Klippa balansaxelkedja

jimmyge
6 juni 2012 · 12 Inlägg

fixat.

Senast redigerat av jimmyheltenkelt (10 juli 2012)

frostyman
6 juni 2012 · 120 Inlägg

Jag har gjort det på 3st 9000 och en ng900.. På alla 9000 tog jag bort hela kedjan när jag bytte kamkedja, så det är väl kanske inte tillämpbart då det kräver mycket arbete.

På morsans ng900 så tog jag bort främre biten på avgasröret och sen oljetråget, och därigenom klippte av balansaxelkedjan. Inget jättejobb, och de som gjort operationen förr borde inte behöva allt för länge på sig. Dock så bör man väl göra ett olje/filterbyte i samma veva, samt givetvis rengöra sugsilen i oljetråget.

-Kostnad hos verkstad: Tycker inte att jobbet borde ta direkt länge att utföra. Strax över en timme kanske? Ring runt och kolla!
-Den kommer inte att rasa p.g.a nån havirerande balansaxelkedja i alla fall.
-Inte mycket mer effekt, kanske något bättre gasrespons då det är mindre roterande massa - men jag kände ingen direkt märkbar skillnad.

Tog kanske 2-3 timmar för mig.. men då utan lyft och hade inte gjort det förr..

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
frostyman
6 juni 2012 · 120 Inlägg

Lånar en bild här på garaget, hoppas det är ok!

https://www1.garaget.org/archive/128/127895/171434/171434-1626482.jpg

Den yttre kedjan är balansaxelkedjan, och den inre kamkedjan.. Har man otur så kan balansaxelkedjan, när den går sönder, trassla in sig i kamkedjan och då har man ett riktigt motorhaveri.

Längst ner i bild ser man en liten del av oljetråget, så det är därigenom man får ha sönder balansaxelkedjan och ta ut den sedan..

Senast redigerat av frostyman (6 juni 2012)

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
KHRacing
7 juni 2012 ·

jimmyheltenkelt skrev:
Hejsan!

Vet inte om jag skriver detta i rätt kategori men iaf, jag har lite frågor om balansaxelkedjan osv.
Lämnade in min kära Saab för en felsökning igår och fick svaret att balansaxelkedjan börjar att ge sig.
Vilket kan medföra att kamkedjan rasar = skrot. Bilen har tjutit vid kallstart i ca 1-2 månader (antar att den tjuter när den är varm också, dock så hörs det inte vid tomgång), jag har kört jävligt lugnt med den pga detta. Trodde att det var drivrem eller löphjul först.. men icke. Bytte dem delarna men ljudet var kvar.

Dem på verkstaden sa bara att jag skulle köra med den tills den dog & sen säga hejdå.. men jag är inte pepp på det. Jag har tänkt att ha kvar den tills jag kan lägga lite större pengar på en bil + att jag verkligen älskar saab 9000, otroligt snygg, snabb & härlig bil.

Nu till frågorna..
Vad skulle det kosta för en verkstad att klippa kedjan?
Tror ni att bilen håller längre om jag klipper den?
Får man ut mer effekt?
Hur lång tid tar det?

Har ni några tips om hur jag ska gå till väga?

Tack på förhand

/Mannen med tummen lite halvt i mitten!

Tjuter säger du.  råkar det vara ett tjutande/skrikande ljud på cirka 1-2 sek precis när du släpper startnyckeln ?

Isf är det startmotorn som är på G

KHRacing
7 juni 2012 ·

jimmyheltenkelt skrev:
tjuter hela tiden, följer varven..

ook

nixon89 klabbarpan
7 juni 2012 · 3 041 Inlägg

jimmyheltenkelt skrev:
Han på verkstaden var säker på sin sak.. känns inte roligt just nu.

Vad menar du nu? Havererat?

att klippa balans kedjan är inga större problem, dock tycker jag att det är lustigt att han lyssnay och kännt bara. Min gammle 9000 hade kass b kedja och den tjöt inte. Men kan ju klart skillja.

Mvh

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
frostyman
7 juni 2012 · 120 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=bNMBzhdk6wQ

Så lät det på morsans bil, filmat med rätt dålig kamera.
(får varna för att ljudet plötsligt höjs 28sekunder in i filmen)

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang