tips på borttagningsmetoder av Tapet

MasterCar
21 november 2009 · 390 Inlägg

Hej!
Jag undrar om någon vet hur man tar av tapeten som finns i ett hus?
Nämligen så att jag tänkt måla väggarna istället så vill försöka få av tapeten först om det går. Tapeten har suttit på sedan huset var nytt.

blacken
21 november 2009 ·

Låna/hyr en sådana däringa ångtjofräs, underlättar en hel del.. smile

M_Fotograf Fotograf
21 november 2009 · 223 Inlägg

Vi köpte något riktigt "super duper kladd tjofräs" medel. Det såg ut som om nån hade harklat och spottat ca 5 l i denna balja... Men iaf. Man ska ha som en roller med taggar på som man doppar i den här geggan, Sen rollar man hela väggen/Väggarna och sätter ex byggplast framför så det inte luftas. Efter nån timme så är det bara en spackelspade eller liknande och skrapa av dem få småbitar som sitter kvar. det mesta av tapeten "bör" rulla ihop sig till små bollar och ramla ner av sig självt.

Lycka till.

Mvh

Senast redigerat av M_Fotograf (21 november 2009)

/M_fotograf
rossboss
21 november 2009 · 265 Inlägg

ett hett tips jag kan ge dig angående att ta bort tapeter det är att försök komma över gammalt tapet lim och smeta ut på dina nuvarande tapeter och sen her du täckplast kloss mot limmet och stiftar fast  låt det blottna mellan 30 min till en timme sen vola bara att ta bort hela shok

loudness
21 november 2009 · 4 554 Inlägg

gipsa rummet med renoveringsgips:P

Ekis!
21 november 2009 · 1 210 Inlägg

Vanligt vatten i en vatten spruta.. duscha på lr dränk in tapeten.. skrapa av med spackel spade...

rossboss
21 november 2009 · 265 Inlägg

Ekis! skrev:
Vanligt vatten i en vatten spruta.. duscha på lr dränk in tapeten.. skrapa av med spackel spade...

en bra metod det med men det blir så grisigt ! och få vatten överallt e ingen höjdare för det rinn ganska lätt !

MightyMike
21 november 2009 · 173 Inlägg

Ekis! skrev:
Vanligt vatten i en vatten spruta.. duscha på lr dränk in tapeten.. skrapa av med spackel spade...

Körde på denna metod igår. Funkade hur bra som helst! Det tog 10-15 min innan man fick till tekniken. Men sen gick det som smort!

gl hf! ; )

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
rossboss
21 november 2009 · 265 Inlägg

det funkar bra men får man tag i antingen tapet bort eller gamalt tapet lim med plast duk och he på det är så skönt inget gnuggande med spackel spade smile

andreas_gbg_
22 november 2009 · 1 634 Inlägg

Usch. Har klängt på väggarna i vardagsrummet nu och rivit tapeter. satan va tråkigt. Vattenmetoden tycker jag sög. Går nästan bättre att riva av den bara med lite hjälp av kniv. Testat att ånga tapeten också men suger det med. Dessa tapeter har nog suttit i 30 år. Satans struktur-tapeter. Vanliga släta is the shit så man bara kan tapetsera över....

Numera Saab 9-5 Aero -00
olander_91
22 november 2009 · 174 Inlägg

Om tapen inte lossnat tycker jag du ska spackla tapetskarvarna bara och sen måla, du sparar jävla massa tid på det, om du ska ta bort all tapet kommer du säkert åka på att bredspackla allt, så mitt tips är ev hyvla ner skarvarna och spackla dom.

MVH Tobbe 3 året på målarlinjen;)

BMW 320 e30 "2.0 blir 2.7 turbo" (1986)
FreddeK
22 november 2009 ·

olander_91 skrev:
Om tapen inte lossnat tycker jag du ska spackla tapetskarvarna bara och sen måla, du sparar jävla massa tid på det, om du ska ta bort all tapet kommer du säkert åka på att bredspackla allt, så mitt tips är ev hyvla ner skarvarna och spackla dom.

MVH Tobbe 3 året på målarlinjen;)

målare kan fuska japp=)

ta bort allt äckligt, bredspackla och måla!

rossboss
22 november 2009 · 265 Inlägg

olander_91 skrev:
Om tapen inte lossnat tycker jag du ska spackla tapetskarvarna bara och sen måla, du sparar jävla massa tid på det, om du ska ta bort all tapet kommer du säkert åka på att bredspackla allt, så mitt tips är ev hyvla ner skarvarna och spackla dom.

MVH Tobbe 3 året på målarlinjen;)

Fusk ! smile tapet bort funkar som sagt jätte bra och plasta in tapeten har tapetsera hela huset med den metoden knappt nå skrapande eller nå !

Batta
22 november 2009 · 1 353 Inlägg

Jag köpte Biltemas Ångtvätt för typ 200 kr, fungerade kanon att ta bort tapet med! smile
och den är utmärkt att tvätta fönster med också!

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
rossboss
22 november 2009 · 265 Inlägg

har provat den tycker inte den funka på vinyl tapet bara på pappers !
därför kör jag med gammalt lim eller tapet bort ! och plast duk !

Ekis!
24 november 2009 · 1 210 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Usch. Har klängt på väggarna i vardagsrummet nu och rivit tapeter. satan va tråkigt. Vattenmetoden tycker jag sög. Går nästan bättre att riva av den bara med lite hjälp av kniv. Testat att ånga tapeten också men suger det med. Dessa tapeter har nog suttit i 30 år. Satans struktur-tapeter. Vanliga släta is the shit så man bara kan tapetsera över....

Ja struktur funkar inte så bra med vatten metoden lr ånga... de är ju en plast tapet så de blir halvtungt då tongue

rossboss
24 november 2009 · 265 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Usch. Har klängt på väggarna i vardagsrummet nu och rivit tapeter. satan va tråkigt. Vattenmetoden tycker jag sög. Går nästan bättre att riva av den bara med lite hjälp av kniv. Testat att ånga tapeten också men suger det med. Dessa tapeter har nog suttit i 30 år. Satans struktur-tapeter. Vanliga släta is the shit så man bara kan tapetsera över....

brukar inte bli bra att he vanlig tapet över struktur har provat det allt för många gånger
jag brukar köra med rep tapet över lite tjockare så det inte ska lysa igenom nått . och håller med dig vatten metoden funkar bra på papp tapet men inte på vinyl eller struktur då är det gammalt lim som gäller eller tapet bort och plast duk

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang