Tändningslås på Clio 1999

BokicoleNs
14 september 2022 · 2 Inlägg

Hej !
För några dagar sedan, när jag skulle starta bilen, hände något inne i tändning låset/cylindern...
Som att någon fjäder har lossnat...
Så nu när man ska starta bilen, måste man vrida tillbaka nyckeln lite, för att det inte ska låta som fan...
Min fråga är om man kan byta ut låset/cylindern med ett från skroten med medföljande nyckel ? Utan att man måste programmera om nycklar...
Om någon har råkat ut för detta och har erfarenhet sedan tidigare, så skulle jag varit tacksam om någon ville förklara hur jag ska gå till väga...

Henkix
14 september 2022 · 6 737 Inlägg

Hände precis samma på min mammas clio 1999 för ca 7 år sedan. Hon har kört så sen dess o det funkar fint ändå bara man kommer ihåg o vrida tillbaka nyckeln när motorn startat. Dom på besiktningen säger hon alltid till tongue
Om du byter tändningslås och inte vill programera in nya nyckeln så kan du gömma den gamla nyckeln någonstans i närheten av tändningslåset så att bilen iaf känner av den gamla nyckeln smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
spillolja
14 september 2022 · 4 050 Inlägg

Eller så dödar man startspärren:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=333983

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
fadret
15 september 2022 · 1 125 Inlägg

Går det inte byta skivan bakom tändningslåset,på många sitter fjädern i den

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
zzr94092
15 september 2022 · 4 412 Inlägg

Ja,det är väl det första man kollar...

BokicoleNs
16 september 2022 · 2 Inlägg

Henkix skrev:
Hände precis samma på min mammas clio 1999 för ca 7 år sedan. Hon har kört så sen dess o det funkar fint ändå bara man kommer ihåg o vrida tillbaka nyckeln när motorn startat. Dom på besiktningen säger hon alltid till tongue
Om du byter tändningslås och inte vill programera in nya nyckeln så kan du gömma den gamla nyckeln någonstans i närheten av tändningslåset så att bilen iaf känner av den gamla nyckeln smile

Tack för tippset...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang