S60 AWD, vilken bussning kan det vara?

Deuxez
1 maj · 39 Inlägg

Har en S60 AWD som aldrig slutar vibrera oavsätt vad jag gör. Har bytt seriöst ALLT i framvagn och bakvagn, drivlina samt däck och fälg. Den slutar aldrig vibrera i ratten.. Vibrationerna skulle jag inte säga är konstanta, utan kommer då och då i högre hastigheter. Speciellt vid vänster svängar i högre hastigheter så som på E4an. Då börjar allt skaka. Ratt, stol, ALLT. Detta problem har dock försvunnit en gång innan. Det var efter jag bytte länkarmarna till ett par nya och fräscha. Då blev det fel TOE-vinkel på däcken fram, MEN den gick som smör efter vägen och inte en ända vibration kändes av. Efter det gjorde jag en framvagnsinställning och då kom vibrationerna tillbaka.. Misstänker att det var någon dålig bussning som hamna i typ kläm när däcken kämpade emot varandra och därför försvann vibrationerna. Men vad för bussning kan de ha varit?

EDIT: borde säga att vibrationerna rättare sagt är typ konstanta, bara lite mindre noterbara. Det är typ vid vänstersvängar i +80km/h som det blir värre. Högersvängar orsakar inga vibrationer. Motorbroms KAN ibland påbörja dessa vibration impulser samt gaspådrag. Misstänker att den övre motorkudden kanske blivit slapp igen efter vinterns hårda körning? Kanske man ska köpa en med hårdare bussning? Vill även säga att det känns som att bilen KLIVER framåt vid lägre hastigheter, så självklart misstänker man däck och fälg, men båda dessa är ny och inköpta strax innan vintern. Sen så hade jag frf samma typ av känsla med vinterdäcken å.

Har hittills gjort:
Länkarmar båda sidor.
Ny spindelled höger (biltema hade bara 1 hemma).
Nya däck och fälgar (samma vibrationer med sommar och vinterdäcken).
Inget glapp i drivknutar eller drivaxlar.
Slammerstagen är nya.
Fjäderbenslagret är i typ nyskick.
Motorkudden uppe på och staget i framkant av motorn bytt innan vinter.
Stödlagret till kardan är hel och fin.

Senast redigerat av Deuxez (1 maj )

Brådhis * Voff voff *
1 maj · 10 297 Inlägg

Deuxez skrev:
Har en S60 AWD som aldrig slutar vibrera oavsätt vad jag gör. Har bytt seriöst ALLT i framvagn och bakvagn, drivlina samt däck och fälg. Den slutar aldrig vibrera i ratten.. Vibrationerna skulle jag inte säga är konstanta, utan kommer då och då i högre hastigheter. Speciellt vid vänster svängar i högre hastigheter så som på E4an. Då börjar allt skaka. Ratt, stol, ALLT. Detta problem har dock försvunnit en gång innan. Det var efter jag bytte länkarmarna till ett par nya och fräscha. Då blev det fel TOE-vinkel på däcken fram, MEN den gick som smör efter vägen och inte en ända vibration kändes av. Efter det gjorde jag en framvagnsinställning och då kom vibrationerna tillbaka.. Misstänker att det var någon dålig bussning som hamna i typ kläm när däcken kämpade emot varandra och därför försvann vibrationerna. Men vad för bussning kan de ha varit?

EDIT: borde säga att vibrationerna rättare sagt är typ konstanta, bara lite mindre noterbara. Det är typ vid vänstersvängar i +80km/h som det blir värre. Högersvängar orsakar inga vibrationer. Motorbroms KAN ibland påbörja dessa vibration impulser samt gaspådrag. Misstänker att den övre motorkudden kanske blivit slapp igen efter vinterns hårda körning? Kanske man ska köpa en med hårdare bussning? Vill även säga att det känns som att bilen KLIVER framåt vid lägre hastigheter, så självklart misstänker man däck och fälg, men båda dessa är ny och inköpta strax innan vintern. Sen så hade jag frf samma typ av känsla med vinterdäcken å.

Har hittills gjort:
Länkarmar båda sidor.
Ny spindelled höger (biltema hade bara 1 hemma).
Nya däck och fälgar (samma vibrationer med sommar och vinterdäcken).
Inget glapp i drivknutar eller drivaxlar.
Slammerstagen är nya.
Fjäderbenslagret är i typ nyskick.
Motorkudden uppe på och staget i framkant av motorn bytt innan vinter.
Stödlagret till kardan är hel och fin.

Styrleder eller drivknutar hade jag satsat på...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Deuxez
1 maj · 39 Inlägg

Brådhis skrev:
Styrleder eller drivknutar hade jag satsat på...

Körde en lite längre sträcka idag efter jag bytte högra spindelleden igår. Kan säga att vibrationerna verkar va kvar, MEN ratten skakar BETYDLIGT mycket mindre än förut. Fick tag i en till spindelled till vänstra sidan jag ska byta imorgon. Funderar på att byta styrlederna när jag väl håller på i framvagnen, måste ändå göra en framvagnsinställning.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 maj · 13 760 Inlägg

Deuxez skrev:

Brådhis skrev:
Styrleder eller drivknutar hade jag satsat på...

Körde en lite längre sträcka idag efter jag bytte högra spindelleden igår. Kan säga att vibrationerna verkar va kvar, MEN ratten skakar BETYDLIGT mycket mindre än förut. Fick tag i en till spindelled till vänstra sidan jag ska byta imorgon. Funderar på att byta styrlederna när jag väl håller på i framvagnen, måste ändå göra en framvagnsinställning.

det är ju riktiga skräpbilar att hållas med.. jag skulle montera allt nytt i framvagnen..

skakningarna kommer nog mest troligen från inre drivaxelknuten..  dom är alltid dåliga på dom där skräpbilarna.. blir dom för dåliga så kan man få en riktig nära döden upplevelse när skiten låser sig i 100blås och slår ratten ett halvvarv fram och tillbaka i samma takt som hjulet snurrar..    kan säga att det är den värsta upplevelsen jag haft när det hände på min gamla äkliga v70n

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang