Vad är era "tabbar/misstag i trafiken"?

Tensouri
10 november 2016 · 2 Inlägg

Tja!
Kikat lite och hittar ingen tråd som detta så tänkte att jag kör på denna nu!
Som titeln säger så undrar jag vad ni har för erfarenheter i trafiken. Att vi alla kan göra misstag är givet, hur har det gått, har någon tappat körkortet pga en tabbe?

Kan börja, år 2014 smällde jag min A4a i en stolpe på en tom väg, bara jag som var med i krocken och fick åka lyxtaxi(ambulans) in till akuten.

Har även kört förbi ett rött ljus i staden, lade för mycket uppmärksamhet på ett litet barn som gick balansgång nära vägen så att jag missade att det slog om till rött. Ingen av bilarna som fått grönt hade hunnit accelerera så hade enorm tur! (Dock så finns ju ångesten kvar, man känner sig som en jävla sämst förare som inte kan multitaska så bra!)

Plöj på med era historier!

Muttley
10 november 2016 ·

Har väl bara 3 händelser som är värt att tala om.
1. Kört ner en skylt pga gammal rutin.  Skylten stod inte där dagen innan tongue   Det kostade mig en tårta till dåvarande vägverket.
2. Kört om en civilare och åkte på fortkörning.
3. En fortkörning till som också skedde på gammal rutin.  De var ju 70 förra gången jag körde på vägen men de var plötsligt 50 :p


De är väl överkomligt på snart 13 år och ca 100 000 mil.

Senast redigerat av tkd_rille (10 november 2016)

trubbelturbo
10 november 2016 · 1 467 Inlägg

Även jag har råkat köra mot rött ljus en gång. Höll stenkoll på en bil som stod parkerad längs vägen med förardörren lite på glänt. Hände vid ett övervakat övergångsställe men de gående hade inte fått grönt ljus än. Vid närmare eftertanke så var ju bilen faktiskt felparkerad, man får ju inte ställa sig framför övergångsställen, jag skyller på det wink

Annars så genomförde jag en ytterst livsfarlig omkörning när körkortet var några månader gammalt, på tok för fort och med mötande trafik, vinterväglag var det också och jag kände hur däcken tappade fästet när jag gled över snösträngen på mittlinjen, too close for comfort. Men jag lärde mig av mitt misstag och vågade inte köra om en bil på typ ett halvår efter det tongue

Dessutom tvingades en bil tvärnita när jag for ut framför den i en rondell under min uppkörning, dock gjorde jag varse inspektören att jag var medveten om att jag gjorde ett misstag så jag klarade mig ändå.

Misstag och misstag, men när jag och en vän var ute och sladdade förra vintern och vi satte den gamla Volvon i diket, det var inget hård avåkning, gick kanske i 10km/h när bilen gled över vägkanten och ner i diket, mycket snö. Problemet var bara att intermezzot skedde längs en ödslig grusväg lååångt ut i skogen, sen kväll, ingen mobiltäckning, 20 minusgrader och iklädd en t-shirt. Långpromenad var inget alternativ men efter många svärord, mycket grävande (med snöborste) och mycket knuffande så fick vi till slut upp skiten på vägen igen smile

Senast redigerat av trubbelturbo (10 november 2016)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
10 november 2016 · 9 296 Inlägg

Aldrig gjort nån tabbe. Häver lätt en sladd i snömodd i hastigheter över 160. Och kommer snuten så kör jag ifrån dem. De gör ändå ingen nytta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
10 november 2016 · 962 Inlägg

caromania skrev:
Aldrig gjort nån tabbe. Häver lätt en sladd i snömodd i hastigheter över 160. Och kommer snuten så kör jag ifrån dem. De gör ändå ingen nytta.

Inte svårt att åka ifrån dom när man har vinterdäck på.
Abulansen går det trögt med för.
http://www.expressen.se/vadernytt/ambul … ryckte-in/

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
10 november 2016 · 211 Inlägg

Råkade blåsa om en civil polisbil på väg hem från Oskarshamn. Hade blivit irriterad på en tomte i en risig Ford Sierra som ville rejsa och det fick han. Längre fem gick vägen ihop men jag skulle hinna köra om en Saab 9-5 av nyare modell som låg framför. Döm om min förvåning när bilen går ut och lägger sig i mitten på vägbanan. När jag fått ner farten gick den åt sidan och jag körde om men fick se trafikvästen och kunde då inte bromsa.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Nobigdeal
10 november 2016 · 12 Inlägg

Har nog hunnit med ett X antal misstag i trafiken men några som jag direkt kommer att tänka på är:

Kör inte om plogbilen om den plogar, man kan få en stor överraskning när man väl kommer förbi den.

Jag har missat att kolla i speglarna innan filbyte nån gång, jag gillar inte när andra gör det men nog har jag gjort det själv också och varit nära att ställa till med något otrevligt.

Tappade kopplingen från foten en gång medans några var påväg över vid ett övergångsställe, fick några gester men det gick bra.

För några somrar sedan så ville jag visa mitt misstycke för någon som trängde sig framför mig i stan, genom att ge full gas samtidigt som jag trycker/släppte upp kopplingen för att få det att skrika i däcken men en axel small av som följd i den gamla Nissan vi hade.

Jag skulle kunna skriva massor misstänker jag, men då pissar jag ju bara (mer) på mig själv wink

Senast redigerat av Nobigdeal (10 november 2016)

Nissan 350Z "350Z" (2005)
Pontiac GTO "GTO 6.0 LS2" (2006)
Nobigdeal
17 december 2016 · 12 Inlägg

Nu brukar inte jag kommentera mina egna inlägg men jag måste bara kolla/dela mitt påstående.

Det är 7 st av alla medlemmar som delar av sina misstag i den här tråden som jag tycker var ett skoj initiativ av TS.

Är det så att det bara är vi 7 som gjort bort oss i trafiken, eller är det så att man har svårt för att bjuda på sig själv och berätta om sina tabbar?

Ingen behöver svara på det, men det hade varit roligt oavsett att få tråden att rulla vidare med fler händelser.

Senast redigerat av Nobigdeal (17 december 2016)

Nissan 350Z "350Z" (2005)
Pontiac GTO "GTO 6.0 LS2" (2006)
Evildan
17 december 2016 ·

Jag gör aldrig fel i trafiken, heller.

Nobigdeal
17 december 2016 · 12 Inlägg

Evildan skrev:
Jag gör aldrig fel i trafiken, heller.

Det är just dom som påstår sig vara felfria som är värsta sorten wink

Pontiac GTO "GTO 6.0 LS2" (2006)
Nissan 350Z "350Z" (2005)
Evildan
17 december 2016 ·

Nobigdeal skrev:

Evildan skrev:
Jag gör aldrig fel i trafiken, heller.

Det är just dom som påstår sig vara felfria som är värsta sorten wink

De som gör fel och inte inser det är som värsta, jag däremot som aldrig gör fel är en helt annan femma... <>

Utmarks-Loke
17 december 2016 · 5 896 Inlägg

Jag var ute och körde i gles trafik på motorvägen nyligen. I vägrenen håller en bärgningsbil på att lasta en bil så jag lägger mig lugnt och fint ut i vänsterfilen som ändå var tom så när på en bil strax framför mig. Sedan fortsätter jag i jämn fart framåt medan jag håller uppmärksamheten på bärgningsbilen eftersom det var flera personer som rörde sig runt den. Så jag märker inte att bilen framför mig plötsligt saktar ner kraftigt förrän jag kommer alldeles för nära. Ställer mig på bromsen så däcken tjuter och hinner tänka att det åtminstone inte blir någon allvarlig smäll. Men jag träffar aldrig, jag han bromsa även om det inte kan ha varit många fingerbredder emellan. Bilen framför fortsatte som om ingenting hänt, jag tror inte ens personen noterade incidenten även om jag själv höll på att få hjärtinfarkt.

KolGruvan
17 december 2016 · 1 450 Inlägg

När ja körde lastbil för länge sedan, 25 m   med släp. Stod och lastade av allting och skulle åka iväg , låg i ca 80 på vägen, då hade ja glömt att fälla upp boggi axeln så släpet började vandra i sidleds mer och mer, till slut va hela släpet över vägen. Som tur va så rätade släpet upp sig efter ett tag och inget hände. Sån grej glömmer man inte igen.
Och ja har inte kört mer lastbil efter de big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Mack Forum- och sitemoderator
17 december 2016 · 26 183 Inlägg

Det är lite då och då man återkommer till ens egna misstag i trafiken.
Klart man har gjort dom, och tyvärr kommer dom också fortsätta komma. Vi är liksom människor, och människor felar ibland och gör misstag.

Ett stort misstag jag ofta kommer tillbaka till i tankarna var när jag en gång för många år sedan litade alldeles för mycket på turen och min egen fart och skulle köra om ett ekipage med husvagn. Hade ett krön längre upp framför oss men jag tänkte att jag har ju farten så det ska nog gå bra..
Men då kommer ju såklart en bil över krönet och jag är jämsides med ekipaget, varför jag får tvärnita till nära stillaståendes.
Den mötande får bromsa, jag får bromsa och gud vet vad för tankar som rörde sig hos allihopa. Vet inte om husvagnsägarna såg mig när dom i sakta mak gled förbi mig för jag sjönk ner i sätet så djupt av skam att jag tror min kropp nuddade asfalten..

Har många fler historier på lager, men det är en av dom värre för undertecknad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Jesper328
17 december 2016 · 2 409 Inlägg

Jag själv har inte direkt gjort något större misstag i trafiken ÄN, peppar peppar, kors i taket, et nomine patri et fili spiritus sancti, och så vidare...
Men jag kan dela med mig av en historia jag varit inblandad i för 2 år sen iaf! smile

En kompis kompis hade nyligen samlat ihop sina besparingar och köpt sig en Supra MK4.
Den var endast trafikförsäkrad då den skulle ställas in inför vintern, men man måste ju ta sig en sista tur innans det är dags!
Jag satt som passagerare i en sugtrimmad VR6a och vi bjöd upp honom till rejs mitt i stan, kl3 på natten och ingen trafik.
Så vi körde på och närmade oss en tunnel i cirka 120-130km/h och killen i Supran tappar fäste i bakvagnen precis i krönet ner i tunneln.
Så han slår i höger vägg, sedan rakt in i den vänstra och tillbaks in i den högra.

Det blev bara skit kvar av bilen, samt att airbagen inte löste ut av någon konstig anledning.
Men de klarade sig bra iaf! smile

Up the RA
zleepy Trucker
17 december 2016 · 1 393 Inlägg

KolGruvan skrev:
När ja körde lastbil för länge sedan, 25 m   med släp. Stod och lastade av allting och skulle åka iväg , låg i ca 80 på vägen, då hade ja glömt att fälla upp boggi axeln så släpet började vandra i sidleds mer och mer, till slut va hela släpet över vägen. Som tur va så rätade släpet upp sig efter ett tag och inget hände. Sån grej glömmer man inte igen.
Och ja har inte kört mer lastbil efter de big_smile

Var garanterat inte boggiaxelns fel... smile

Jag kör dagligen långt och tungt, dragbil med trailer, även link+chassi, och boggin nere eller uppe påverkar inte släpen, mer att bilen går "stabilare" med axeln nere, men det drar mer sås och sliter däck, därför är den uppe så ofta som möjligt smile


Misstag i trafiken har man gjort många av, alla gör misstag, det viktiga är att man lär sig av dom smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang