VW TDI 2,0 utan komp

Janderspersson
8 januari · 2 Inlägg

Har en Transporter TDI 2,0 årsmod 2010, 17500 mil, där motorn dog utan förvarning, nu snurrar den lätt när jag kör startmotorn, verkar utan komp.  Är det renovering av topp, byte ventiler, kamremsats osv som väntar?

simlar
9 januari · 5 545 Inlägg

Gissar på kamremshaveri.

Bara lossa övre kamremskåpan och kika, ser remmen hel ut ber du någon dra på starten samtidigt som du kollar på om dreven snurrar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari · 13 790 Inlägg

som sagt vi kan gissa hejvilt men i slutänden lär du börja skruva för att bilda dig en uppfattning vad som hänt och hur stora skadorna är..  det som är väldigt vanligt på tdi motorer är att dom kolvarna går sönder om remmen kuggar har man tur klara sig underdelen men man ska inte räkna med det..

men samtidigt är det inte jättevanligt att dom skickar remmen..   dom har endå intervall på över 20k och inte ens då ska dom bytas utan kollas vid varje servie om jag inte minns fel..  det är rätt stadig rem.  kevlarförstärk historia.. men om en spännare eller något raasar så kuggar ju remmen. 

skulle inte nöta med starten eller något i onödan

riv kamrems sidan kolla om du ser något tydligt problem.  ser du något som inte ser rätt ut kolla hur mycket motorn kuggat och börja därifrån.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Janderspersson
9 januari · 2 Inlägg

Finns det nåt sätt att kolla om ventilerna slagit i kolvarna utan att lyfta på toppen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari · 13 790 Inlägg

Janderspersson skrev:
Finns det nåt sätt att kolla om ventilerna slagit i kolvarna utan att lyfta på toppen?

om du har en kamera som går ner i glödstifts hålet förutsatt att du får ur dom så ja..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mats757
9 januari · 915 Inlägg

Finns inga felmarginaler på en dieselmotor. Har remmen hoppat så krockar ventilerna med kolvarna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari · 13 790 Inlägg

mats757 skrev:
Finns inga felmarginaler på en dieselmotor. Har remmen hoppat så krockar ventilerna med kolvarna.

faktist rivit av en topp på en 3cyl  1.2tdi från en lupo 3l där alla ventiler var hela.. och remmen var skrot.  vete fan hur det gick till kanske var för att den var 3cyl  jag rev direkt kollade aldrig så blev förvånad när jag bred på toppen och inga skador inga märken på kolvar eller nått..?! smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang