LÖST Saab 9000 turbo apc går illa vid ladd

hejko
18 maj 2010 · 8 Inlägg

Behöver hjälp av nån Saab specialist ( är bilmek själv så amatörer undanbedes.)
Har en saab 9000 turbo -86 apc (utan tändbox) som typ stryper sig så fort turbon börjar ladda. Känns ungefär som man drar av tändningen. Om jag varvar sakta kan jag varva till varvspärr men om jag kör plattan i mattan stryper den sig vid ladd.
Har mätt upp bränsletryck och det var 3 bar konstant.
Detta har jag bytt:   tändstift, bränslepump, luftmassemätare,  fördelarlock, rotor, fördelare med hallgivare, turbotryckgivare, spjälllägesgivare, motorstyrenhet, Apc box,
Har även kopplat bort tryckvakten.
Börjar bli lite trött på detta då jag har slut på ide'r


Väldigt tacksam för svar!!

Senast redigerat av hejko (24 maj 2010)

/Kristian (Audi TT, Golf GTi special)
jonTe
18 maj 2010 · 5 710 Inlägg

Slammrar motorn mycket? Tryckare som hängt sig?
När jag åkte LH hade jag problem med att att den ibland bled superslö och laddade dåligt, problemet var en tryckare som orsakade oljud som sedan knacksensorn tolkade som spik och körde därför upp tändningen på månen och strypte laddtrycket.

För att testa om det är knacksensorn som så kan du skruva bort den och låta den hänga inkopplad i kabeln.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
jonTe
18 maj 2010 · 5 710 Inlägg

Fundering 2.
Det är inte luftläckage?
Har du kopplat upp den mot kompressor och läcksökt?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Garfield
18 maj 2010 · 1 019 Inlägg

jonTe skrev:
Slammrar motorn mycket? Tryckare som hängt sig?
När jag åkte LH hade jag problem med att att den ibland bled superslö och laddade dåligt, problemet var en tryckare som orsakade oljud som sedan knacksensorn tolkade som spik och körde därför upp tändningen på månen och strypte laddtrycket.

För att testa om det är knacksensorn som så kan du skruva bort den och låta den hänga inkopplad i kabeln.


mvh Jonas

I och med att det är en -86'a så påverkas ju inte tändningen vid spik, men det visste du ju redan. smile
Laddtrycket kan ju dock fortfarande påverkas.

honda1 Isoleringsplåtslagare
18 maj 2010 · 173 Inlägg

kanske kan ge några nya uppslag: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=37112

hejko
18 maj 2010 · 8 Inlägg

Har nu provat att trycksätta tryckrör + ic = inget läckage,
Provat att koppla ur apcn helt utan nån större skillnad..
bytt samtliga vacum slangar,
provat att koppla bort knacksensor men då sänks bara laddet.
Precis när den börjar ladda runt 0,3 börjar den bråka.
behöver verkligen hjälp med detta då jag börjar tröttna..
vad kan det vara för fel?
det värsta är att den gick klockrent innan jag ställde av den i vintras

/Kristian (Audi TT, Golf GTi special)
jonTe
19 maj 2010 · 5 710 Inlägg

hejko skrev:
Precis när den börjar ladda runt 0,3 börjar den bråka.

Hur bråkar den? Inga misständningar utan bara att den "söver sig" ?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
hejko
24 maj 2010 · 8 Inlägg

Nu är det löst. Det var tändspolen till slut. Väldigt långsökt fel.

/Kristian (Audi TT, Golf GTi special)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang