Skrammel i motorn 900 2.0T -95 motorhaveri?

SirSaab
31 augusti 2011 · 3 Inlägg

Under körning började ett missljud från motorn. Bilen är en 900 2.0T -95. Missljudet var inte speciellt högt men lät som ett skrammel. Efter några sekunder började styrservokraften försvinna och kort därefter tändes huvudvarningslampan.

Jag stannade bilen och kollade olja-nivån helt normal-inget vatten i oljan. Kollade drivremmen-normalspänd och verkade också helt normal.

Bilen verkade inte onormalt varm-ingen varning för hög motortemp hade indikerats på intstrumentet och kylvätskan var normal.

Jag lät bilen ändå svalna och provade återstarta. Bilen gick igång, skramlade och när jag la i växel gick det att köra bilen men fullständigt kraftlöst och väldigt lätt till motorstopp.

Nån som kan hjälpa mig med felsökning? Turboras hade jag på en og900-då var turbon luftkyld-och när den rasade blev det oljerök i avgaserna-alldeles blåsvart-inget sådant såg jag idag på 900 -95:an.

Känns som kamkedjan är hel-annars hade nog inte bilen gått att köra-varifrån kommer skramlet? Varför är bilen helt kraftlös?

Kan det finnas risker att igen prova att starta motorn för att försöka lokalisera missljudet och eventuellt se om multiremmen har onormalt motstånd från något hjul som kanske gått sönder?

Hoppas på er forumläsare-tacksam för svar!

Nybergrobin
1 september 2011 · 2 385 Inlägg

Ett tips är att INTE starta bilen innan du hittar felet eftersom du kan förvärra skadorna enormt genom att köra med skrammel. Behöver inte vara så men ofta hör man att saab har problem med skramlande motorer och då är det ett vevlager som gett upp men det är "worst case scenario".

Kolla enkla saker såsom motstånd från hjul osv innan du funderar på allvarligare problem, förhoppningsvis är det något simpelt smile

Hermanssons_Garage
1 september 2011 · 2 415 Inlägg

går det inte o felsöka i dessa bilar?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
frostyman
1 september 2011 · 120 Inlägg

Hej!

När du tappade styrservokraften, var motorn fortfarande i gång då?

Om ja, så skulle jag nog försöka släppa lite på multiremmens spännare och känna lite på hjulen den driver (kanske speciellt rikta fokus mot servopumpens hjul).

För detta behövs en 1/2"s förlängare, vilken man vrider ihop fjäderspännaren med. Spännaren sitter på vänster sida i motorns bakkant (sett från när man står framför bilen och kollar ner i motorrummet). För att underlätta finns det möjlighet att spärra spännaren i innerläget, och detta görs genom att man pillar in en liten stav (förslagsvis en liten borr) genom två hål som man kan se längst till höger på denna bilden.

http://images1.carpartsdiscount.com/auto/archive/pictures/82291/600/1/P/6E40794/saab_900_1997_belt_tensioner_oem_43_56_119_4356119.jpg

Liten vägledning till vad som multiremmen driver och hur dess dragning är -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 … mspannare/


Om det var så att motorn stannade i samband med oljudet (om motorn står stilla blir det också styrservobortfall) så skulle jag förmodligen inte försöka starta den hur som helst.

Lycka till

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
SirSaab
1 september 2011 · 3 Inlägg

Hej,
tack för ditt svar-ska prova detta i eftermiddag. Var sätter jag 1/2" förlängaren? Är det bara på med jätteskaftet på förlängaren sen då? Är det bara den korta vägen till att öglorna går ihop som behövs? Är isf det eventuellt trasiga löphjulet svårt att byta? löphjulet svårt att byta?  När man ändå är igång, kanske det är lönt att byta flera löphjul?

Några av löphjulen som är särskilt känsliga? Min 900 2.0T -95 har gått 17300 mil.

frostyman
1 september 2011 · 120 Inlägg

Detta är gäller ju en 9-5a, men i det stora hela är det likadant på din bil.

http://saabworld.net/f29/saab-9-5-2-3t- … -belt-712/

Senast redigerat av frostyman (1 september 2011)

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang