Koppla elektriskt kylfläkt i Bonneville 65:a

VTEx
19 juni 2012 · 107 Inlägg

Halloj...

Antar att detta är rätt ställe att skriva denna fråga i. smile 
- - - -

Jag vill då koppla in en elektriskt kyl fläkt i min jänkare, hur ska man gå till väga med inkopplingen?
Någon som är händig och kan göra ett typ kopplingsschema ? :p

Tanken är att jag ska koppla denna fläkt till ett 3-stegs vred (låg , medel , hög)
Men hur ska detta kopplas in för att inte bränna vredet eller fläkten ?

Tacksam för all hjälp smile

Senast redigerat av VTEx (19 juni 2012)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
bananen80
19 juni 2012 · 93 Inlägg

Det lättaste måste väl ändå vara att klämma på en termostatgivare på en kylarslang? smile

VTEx
21 juni 2012 · 107 Inlägg

bananen80 skrev:
Det lättaste måste väl ändå vara att klämma på en termostatgivare på en kylarslang? smile

aa har funderat på detta smile
Blir nog te att göra något sådant. .

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
sleepyoh
21 juni 2012 · 1 319 Inlägg
_----------'
Big_JN
21 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Jag kör med denna adaptern till termostatgivare på min Sierra V6:a efter jag plocka bort den "vanliga" remdrivna fläkten och satte dit dubbla fläktar. Så nu behöver man inte hålla koll på vattentempen utan det sköts automatisk och funkar klockrent!

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … kt-321238/

Bara drog en lagom grov pluskabel som jag säkrade av till givaren och sedan vidare till fläkten ihop med jord sedan funkade den perfekt!


EDIT: Stavning

Senast redigerat av Big_JN (21 juni 2012)

RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2012 · 4 031 Inlägg

För en optimal funktion skulle jag rekomendera en justerbar, det kör jag med för att fläken inte ska jobba mot termostaten. Annars får man ju flytta runt givaren tills man hittar det rätta läget.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
sleepyoh
21 juni 2012 · 1 319 Inlägg

RD_87 skrev:
För en optimal funktion skulle jag rekomendera en justerbar, det kör jag med för att fläken inte ska jobba mot termostaten. Annars får man ju flytta runt givaren tills man hittar det rätta läget.

Justerbar givare? Var isf hittar man detta?

_----------'
RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2012 · 4 031 Inlägg

sleepyoh skrev:

RD_87 skrev:
För en optimal funktion skulle jag rekomendera en justerbar, det kör jag med för att fläken inte ska jobba mot termostaten. Annars får man ju flytta runt givaren tills man hittar det rätta läget.

Justerbar givare? Var isf hittar man detta?

http://www.derale.com/ har massor med grejor. Går att beställa via summit, jegs och finns säkerligen hos flera svenska leverantörer. Hansen är skitdyrt, men Dalhems kanske?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Big_JN
21 juni 2012 · 2 126 Inlägg

RD_87 skrev:
För en optimal funktion skulle jag rekomendera en justerbar, det kör jag med för att fläken inte ska jobba mot termostaten. Annars får man ju flytta runt givaren tills man hittar det rätta läget.

Jag satte min efter utflödet ifrån kylaren och det har funkat kanon och tempmätaren ligger stabilt och mycket bättre än när jag hade den gamla "höfläkten"!
Tänkte som så att om temperaturen är hög på vattnet efter det passerat kylaren så ska ju fläkten hosta igång och eftersom jag har dubbla fläktar så sjunker temperaturen snabbt vid behov, rätt eller fel? Det funkar iallafall smile

sleepyoh
21 juni 2012 · 1 319 Inlägg

RD_87 skrev:

sleepyoh skrev:

RD_87 skrev:
För en optimal funktion skulle jag rekomendera en justerbar, det kör jag med för att fläken inte ska jobba mot termostaten. Annars får man ju flytta runt givaren tills man hittar det rätta läget.

Justerbar givare? Var isf hittar man detta?

http://www.derale.com/ har massor med grejor. Går att beställa via summit, jegs och finns säkerligen hos flera svenska leverantörer. Hansen är skitdyrt, men Dalhems kanske?

Tack för tipsen. Ska definitivt spana in det, håller själv på att byta från hö-fläkt till el-fläkt nämligen. Hansen bor jag några minuter ifrån så det ska man definitivt spana på. smile

_----------'
RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2012 · 4 031 Inlägg

Big_JN skrev:

RD_87 skrev:
För en optimal funktion skulle jag rekomendera en justerbar, det kör jag med för att fläken inte ska jobba mot termostaten. Annars får man ju flytta runt givaren tills man hittar det rätta läget.

Jag satte min efter utflödet ifrån kylaren och det har funkat kanon och tempmätaren ligger stabilt och mycket bättre än när jag hade den gamla "höfläkten"!
Tänkte som så att om temperaturen är hög på vattnet efter det passerat kylaren så ska ju fläkten hosta igång och eftersom jag har dubbla fläktar så sjunker temperaturen snabbt vid behov, rätt eller fel? Det funkar iallafall smile

Min var jävulskt svårkyld tack vare begränsat utrymme. Men med justerbart på halva kylaren funkar det skitbra. När jag körde på övre slangen så startade den när man stängde av, hoppade på för tidigt osv. Har man tillräckligt stor kylare så blir det såklart mindre känsligt men jag kan iaf med gott samvete rekomendera justerbart. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
smedsgarden
21 juni 2012 · 11 Inlägg

Du vill antagligen inte ha det här svaret, men... Varför krångla med elskit? Fixa en riktig termokoppling och en fläktkåpa till originalfläkten och du slipper bekymmer. Det funkade i Nevada-öknen när bilen var ny, då funkar det i Sverige. Fixa det som är fel istället för att labba med fix och trix.

Mvh, Torbjörn

RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2012 · 4 031 Inlägg

Man får ju inte glömma att bilarna ofta är 40+ och att det bara fanns bilköer i typ 3 städer på klotet -65. Jag menar det är ju aldrig problem när det rullar men crusingar osv är alltid svårt.
En riktig mekaninsk fläkt med den avsedda kåpan ska klara det hela, en flexande fläkt är nog den bästa lösningen om man har plats.
I min räckte inte ens det, jag kör t.om med elektisk pump och ommoddad alukylare, men har man inte plats så har man inte. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
sleepyoh
21 juni 2012 · 1 319 Inlägg

Det behöver nödvändigtvis inte vara något fel på original fläkt för att man väljer att montera elfläkt. Låter mindre, den är inte på hela tiden vilket på vintern borde vara en fördel vid kallstarter, sen behöver inte motorn dra runt en stor tung fläkt, även om detta kanske inte är så märkbart så är det även en fördel. Iallafall så som jag ser det, min original fläkt fungerar perfekt, men med el fläkt kommer jag få bättre utrymme och tystare gång. Alla som har åkt gammal Volvo vet att när den kommer körandes mot en tror man att man ska sugas in i fläkten och käkas upp.

_----------'
smedsgarden
21 juni 2012 · 11 Inlägg

Flexfläktarna är sämre på att kyla än original, de är konstruerade för att minska förlusterna på rejsbilar när man varvar. Jag har inga höga tankar om eftermarknadsgrejer typ Moroso eller ännu värre, Mr Gasket... Rochester är världens mest underskattade förgasare. Förstår att prylarna inte är helt original på din bil, då kan elfläkten fylla en funktion, men många plockar in en bara för att det är lättaste lösningen. Hoppas det löser sig för dig. :-)

smedsgarden
21 juni 2012 · 11 Inlägg

sleepyoh skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte vara något fel på original fläkt för att man väljer att montera elfläkt. Låter mindre, den är inte på hela tiden vilket på vintern borde vara en fördel vid kallstarter, sen behöver inte motorn dra runt en stor tung fläkt, även om detta kanske inte är så märkbart så är det även en fördel. Iallafall så som jag ser det, min original fläkt fungerar perfekt, men med el fläkt kommer jag få bättre utrymme och tystare gång. Alla som har åkt gammal Volvo vet att när den kommer körandes mot en tror man att man ska sugas in i fläkten och käkas upp.

...och inget som låter så illa som en elfläkt på högvarv när det är cruising. Förklara gärna kallstartsteorin, den ser jag fram emot.

/Torbjörn

sleepyoh
21 juni 2012 · 1 319 Inlägg

smedsgarden skrev:

sleepyoh skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte vara något fel på original fläkt för att man väljer att montera elfläkt. Låter mindre, den är inte på hela tiden vilket på vintern borde vara en fördel vid kallstarter, sen behöver inte motorn dra runt en stor tung fläkt, även om detta kanske inte är så märkbart så är det även en fördel. Iallafall så som jag ser det, min original fläkt fungerar perfekt, men med el fläkt kommer jag få bättre utrymme och tystare gång. Alla som har åkt gammal Volvo vet att när den kommer körandes mot en tror man att man ska sugas in i fläkten och käkas upp.

...och inget som låter så illa som en elfläkt på högvarv när det är cruising. Förklara gärna kallstartsteorin, den ser jag fram emot.

/Torbjörn

Med kallstart menar jag att motorn borde komma upp i temperatur fortare med el fläkt, dock har jag aldrig haft termostatens funktion i åtanke så jag kanske tänker fel där.

_----------'
smedsgarden
21 juni 2012 · 11 Inlägg

sleepyoh skrev:

smedsgarden skrev:

sleepyoh skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte vara något fel på original fläkt för att man väljer att montera elfläkt. Låter mindre, den är inte på hela tiden vilket på vintern borde vara en fördel vid kallstarter, sen behöver inte motorn dra runt en stor tung fläkt, även om detta kanske inte är så märkbart så är det även en fördel. Iallafall så som jag ser det, min original fläkt fungerar perfekt, men med el fläkt kommer jag få bättre utrymme och tystare gång. Alla som har åkt gammal Volvo vet att när den kommer körandes mot en tror man att man ska sugas in i fläkten och käkas upp.

...och inget som låter så illa som en elfläkt på högvarv när det är cruising. Förklara gärna kallstartsteorin, den ser jag fram emot.

/Torbjörn

Med kallstart menar jag att motorn borde komma upp i temperatur fortare med el fläkt, dock har jag aldrig haft termostatens funktion i åtanke så jag kanske tänker fel där.

Man ska inte underskatta hur gubbarna tänkte förr, det fanns oftast en orsak bakom det mesta. Elfläkten blev populär först när de började ställa motorerna på tvären, och värme problem beror oftast på att nåt inte funkar som det borde. Oftast är felet "förbättringar" eller trim...  En tanke som kan överföras på moderna bilar med öppna dumpar, flashiga WG-klockor och öppna luftfilter. Eftermarknadsskräp är inte alltid bättre.

RD_87 Skrotsamlare
22 juni 2012 · 4 031 Inlägg

Orginalfläktarna är också av varierande typ & kvalité, min hade t.ex en fyrbladig fast fläkt från början. Detta bör har varit nån snikig exportgrej för marknader norr om sextionde breddgraden då den luft som flyttades motsvarade kylningen på min elvisp. Det finns en anledning till att de flesta bilar med mekanisk fläkt hade slirkoppling och ganska många blad.
Kolla på en vanlig gammal Volvo med höfläkt, där har vi en förebild. Den fläkten flyttar så in i helvete med luft att det gränsar mot löjligt.
En sak som också är värd att ta i beaktan, expansionen. Alla bilar efter ca -70 har ett expansionskärl, det finns en anledning till detta.
Som med alla andra saker så får man använda huvudet, titta på en annan lösning som funkar & sedan labba ihop något bra.
Förövrigt så är fläktens inverkan på motorns uppvärmning mycket låg, men eftersom det i allmänhet finns ett litet konstant flöde genom termostaten så är det ändå en inverkan...

Senast redigerat av RD_87 (22 juni 2012)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Batta
27 juni 2012 · 1 353 Inlägg

smedsgarden skrev:
Flexfläktarna är sämre på att kyla än original, de är konstruerade för att minska förlusterna på rejsbilar när man varvar. Jag har inga höga tankar om eftermarknadsgrejer typ Moroso eller ännu värre, Mr Gasket... Rochester är världens mest underskattade förgasare. Förstår att prylarna inte är helt original på din bil, då kan elfläkten fylla en funktion, men många plockar in en bara för att det är lättaste lösningen. Hoppas det löser sig för dig. :-)

det finns ju flexfläktar i aluminium som gör just det motsatta också, destomer du varvar desto mer vinklar dom sig och skovlar ännu mer luft!
Vet att hansen racing säljer sånna iallafall

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang