Golf mk3 97- 2.0 misständer, limp mode

custombuilder
21 september 2012 · 86 Inlägg

Bilen är en VW Golf mk3 2.0 -97 (AGG motor)

Köpte bilen för några veckor sen, gick jätte bra ända tills jag kom till första bensinmacken och vägra starta efter jag just fyllt fullt i tanken, tänkte vafan är de nu då, nötte startmotorn några gånger utan de minsta tecken på liv. väntade någon minut och vred på nyckeln igen och då gick den igång utan bekymmer som ingenting hade hänt.

Åkte hem och märkte under färden att något inte stod riktigt rätt till, då jag provkörde bilen innan köpet gick jag aldrig upp över 70km/h och det ska hon jag köpte bilen av vara väldigt glad över! Inte bara att jag nu kände av den glappa styrleden utan nu kände jag också hur den misstände vid jämn gas och då kollade jag även vart varvstoppet låg med mina aningar: 5100rpm, vad jag förstått är det limp mode och har med hallgivaren att göra. Åkte till en med felkodsläsare och fick fram felkod på hallgivaren (kamaxelgivaren), Bytte den tillsammans med nya tändstift utan den minsta förändring.

Bilen har startat direkt och iprincip alltid sen den inte ville gå igång där vid bensinmacken.

Vid gaspådrag känner man av att bilen rycker lite smått. 80-120 km/h på 5ans vxl runt 3000rpm
Vid jämn gas så rycker det hela tiden vid 70-110 km/h, Fyfan!
tomgången är stabil och låga växlarna funkar också fint det är iprincip bara efter 70 km/h runt 2500-3500 rpm som den rycker.

kan jag ha fel i misständningar och att det är bränslerelaterat?

Någon som har en idé? alla idéer är välkomna!

Mvh CB

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend
Volkswagen Bubbla 1500 Lim "1.8 Snurrbo" (1968)
scorpan6662
21 september 2012 · 177 Inlägg

Hej, om jag inte missminner mig så sätter alltid dom där gamla bilarna Hallgivare - Orimlig signal Statiskt eller dylikt vid diagnos p.g.a att bilen inte är igång och därmed inte skickar någon signal.

Att bilen misständer och går ojämt kan ju bero på lite olika saker, börja med att kolla efter överslag i tändkablar antar att du även kollat rotor/fördelarlock när du bytt hallgivaren och stiften var ju redan bytta så där bör ju felet inte ligga.
Om du inte hittar något i tändsystemet kan du kolla över bränslefiltret samt kolla ifall den drar någon tjuvluft.
Vakumslangen mellan insug och bromsservot är ju en klassiker på dom här bilarna men du borde märka av ojämn tomgång ifall den är gången.


Blev lite av en vägg med text men nu har du något att gå på tongue

Mvh Jonas

custombuilder
21 september 2012 · 86 Inlägg

scorpan6662 skrev:
Hej, om jag inte missminner mig så sätter alltid dom där gamla bilarna Hallgivare - Orimlig signal Statiskt eller dylikt vid diagnos p.g.a att bilen inte är igång och därmed inte skickar någon signal.

Att bilen misständer och går ojämt kan ju bero på lite olika saker, börja med att kolla efter överslag i tändkablar antar att du även kollat rotor/fördelarlock när du bytt hallgivaren och stiften var ju redan bytta så där bör ju felet inte ligga.
Om du inte hittar något i tändsystemet kan du kolla över bränslefiltret samt kolla ifall den drar någon tjuvluft.
Vakumslangen mellan insug och bromsservot är ju en klassiker på dom här bilarna men du borde märka av ojämn tomgång ifall den är gången.


Blev lite av en vägg med text men nu har du något att gå på tongue

Mvh Jonas

Jag läste någonstans att om hallgivarn är trasig så lägger sig varvstoppet på 5100 rpm... om inte hallgivarn vad kan då göra så varvstoppet hamnar där, fick inget mer på felsökningen tyvärr, rotorn o kablar ser fräsha ut samt locket.

tack för svaret! Mvh

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend
Volkswagen Bubbla 1500 Lim "1.8 Snurrbo" (1968)
dawwe ...has left the building...
21 september 2012 · 4 474 Inlägg

Hallgivaren det pratas om sitter i fördelaren. Är den kass så hamnar varvstoppet på ca 5100 rpm (gäller iaf AGG). Min bil har nån enstaka gång (dåligt batteri!) satt felkod på just den givaren. Räckte med att starta om bilen så kunde man varva till "rött". Bilen gick lika rent, fint o snålt med felkoden som utan, inga ryck eller liknande.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
custombuilder
21 september 2012 · 86 Inlägg

dawwe skrev:
Hallgivaren det pratas om sitter i fördelaren. Är den kass så hamnar varvstoppet på ca 5100 rpm (gäller iaf AGG). Min bil har nån enstaka gång (dåligt batteri!) satt felkod på just den givaren. Räckte med att starta om bilen så kunde man varva till "rött". Bilen gick lika rent, fint o snålt med felkoden som utan, inga ryck eller liknande.

Jo tack jag vet vart den sitter, har nyligen bytt den dock utan förbättring. Batteriet verkar vara väldigt bra då man kan nöta startmotor i säkert 10 min utan bekymmer

Mvh

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend
Volkswagen Bubbla 1500 Lim "1.8 Snurrbo" (1968)
Toxicarea freak
21 september 2012 · 23 Inlägg

Tändspole, mycket vanligt fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang