Konstig AC i en Saab 9000

EkenGoesWild
25 maj 2008 · 105 Inlägg

Tjena.

Jag har en saab 9000 cse från -94 som jag har lite problem med.

Det är så att om jag har AC;n på "LO" så kommer det någorlunda kall luft, sätter jag sedan på den på 17, 18 osv så sprutar den skollhet luft.
Den drar också igång på fullt varje gång jag startar den.

Har bytt själva panelen eller vad man säger som sitter i bilen men det hjälpte inte.

Något förslag?

Tack på förhand !

//Eken

940turboplus Rapidoz
26 maj 2008 · 688 Inlägg

hur mår din kompressor eller eller typ condensern?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Ramneborg Allt i allo
26 maj 2008 · 358 Inlägg

kolla termostaten som sitter brevid ratten.

De é nice !
Fredrik-79
26 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Din ACC mår inte alls bra.
Dags att fixa den skulle jag säga.
Åk till saab så fixar dom de.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Hamilton
26 maj 2008 · 8 872 Inlägg

Som Ramneborg skriver i sitt inlägg börja med det innan du går vidare.

Fotograf på tierpidag.se
EkenGoesWild
26 maj 2008 · 105 Inlägg

var exakt sitter termostaten ?

//Eken

jonTe
26 maj 2008 · 5 710 Inlägg

EkenGoesWild skrev:
var exakt sitter termostaten ?

//Eken

Exakt vid den röda ringen:

http://www.geting.se/image.php/105122-tempgivare.JPG

Symtomen visar ganska tydligt på trasig "termostat" /tempgivare.

MVH Jonas
..............
EkenGoesWild
26 maj 2008 · 105 Inlägg

Tack så hemskt mycket, hur ser man om den är sönder och vart kan man köpa en ny? Mekonomen kanske och isåfall vad heter den om jag ska in där och fråga?

//Eken

jonTe
26 maj 2008 · 5 710 Inlägg

EkenGoesWild skrev:
Tack så hemskt mycket, hur ser man om den är sönder och vart kan man köpa en ny? Mekonomen kanske och isåfall vad heter den om jag ska in där och fråga?

//Eken

Det ser man inte.....smile
Dock kan man höra/känna.
Innuti sitter en liten fläkt som suger luft från kupén och blåser denna på en givare, givaren matar sedan värdet till ACC-panelen som höjjer eller sänker temperaturen.
Utan denna har den ingen koll på hur varmt det är i kupén och kör alltid ut svinvarm luft förutom i läge [LO] där datorn vet att du vill ha så kallt som möjligt.
Är den lilla fläkten i sensorn helt död kan man misstänka att temeraturgivaren är det oxo.
Denna fläkten hör man/känner man ganska tydligt om man lägger ett finger på den och samtidigt lyssnar noga. Lättast är efter att man vridit av tändningen då den skall gå 10-20 sek efter att motorn stannat.

En ny på SAAB är nog inte billig (jag har ingen aning), jag hade satsat på skroten.
Köper du en begagnad så försök att hitta en så tyst som möjligt.
Låter de mycket kan der vara nära döden.....

MVH Jonas
..............
frostyman
26 maj 2008 · 120 Inlägg

Förvisso hade du redan testat 2 paneler om jag förstod det rätt, men det skadar ju inte att köra en kalibrering?
Detta görs, när motorn är igång, genom att trycka in AUTO och <=> samtidigt. Den ska även kunna ge vissa felkoder har jag för mig.

Här finns en del att läsa.
http://www.thesaabsite.com/9000/9000ACC2.htm

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
NiV3Rt
26 maj 2008 · 371 Inlägg

Har för mig att en ny på saab kostar runt 400kr. Till og9-3 kostar samma sensor lite över 600kr :p

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
ins
18 augusti 2011 · 1 Inlägg

Hur byter man? Är det bara att dra sensorn?

Dagge88
19 augusti 2011 · 629 Inlägg

Det borde la gå att mäta på sensorn?
Är väll en vanlig ptc eller ntc givare?
Mät motstånd över givaren och se om motståndet sjunker / höjs, då funkar den.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang