Vill ha tips till förstabil för ca 17.000 kr

jocke_gronberg
2 november 2008 · 4 586 Inlägg

_Glenne_ skrev:

jorre83 skrev:
Trådskaparen frågade inte vilken bil som gick bäst. Utan skriv gärna fördelar även nackldelar om dom bilarna du tycker han ska köpa

samt skriv vad man bör titta närmare på vid ett köp

och att en bil går bra är en nackdel?? njaa inte direkt..

sant men ifall en bil går bra då borde slitaget bli större när bilen nu börjar bil gammal

vad bör man tänka på vid köp av en saab 900?

jag kan börja med ett tips att lyssna efter rassel eller missljud i från motorn. Kan i värsta fall vara kamkedjan som sjunger på sista versen

Senast redigerat av jorre83 (2 november 2008)

rs niklas saab expert
2 november 2008 · 248 Inlägg

tobee skrev:
Köp japanskt!! Nissan primera, Toyota corolla, mazda 323 etc är riktigt bra bilar som bara går och går... och går. Det går att hitta fina "kärringkörda" i den prisklassen. 16 ventilarna är också riktigt pigga, jag hänger lätt av gamla sunkna SAAB 900/9000 med kass turbo med brudens 115 hästars corolla;) Rost är ett problem på japanarna men alla bilar rostar oavsett märke. Bara att försöka hitta ett hyffsat bra exemplar som går att hålla efter ett par år utan att BP blir griniga! Du lär ju inte behålla den till du blir 30 direkt!

drömm vidare kom tillbaka till verkligheten

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
rs niklas saab expert
2 november 2008 · 248 Inlägg

Pettan8 skrev:
För 17000  får du en  Volvo 740 i mkt gott skick. Vad folk än säger så e det bra bilar. 740n ja ägde är den som har krånglat absolut minst av dom bilarna jag ägt.

740 slänger ju folk efter en vill inte ens ha skiten.

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
ReinarT Svetsrobotprogrammerare
2 november 2008 · 364 Inlägg

Kan Varmt rekomendera 850 glt som första bil, kanonbil, köpte min för ca 1månad sen, helt perfekt förstabil, ångrar nästan att ja inte köpte en sån som förstabil smile

jocke_gronberg
2 november 2008 · 4 586 Inlägg

vad har du för ekonomi som startade tråden ? det är mycket beronde vad du har för inkomst vad du ska åka runt i

tobee
2 november 2008 · 735 Inlägg

rs niklas skrev:
drömm vidare kom tillbaka till verkligheten

Vad är det jag drömmer om? Att Japanarna håller bättre än SAAB är knappast nån dröm och inte heller att många gamla T16 inte riktigt går lika snabbt som dom gjorde för 20 år sen lol

Puttski
2 november 2008 · 250 Inlägg

jorre83 skrev:
vad har du för ekonomi som startade tråden ? det är mycket beronde vad du har för inkomst vad du ska åka runt i

Jag går fortfarande i skolan så jag lever på studiebidraget tongue Har visserligen en massa sparpengar som jag sparat just för bilägande. smile

O så är chansen för jobb ganska stor när jag går ut gymnasiet till våren så då blir ju inte det så stort problem. Jag har bestämt att 17.000 är lagom. För då har jag fortfarande pengar kvar att "äga" bilen för big_smile

Tack för alla tipsen..
Fast nu är det ju nästan ännu svårare att bestämma sig tongue

Volkswagen - Das Auto
jocke_gronberg
2 november 2008 · 4 586 Inlägg

Puttski skrev:

jorre83 skrev:
vad har du för ekonomi som startade tråden ? det är mycket beronde vad du har för inkomst vad du ska åka runt i

Jag går fortfarande i skolan så jag lever på studiebidraget tongue Har visserligen en massa sparpengar som jag sparat just för bilägande. smile

O så är chansen för jobb ganska stor när jag går ut gymnasiet till våren så då blir ju inte det så stort problem. Jag har bestämt att 17.000 är lagom. För då har jag fortfarande pengar kvar att "äga" bilen för big_smile

Tack för alla tipsen..
Fast nu är det ju nästan ännu svårare att bestämma sig tongue

Då ifall du lever på studiemedel så skulle jag rekomendera golf 3 1.8. Drar lite bensin samt finns många som är lungt körda som har mycket kvar att ge

hittade en golf 3 97 19.000:- går säkert att få ner lite vid snabb affär
http://www.blocket.se/vi/18657785.htm?ca=15_s

Senast redigerat av jorre83 (2 november 2008)

Hybriden
2 november 2008 · 677 Inlägg

Köp en gammal golf eller volvo
var itne så dum som jag gjorde o köper en supra...
även om jag älskar bilen så är den FÖRJÄVLIGT dyr i drift...

Germax
2 november 2008 · 12 086 Inlägg

Köp en Bmw 325a lr nått annat med lite mos i, slöa bilar är de värsta som finns.

jocke_gronberg
2 november 2008 · 4 586 Inlägg

JapMax skrev:
Köp en Bmw 325a lr nått annat med lite mos i, slöa bilar är de värsta som finns.

vet ju inte vad hans mor har för bil kanske får en liten racer vad han än köper

Holiace
2 november 2008 · 1 754 Inlägg

BMW (E30) 325it!

Jag kan inget om allt.
Opelmadness German cars, quality and beyond
2 november 2008 · 8 197 Inlägg

Opel Astra/Vectra. Billiga i drift och försäkring. Relativt snabba i jämförelse med en del andra som är dyrare att äga.
T.ex min förra Vectra (2.0i CD '97) Drack 0,7 blandad körning oavsett sommar eller vinter. Kostade inte över 5000/år i försäkring och den orkade med ca 240 mätarfart.

EDIT: Volvo 740 kom nån med.. Ekonomisk? roll Få ner den till 0,7 blandad körning med dubbdäck.. lol

Senast redigerat av Irmscher Vectra (2 november 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
CmoR
2 november 2008 · 354 Inlägg

Bergkuist skrev:
Köp en gammal golf eller volvo
var itne så dum som jag gjorde o köper en supra...
även om jag älskar bilen så är den FÖRJÄVLIGT dyr i drift...

Det där är något som man absolut ska ta i åtanke.. Fan jag är helnöjd med Lancian som förstabil men DAMN det kostar att ha en sån bil också. Reservdelar, bensinförbrukning.

Jag tror på Golf 3. Nu så här i efterhand xD

Kesler
2 november 2008 · 3 650 Inlägg

köp min för 12

Senast redigerat av Kesler (2 november 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang