en ny bil. Skulle inte det göra att vi får en sämra bilpool i sverige? Ingen vill köpa nya bilar..

Mitt projekt: Evo III
Founder
6 januari 2006 · 1 414 Inlägg

Lone Star skrev:
Håller med dig på mycke Founder men det där med att bara lägga på en skatt när bilen är sprillans.. Då skulle nybils priset stiga i höjden och bara dom allra rikaste skulle ha råd att köpa en ny bil. Skulle inte det göra att vi får en sämra bilpool i sverige? Ingen vill köpa nya bilar..

Det är verkligen mycket möjligt att det skulle bli så, men då får man väga av vad det kostar per år... Sen måste ju skatten vara rimlig och inte höja priset tex 20% utan kanske en skatt på 15'000:- för en ny 9-5, det är ju ca 5-6 års bilskatt i det segmentet... 15'000 uppdelat på några år känns inte så extremt farligt...

Men i Finland har det ju blivit så att folk inte köper nyare bilar i samma utsträckning som i Sverige så det kan helt klart ha en negativ effekt.

I och med att det tex blir en bilskatt på nya bilar istället för en årlig skatt skulle nog även tjänstebils sektorn öka kraftigt vilket är väldigt lukrativt för våra svenska bil tillverkare...

Senast redigerat av Founder (6 januari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Redbull Moderator+
6 januari 2006 · 1 081 Inlägg

Founder skrev:
Jo om man ser ju när den var som högst... när sossarna satt vid makten...

Den största ökningen då?

1991 till 1994 ökade stadsskulden från ca 700 miljarder till 1300 miljarder med borglig regering. För att nu ligga på lite drygt 1200.

Jag säger inte att socialdemokraterna är bäst men att ta en statsskuld som argument emot dom och förespråka borglig regering är väl nått av det dummaste jag hört.

Mvh

Vem jag?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang