Finns någon elektriker här?

Mossan1
9 maj 2023 · 2 908 Inlägg

Hej.

Elen till gäststugan blev urkopplad när elen i uthuset byttes ut för säkert 20 år sen. Nu rustas gästhuset och elen skall kopplas in igen. (Ny el, givetvis)
(Jordkabeln till gäststugan går till uthuset)
Där jordkabeln kommer upp sitter ett 3fas uttag.  Skulle vilja ta strömmen därifrån. Dvs istället för uttaget.

Men jordkabeln till gäststugan är bara 4ledad.

Uttaget matas från 3fasgrupp 16a i centralen i uthuset som i sin tur matas via en 5-ledad 2.5mm2 från inkommande vid mätaren och centralen har jordfelsbrytare och allt. Huvudsäkringar är 16A.

Frågan:
Går det att ta faserna + N från uttagets 5ledade kabel i dom fyra ledarna i jordkabeln till gäststugan? Dvs inte ta PE från uthusets central.
Dvs N från centralen i uthuset blir en PEN till centralen i gästhuset där en jordfelsbrytare delar det till N och PE igen.  3fasuttaget behöver inte vara kvar och självklart blir även gästhuset strömlöst om 3fasgruppen klipper i uthuset, om uthusets jordfelsbrytare klipper, eller om man bryter huvudbrytaren i uthuset, eftersom det matas därifrån. En central efter en central. Det är ju inte farligt, utan opraktiskt.

Eller kommer elektrikern vända på klacken och ruska på huvudet åt min tanke?

Måste det ner en ny 5ledad jordkabel för att kunna hämta 3fas +N +PE från uthusets central, (dyrt), eller måste jordkabel matas direkt ifrån inkommande skåpet? (Också dyrt)

Hänger du med hur jag tänker?
Om jag måste budgetera mycket mer för elen ut dit än jag hoppas?

Ev blir det en luftvärmepump därute så 3fas ska det vara. 1fas blir för dåligt.

Senast redigerat av Mossan1 (9 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2023 · 17 572 Inlägg

Visst kan du ha en PEN in i uthuset. Men eftersom det är fråga om en nyinstallation så ska det dras in en 5-ledare. Annars vänder elektrikern på klacken, ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
9 maj 2023 · 2 908 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Visst kan du ha en PEN in i uthuset. Men eftersom det är fråga om en nyinstallation så ska det dras in en 5-ledare. Annars vänder elektrikern på klacken, ja.

Tack för svar.

Så du menar att jag måste gräva för en ny 5-ledad markkabel till gäststugan då, och ända från elskåpet? (Skåpet med mätaren)

Eller:
Med en 5-ledad markkabel ändå kunna ta istället för 3fasuttaget på uthuset?
(=5m grävning, istället för 50m)
I så fall undrar jag hur jordfelsbrytarna beter sig när det blir två efter varandra.
Antar det måste vara en i gäststugan även om det sitter en tidigare i kedjan. (I uthusets central)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang