Golf R32 Turbo, går inte riktigt. Vad kan vara fel?

th3one
28 augusti 2013 · 14 Inlägg

Börjar tröttna nu!
"kastade" i en turbo i vintras. Körde upp den till Dahlbäck för en mappning av originalsprutet.

Kör helt original i motorn & inte kompsänkt. Annat insug, 520cc spridare & avgasspjäll från V6-4motion. Luftmassemätare från RS4. Grundladd (0,6-0,7). Sen ett hemmabyggt avgassystem (2,5-3")...original tändspolar från mk5 r32 & mina original. 4 st från en mk5 som jag fick tag i men som såg likadana ut som i min mk4. T04e turbo, extern WG & screampipe bla bla skit...

Dom har haft GROVA problem med att få bilen att gå bra hos Dahlbäck. Först så trodde dom att det var spridarna som inte räckte till (hade då 390cc). Bytte till 520cc men då bottnade luftmassemätaren, så kastade dit en 4" istället. Nu går bilen NÄSTAN bra. Dom har fått den att gå såpass bra att effekten landade på 330hk på hjulen, men sen så spökar den FORTFARANDE det lilla sista...!?

Blir galen... vad är FEL!?

Luftmassemätaren, det lilla avgasspjället, för litet avgassystem, GAAAAAAAH!?

Den har stått hos Dahlbäck racing i 47 dagar nu......!

Fixade en godkänd rubrik och flyttade till avacerad.
mvh jonTe/moderator

Volkswagen Golf R32 Turbo "Sture - StanceTurbon" (2003)
Newman mickenyman.se
28 augusti 2013 · 687 Inlägg

Avgaset räcker nog.. Jocke en kompis kör 3" dp sen 2.5 och han har 485hk.

Måste det vara något fel med bilen då?

Honda Crx (1990)
Volkswagen Passat tdi 3c "Bestparts.se" (2007)
Ford 34 "Nyman Racing" (2014)
th3one
28 augusti 2013 · 14 Inlägg

Okej smile! ja, men då räcker avgassystemet iaf! Hm, ja alltså dom får den inte att gå 100! Troligtvis soppan som spökar på slutet.. hmm

Volkswagen Golf R32 Turbo "Sture - StanceTurbon" (2003)
Newman mickenyman.se
28 augusti 2013 · 687 Inlägg

Bytte du pump?

Newman mickenyman.se
28 augusti 2013 · 687 Inlägg

Körde du inte med 630cc spridare?

th3one
28 augusti 2013 · 14 Inlägg

Jo, pumpen är bytt! Körde med 630 först, men sen så hade dom tydligen bytt för att dom trodde att 520 skulle vara mer optimalt, men vad vet jag.. smile

Volkswagen Golf R32 Turbo "Sture - StanceTurbon" (2003)
ekma-n wescrape
28 augusti 2013 · 236 Inlägg

Prova annat sprut? smile

FilipEkman
Mercedes E43 AMG "Diamond" (2017)
Sharky
29 augusti 2013 · 10 287 Inlägg

Hur går motorn utan turbon? Går den rent som sugmotor med den konfigurationen med spridare/LMM?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
th3one
30 augusti 2013 · 14 Inlägg

Mja, vill ju helst ha originalsprut smile!

Den går 95% bra kan man säga...dom får bilen att gå bra, men så på slutet så ballar den ur & får för lite soppa troligtvis. Får se hur det blir med nya programvaran dom hittade smile

Volkswagen Golf R32 Turbo "Sture - StanceTurbon" (2003)
Danjul
3 september 2013 · 107 Inlägg

Kan inte dahlbäck programmera boxen själva? Du kommer aldrig få det helt hundra om du inte kan programmera styrsystemet

Mitsubishi Evo V "Irja" (1998)
Mickius
3 september 2013 · 4 670 Inlägg

Va 47 dagar för att mappa en motor och ännu inte lyckats?

Mappas den inte i bänk så dom kan se värden osv eller går inte detta med org sprutet?

Senast redigerat av mickius (3 september 2013)

RockSolid
27 september 2013 · 97 Inlägg

Nira i7
Säger ja bara wink du ska inte sälja den annars?

Senast redigerat av RockSolid (27 september 2013)

Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Kia optima (2015)
MeloveGolf Vw trimmare
28 september 2013 · 2 995 Inlägg

th3one skrev:
Bytte till 520cc men då bottnade luftmassemätaren, så kastade dit en 4" istället

Det hjälper inte att "kasta" på en lmm bara sådär, speciellt inte från andra motorer.
550cc och en korrekt byggd 95mm MAF ska klara 500hk när det är rätt byggt & mappat på R32 men att kliva över 400hp gränsen utan komp-platta är dumt, för man vill alltid ladda mer efter ett tag..

Du skriver ju dock ingen vettig information om vad som är fel...
Misständer den?, bluddrar, bara tvärdör vid 6000rpm? "går inte hundra" kan betyda vad som helst..



th3one skrev:
Annat insug, 520cc spridare & avgasspjäll från V6-4motion

Jag hoppas också att du inser att man absolut inte får en enda fördel med ett "log" insug annat än att man kan
slänga på en större turbo.

Avgasspjäll? Menar du insugsspjäll så är det samma sak där ingen fördel bara ytterligare ett fel att bläddra igenom.
Varför byter du ut saker när du ska köra original ecu? Byt allt till original igen och börja om med 550cc spridare och 95mm lmm, klarar inte dahlbäck av att mappa det då så finns det chip i usa för samma pris som 1 timmes mappning som fungerar utmärkt upp till 500hp..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang