244 GL - 89 tips o hjälp om Turbokonventering!

knorrhan3
15 december 2013 · 14 Inlägg

Tjena!

Har fått tag i en ganska fin 244 GL -89 med b230F motorn 17k mil, dock lite trimmad redan med vx3 kam, bränsle systemet är uppgraderat med ställbar bränsletrycksregulator, en walbro 255l i tanken och en bosch 044 under. den går på etanol för tillfället.

Men är som sagt sugen på att stoppa i en turbo o få ut runt 300hk.
Tänkte därför kolla vad som behövs för att uppnå den effekten, tex om växellådan behövs bytas osv.

Tack på förhand.

BMW E36 Turbo "328i" (1996)
tvedberg
15 december 2013 · 773 Inlägg

knorrhan3 skrev:
Tjena!

Har fått tag i en ganska fin 244 GL -89 med b230F motorn 17k mil, dock lite trimmad redan med vx3 kam, bränsle systemet är uppgraderat med ställbar bränsletrycksregulator, en walbro 255l i tanken och en bosch 044 under. den går på etanol för tillfället.

Men är som sagt sugen på att stoppa i en turbo o få ut runt 300hk.
Tänkte därför kolla vad som behövs för att uppnå den effekten, tex om växellådan behövs bytas osv.

Tack på förhand.

b230ft/fk block
531topp
vx3kam
röda saabspridare
turboboxar
16t turbo ladda runt 1bar
stor ic
och sen bör du nog byta till m90 låda.
där har du något runt 250hk++

Senast redigerat av tvedberg (15 december 2013)

knorrhan3
15 december 2013 · 14 Inlägg

tvedberg skrev:

knorrhan3 skrev:
Tjena!

Har fått tag i en ganska fin 244 GL -89 med b230F motorn 17k mil, dock lite trimmad redan med vx3 kam, bränsle systemet är uppgraderat med ställbar bränsletrycksregulator, en walbro 255l i tanken och en bosch 044 under. den går på etanol för tillfället.

Men är som sagt sugen på att stoppa i en turbo o få ut runt 300hk.
Tänkte därför kolla vad som behövs för att uppnå den effekten, tex om växellådan behövs bytas osv.

Tack på förhand.

b230ft/fk block
531topp
vx3kam
röda saabspridare
turboboxar
16t turbo ladda runt 1bar
stor ic
och sen bör du nog byta till m90 låda.
där har du något runt 250hk++

jaha okej, låter ju rimligt! kan nämligen få en HX35 snurra väldigt billigt, men de är overkill eller kan man ha den till användning? smile

BMW E36 Turbo "328i" (1996)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
15 december 2013 · 2 390 Inlägg

tvedberg skrev:

knorrhan3 skrev:
Tjena!

Har fått tag i en ganska fin 244 GL -89 med b230F motorn 17k mil, dock lite trimmad redan med vx3 kam, bränsle systemet är uppgraderat med ställbar bränsletrycksregulator, en walbro 255l i tanken och en bosch 044 under. den går på etanol för tillfället.

Men är som sagt sugen på att stoppa i en turbo o få ut runt 300hk.
Tänkte därför kolla vad som behövs för att uppnå den effekten, tex om växellådan behövs bytas osv.

Tack på förhand.

b230ft/fk block
531topp
vx3kam
röda saabspridare
turboboxar
16t turbo ladda runt 1bar
stor ic
och sen bör du nog byta till m90 låda.
där har du något runt 250hk++

Skulle aldrig falla mig in att köra med vx3, den kammen suger på en turbomotor, hade hellre kört R spridare med 3 tums lmm och det anpassade chippet till dessa.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
lewwan Överladdad gröngöling
12 januari 2014 · 1 302 Inlägg

lånar tråden!
Håller på med en konvertering av en b230f, och det jag undrar är, håller det med orginal stakarna?(motorn är en 94a asså den nyare b230f som ska vara lite mer hållbar) Eller bör man köpa H-profil för att få en säker och hållbar bottendel? Siktar mot en 250hk hållbar motor!
Borrade ett 12mm hål i returen? Räcker det eller bör det vara 14-15mm?

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
kyngas Varvstopparn
12 januari 2014 · 460 Inlägg

Om stakarna ska hålla bror ju på körstil och hur fräsch motorn är,samt om de spikar osv.

Returen ska vara så stor som möjligt,17-18mm är orginal på b230fk
Så minst det iallafall

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
lewwan Överladdad gröngöling
12 januari 2014 · 1 302 Inlägg

kyngas skrev:
Om stakarna ska hålla bror ju på körstil och hur fräsch motorn är,samt om de spikar osv.

Returen ska vara så stor som möjligt,17-18mm är orginal på b230fk
Så minst det iallafall

Okej! Ja tänkte kompsänka via ner svarvade kolvar 2mm sen ladda 0.7-1bar. Då blire nog att borra upp den lite till!

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang