Vad för koppling saab 9-5 maptunad.

pukan2
9 mars 2013 · 3 182 Inlägg

min koppling sjunger på sista versen nu och måste bytas, men sitter och undrar vad för koppling man ska montera, är rätt tung på högerfoten, och planer på att trimma vidare finns men inte ekonomin, ska man köpa ett aero kopplings kitt eller rekommenderar saab folket nått annat.

öss på med förslag.


bilen i fråga är en saab 9-5 2,3t 170hk orginal.

med t5 kolvar o stakar
td04 turbo.
3" från katten.
maptuns programvara aero steg 2.
enligt maptun borde bilen ha runt 250hk ca ungefär typ.

letar även nån som är villig att byta den till rimliga pengar i Stockholm.

frostyman
9 mars 2013 · 120 Inlägg

Saabs egna aerokoppling borde väl funka utmärkt tycker jag. Sån stoppade jag in i min 170-hästare som kompletterats med steg1.

Bytet är tyvärr rätt dyrt, tar nästan en heldag för en mekaniker och sen är väl hjulinställning att rekommendera då hela subframen plockas ner.

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
pukan2
9 mars 2013 · 3 182 Inlägg

oki men hur länge håller den eller vad klarar den av.

så jag uppfattat det hela så finns det olika storlekar på dom. vilken ska man ha.

Senast redigerat av pukan2 (9 mars 2013)

frostyman
9 mars 2013 · 120 Inlägg

Den sitter ju i bilar med 250hk, och sen finns det väl lite utrymme för trim på det kan tänkas. Din koppling är 228mm, medan aerokopplingen är 240mm. Dock så ska aerokopplingen passa rakt på.

Detta köpte jag.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 80346.html

Samt slavcylinder (dumt att snåla på den när det är sånt jobb att ta ner lådan)
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 … 25822.html

Senast redigerat av frostyman (9 mars 2013)

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
pukan2
9 mars 2013 · 3 182 Inlägg

oki om man vill ha ett steg värre en det, vad handlar men då.

Mattss0n LTJD
9 mars 2013 · 192 Inlägg

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=38

Maptun steg 2, ingen värre koppling rekommenderad.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
pukan2
9 mars 2013 · 3 182 Inlägg

Mattss0n skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?kategori=669&produkt=159&model=2333&listorder=38

Maptun steg 2, ingen värre koppling rekommenderad.

det vet jag redan men vill ha en som håller då den jag har redan är en från en aero vad jag tror.

Senast redigerat av pukan2 (9 mars 2013)

Puttenutte
9 mars 2013 · 102 Inlägg

pukan2 skrev:
oki om man vill ha ett steg värre en det, vad handlar men då.

Varför inte införskaffa en av Maptuns prestandakopplingar?




Mattss0n skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=38

Maptun steg 2, ingen värre koppling rekommenderad.

Men nu sjunger ju hans koppling på sista versen. Och att sätta dit en klen koppling för att den ska börja slira om 1000mil igen är meningslöst.

Många kopplingar ger upp efter ett tag med enbart steg 1. Speciellt då det brukar innebära en mer inspirerad körstil.



/P

Saab 9-3 Aero SS "Twin" (2004)
pukan2
9 mars 2013 · 3 182 Inlägg

Puttenutte skrev:

pukan2 skrev:
oki om man vill ha ett steg värre en det, vad handlar men då.

Varför inte införskaffa en av Maptuns prestandakopplingar?
hade mer än gärna gjort det men är arbetslös o tanten är mamma ledig så behöver ett billigt alternativ som håller länge.




Mattss0n skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=38

Maptun steg 2, ingen värre koppling rekommenderad.

Men nu sjunger ju hans koppling på sista versen. Och att sätta dit en klen koppling för att den ska börja slira om 1000mil igen är meningslöst.

Många kopplingar ger upp efter ett tag med enbart steg 1. Speciellt då det brukar innebära en mer inspirerad körstil.



/P

pukan2
9 mars 2013 · 3 182 Inlägg

är det nån som petat i en sinter i sin saab 9-5 som kan tala om hur det är att åka med det.

frostyman
9 mars 2013 · 120 Inlägg

Svärfar körde då sin 9-5 aero med steg 1, (runt 270-280 hästar om jag minns rätt) i säkert 10k mil innan den såldes.
Själv har jag kört runt 4000 mil med rätt inspirerad körstil utan problem.

Sinterkoppling kanske håller för mer effekt och tuktande, men för min del är körbarheten en rätt viktig aspekt på en bruksbil.

Maptun verkar förresten behålla aerokoppling på sitt 315hk-kitt, och byter först vid 340hk.

Senast redigerat av frostyman (9 mars 2013)

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
jojje81 George
9 mars 2013 · 1 956 Inlägg

Köper du en 6 puckad fjädrad koppling så är den helt ok att köra med.
Ska du upp i effekt (300+) så är det ett måste.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
pukan2
9 mars 2013 · 3 182 Inlägg

jojje81 skrev:
Köper du en 6 puckad fjädrad koppling så är den helt ok att köra med.
Ska du upp i effekt (300+) så är det ett måste.

hur är det att köra med en 6 puckad fjädrad sinter, och vad för tryckplatta rekommenderas till den.

jojje81 George
9 mars 2013 · 1 956 Inlägg

pukan2 skrev:

jojje81 skrev:
Köper du en 6 puckad fjädrad koppling så är den helt ok att köra med.
Ska du upp i effekt (300+) så är det ett måste.

hur är det att köra med en 6 puckad fjädrad sinter, och vad för tryckplatta rekommenderas till den.

Inte lika smidig som original så klart men inte mycket värre heller.
Aero platta så klart.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Mattss0n LTJD
11 mars 2013 · 192 Inlägg

Körde Nordic steg 1 och 3''dp i min 9-3 med original koppling, skitsnack att det behövs något värre.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
jojje81 George
11 mars 2013 · 1 956 Inlägg

Mattss0n skrev:
Körde Nordic steg 1 och 3''dp i min 9-3 med original koppling, skitsnack att det behövs något värre.

vem har sagt något om st1?
Nu pratar vi om 2.3l och td04 med (etanol?).
T5 kolvar och stakar..


Ska han upp i effekt bör han ha en sinterlamell med aero platta.. det är inget jobb man vill göra mer än en gång.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
rcy
11 mars 2013 · 1 705 Inlägg

Varför inte en viggen-koppling?
Ska palla 450Nm och känns ungefär som original att köra med.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
11 mars 2013 · 839 Inlägg

Skaffa en blåmålad orginaltryckplatta med bortslipat art nummer från maptun. blir skitbra det.
Sikta på Aero lamell och tryckplatta.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Mattss0n LTJD
15 mars 2013 · 192 Inlägg

jojje81 skrev:

Mattss0n skrev:
Körde Nordic steg 1 och 3''dp i min 9-3 med original koppling, skitsnack att det behövs något värre.

vem har sagt något om st1?
Nu pratar vi om 2.3l och td04 med (etanol?).
T5 kolvar och stakar..


Ska han upp i effekt bör han ha en sinterlamell med aero platta.. det är inget jobb man vill göra mer än en gång.

Steg 2 menar jag såklart.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
pukan2
24 juni 2013 · 3 182 Inlägg

Har nu beställt en aero koppling från maptun kommer nog till fredag och lämnas in nästa vecka. blir lagom då man ska ut o resa ca: 300mil vecka efter, kopplingen som sitter på för övrigt är sop slut. är lagom roligt detta då man är arbetslös.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang