Köpråd Pendlarbil

AlexK92
18 december 2022 · 9 Inlägg

Hej kör i dagsläget en v70 2.5T och nu har jag tröttnat på att tanka för 6000kr i månaden enbart för att ta mig till jobbet.
Jag pendlar 8 mil tur och retur och försöker hitta en lämplig pendlingsbil måste va en kombi och jag har väl sneglat lite på v50 D2 115hk då dom verkar dra 3,8 landsväg och 4,3 blandat. Ska jag ta en diesel så är dieselvärmare ett krav. Jag kikade lite på VAG:s bränslesnåla bilar innan men det som skrevs om tsi motorerna här skrämde iväg mig.

Vad säger ni om V50 D2 årsmodell 2011 eller bör jag gå på en V70 1.6D

spillolja
18 december 2022 · 4 050 Inlägg

Tänkte just föreslå just 1.4 Tsi med kamkedja eftersom jag har en sådan,
under 0,6 på landsväg är inte några problem med en sådan

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
AlexK92
18 december 2022 · 9 Inlägg

Vad jag läst så rekommenderar ingen här på forumet en tsi motor. Sen så finns det en uppsjö av artiklar som kritiserar VAG

SportPilot Ubåtsingenjör
18 december 2022 · 7 243 Inlägg

Just de volvo motorerna du kikar på är minst lika dåliga som VAGs tsi motorer.

Köp något asiatiskt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AlexK92
18 december 2022 · 9 Inlägg

SportPilot skrev:
Just de volvo motorerna du kikar på är minst lika dåliga som VAGs tsi motorer.

Köp något asiatiskt

Fast om du söker på v50 D2 så hittar du inte artiklar från vibilägare, teknikensvärld, mestmotor där man totalsågar tillverkaren så det där får du nog utveckla

Presidento Of World
18 december 2022 · 3 333 Inlägg

AlexK92 skrev:

SportPilot skrev:
Just de volvo motorerna du kikar på är minst lika dåliga som VAGs tsi motorer.

Köp något asiatiskt

Fast om du söker på v50 D2 så hittar du inte artiklar från vibilägare, teknikensvärld, mestmotor där man totalsågar tillverkaren så det där får du nog utveckla

1.6D är en bra motor, brukar sällan vara större bekymmer.. iallafall när dom sitter i citroen exempelvis (många andra märken har den motorn med)

Men några 3.8 kan du glömma. Snarare runt 0.55..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
AlexK92
19 december 2022 · 9 Inlägg

Presidento skrev:

AlexK92 skrev:

SportPilot skrev:
Just de volvo motorerna du kikar på är minst lika dåliga som VAGs tsi motorer.

Köp något asiatiskt

Fast om du söker på v50 D2 så hittar du inte artiklar från vibilägare, teknikensvärld, mestmotor där man totalsågar tillverkaren så det där får du nog utveckla

1.6D är en bra motor, brukar sällan vara större bekymmer.. iallafall när dom sitter i citroen exempelvis (många andra märken har den motorn med)

Men några 3.8 kan du glömma. Snarare runt 0.55..

Okej bra input, sökt runt lite och ja 0.44-0.55 verkar väl vara rimligt men det är hälften av vad min nuvarande drar så det är ju taget alla dar i veckan smile

Jokabsson
20 december 2022 · 1 183 Inlägg

Presidento skrev:

AlexK92 skrev:

SportPilot skrev:
Just de volvo motorerna du kikar på är minst lika dåliga som VAGs tsi motorer.

Köp något asiatiskt

Fast om du söker på v50 D2 så hittar du inte artiklar från vibilägare, teknikensvärld, mestmotor där man totalsågar tillverkaren så det där får du nog utveckla

1.6D är en bra motor, brukar sällan vara större bekymmer.. iallafall när dom sitter i citroen exempelvis (många andra märken har den motorn med)

Men några 3.8 kan du glömma. Snarare runt 0.55..

Kan skriva under på det. Har ägt en BMW 320d som drog runt 0,4-0,45 på långresa samt en V50 D2 som drog ca 0,55-0,6 på samma resa. Tråkigt då motoreffekten i D2an var ca 50hk lägre.

Oklart vilken av dem jag hade köpt idag. BMWs 2.0 dieslar från den tiden är ett lotteri. Volvon är bara oinspirerande rakt igenom och dessutom inte särskilt driftsäker.

En Mazda eller Honda diesel kanske? Drar också väldigt lite soppa.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2022 · 17 572 Inlägg

1.6D i Föräldrars 508, vilket är en rätt stor bil, drar 0,48 L/mil. Bara kortkörningar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang