Bakaxel står för mycket åt höger Volvo 940

FilipStenmark
19 februari 2023 · 70 Inlägg

Tja!
Har nyss bytt bakaxel på min 940. Men såg nu när nya axeln var på plats att bakhjulen stod mycket mer åt höger (om man sitter i bilen) än med den förra axeln. Något jag missat?

uhlin
19 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Hur menar du då? Sitter hela bakaxeln snett?

Utmarks-Loke
19 februari 2023 · 5 893 Inlägg

Om man sänker en gammal volvo mycket måste man byta tvärstag, annars hamnar bakaxeln lite åt sidan. Kommer dock inte ihåg om det blir åt höger eller vänster. Det finns ställbara stag att köpa så det blir lagom. Tvärstaget kan också vara krökt efter man kört på något och då blir det samma sak.

torsen
19 februari 2023 · 7 297 Inlägg

Klassiskt problem på alla bilar med stel axel och panhardstag.
"Fuskåtgärden" är att vid karosshöjning förlänga panhardstaget, och vid sänkning avkorta panhardstaget.
Vanligtvis medelst justerbart panhardstag - enkelt att tillverka själv.
Rätt är att sänka övre panhardstagsinfästningen vid karosshöjning - resp höja infästningen vid karossänkning.

Har ingen större praktisk betydelse vid höjning eller sänkning på maximalt 2".
Liiiite springer bilen som hund.
Kan ses i spåren vid nysnö.

torsen
19 februari 2023 · 7 297 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om man sänker en gammal volvo mycket måste man byta tvärstag, annars hamnar bakaxeln lite åt sidan. Kommer dock inte ihåg om det blir åt höger eller vänster. Det finns ställbara stag att köpa så det blir lagom. Tvärstaget kan också vara krökt efter man kört på något och då blir det samma sak.

Inte ovanligt för oss som leker i spenaten!
Själv har jag inte lyckats rikta mitt panhardstag bak så det blivit heeeelt rakt.

Lucif3r
19 februari 2023 · 2 239 Inlägg

Bakaxeln flyttar sig åt höger vid infjädring/"sänkning" och vänster vid utfjädring/"höjning" smile

FilipStenmark
19 februari 2023 · 70 Inlägg

Har inte sänkt eller höjt bilen något mellan bytet, samma allt utom bakaxel. Dvs den står i samma höjd som innan men bakaxeln har förskjutit sig åt höger

Utmarks-Loke
19 februari 2023 · 5 893 Inlägg

Dags att ta fram tumstocken och jämföra bakaxlarna, någonting måste ju skilja dem åt

FilipStenmark
19 februari 2023 · 70 Inlägg

Ja precis något är ju annorlunda

Marlboroman
19 februari 2023 · 8 234 Inlägg

Har du bytt bärarmarna?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lars-Roger
19 februari 2023 · 6 Inlägg

Volvo 850 -96 Instrumentbelysningen slocknar efter 30 minuter. Men lyser åter efter att ha stått avstängd 60 min. Efter ca 25 minuter börjar belysningen svaja och kort därefter blir allt svart, förutom indikator för helljus och frostvarningslampan. Hittar ingen förklaring, tacksam för hjälp….

Lars-Roger
19 februari 2023 · 6 Inlägg

Volvo 850 -96 Instrumentbelysningen slocknar efter 30 minuter. Men lyser åter efter att ha stått avstängd 60 min. Efter ca 25 minuter börjar belysningen svaja och kort därefter blir allt svart, förutom indikator för helljus och frostvarningslampan. Hittar ingen förklaring, tacksam för hjälp….

uhlin
19 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Lars-Roger skrev:
Volvo 850 -96 Instrumentbelysningen slocknar efter 30 minuter. Men lyser åter efter att ha stått avstängd 60 min. Efter ca 25 minuter börjar belysningen svaja och kort därefter blir allt svart, förutom indikator för helljus och frostvarningslampan. Hittar ingen förklaring, tacksam för hjälp….

Och vad i hela friden har det med att göra med bakaxeln på en 940??

Lars-Roger
19 februari 2023 · 6 Inlägg

Ursäkta, trodde att jag öppnat en egen tråd…

torsen
20 februari 2023 · 7 297 Inlägg

Lars-Roger skrev:
Ursäkta, trodde att jag öppnat en egen tråd…

Lätt hänt - ingen fara på taket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang