Volvo v70 tdi 98, problem med varv och att IC slangar "suger ihop sej"

kaviar
9 juni 2013 · 23 Inlägg

jadu, vart fan ska jag börja.

hade turboras för några veckor sedan, fixade allt nu i veckan som varit
dvs
monterat ny utbytesturbo,
tagit bort IC och tömt ut på olja, petat i avfettning och ruskat runt så det inte kom nå mer missfärgad avfettning
bytt olja och filter
bränsle filter
passade även på att sätta dit en kcr box.

nu e det så att även med den gamla turbon så orkade bilen inte varva upp mer än till kanske 2500-3000 varv under belastning. använde jag kickdown så ökade varven men bilen orkade inte, så är även fallet nu,
svartryker ganska duktigt

lade även märke till igår att när man varvar till bilen på "P" eller "N" så sög IC slangarna ifrån IC:n ihop sej och även den mellan insuget det svarta röret. (dum beskrivning)
provat att "blåsa ur" intercoolern men den kanske sitter igen mer?

har fått höra allt ifrån att det kan vara magnetventilen som endera blivit felkopplad eller att den slutat fungera då det verkar som att den suger mer luft än vad turbon verkar kunna ge.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1987284
och som det är kopplat på min bil så är den slangen längst till vänster kopplad till wg, den andra till ett uttag nära turbon men på en mindre slang som går ifrån luftburks slangen till turbon och den längst bak har jag faktiskt inte kollat


så mina frågor är alltså dessa

varför suger IC slangarna ihop sej,
varför vill inte bilen varva ur och gå ordentligt?
är slangarna på bild kopplad som dom ska?

tacksam för svar

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
kaviar
10 juni 2013 · 23 Inlägg

är det ingen som har något svar på detta eller har jag helt enkelt förklarat för lite?

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
anton_mjor
11 juni 2013 · 133 Inlägg

Att slangarna suger ihop sig tyder ju på att det blir undertryck i insuget, i stället för övertryck som det borde bli i fall turbon laddade. Det förklarar ju då varför den inte varvar heller.
Det är helt enkelt stopp nånstans, bara att leta fel, hela vägen från luftfiltret och vidare.
Om slangarna är ratt kopplade eller inte kan tyvärr inte jag svara på.

Senast redigerat av anton_mjor (11 juni 2013)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Kulpahjul
11 juni 2013 · 205 Inlägg

Låter exakt som turboras, när inpellern skurit fast sig

Trying is the first step towards failure
kaviar
12 juni 2013 · 23 Inlägg

Turboras igen efter att jag precis monterat en sprillans ny tirbo?

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
hangman
12 juni 2013 · 2 174 Inlägg

Du har väl monterat den fel eller inte kollat orsaken varför den rasa. Man kan inte bara byta turbon och se glad ut, måste kolla så det inte finns något som gjort att den gick sönder. Mät oljetryck, byt alla turbo rör, olja och filter till och börja med, stopp i avgassystemet så den jobbar i mottryck kan förstöra den snabbt också.

kaviar
21 juli 2013 · 23 Inlägg

vart hittar jag slangkit till intercoolern på en diesel? verkar som dom jag hittat e till bensinare

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang