Besiktiga med öppet luftfiler?

Loffe_ Escalade
6 februari 2006 · 45 Inlägg

Inge problem dom bryr sig inte. bara den inte hänger och dinglar tongue min gick igenom i december utan problem smile  och du har ju ingen turbo heller på din. så du kan vara lugn smile

frasse4
6 februari 2006 · 736 Inlägg

För att förlänga tråden lite... (tack för alla svar)... alla tjatar om att man ska ha kall-luft tillsläpp och det fattar jag med, vilket jag har. MEN kall luft betyder ute luft som ibland ex vid regn betyder vatten. Och en viss mängd vatten kommer att åka in i filtret... hur man än gör... Påverkar det motorn något? Min gissning är att det kommer in endel vatten med orginalfilet på med, i alla på Volvo som har ett luftintag precis innanför grillen... Märks ju inte på motorn att den tar in vatten, men filtret kan vara lite (några vattendroppar på metallen) blött när man kört i regn. Jag har sett att många satt filtret på ställen som tar in massor med vatten, men detta kanske inte är något problem. Man kör ju vatteninsprutning mot spikningar på turbobilar, men detta behövs ju inte på sugisar...

Påverka = Påverka negativt...INTE om det ger effekt eller något sådant...

Senast redigerat av frasse4 (6 februari 2006)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
MilleN
6 februari 2006 · 9 108 Inlägg

Vattnet förångas väldigt snabbt.

Sharky
6 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Några små fakta:

1: Luftburken ingår i motorns insugssystem och är därför rent formellt en del av avgascertifieringen en biltillverkare gör. Sedan att man kommer igenom besiktningen ändå är en annan sak.

2: Att man får öka effekten 10% på nyare bilar är en ren skröna. Man får inte ens köra med andra tändstift om man skall vara formell.

3: "Värmen ökas genom multiplikation". Nja.... Värmeökning genom kompression av en ideal gas hänför sig till allmänna gaslagen: pV = nRT

4: Att suga in vatten och knäcka vevstakar är ett reellt problem om man inte passar sig. Djupa vattenpölar och öppet monterade filter är ingen hit.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang