Ska jag byta kamremmen själv - Har gjort detta förr - Ny bil nu

Volvo740-88 Volvo850-92
4 maj · 1 678 Inlägg

Jag har en Peugeot 307 CC som är superfin! Den bara blänker.

Jag måste nu byta kamremmen då det tar passerat 10 år sedan senaste byte.

Jag har bytt kamremmen förr:

- Volvo 850 1991
- Volvo V70XC 1998
- Volvo XC70 2004 (2 gånger)

Motorerna var väldigt lika. XC70 var dock lite annorlunda i jämförelse med dom andra.

Jag kommer få hjälp utav en som också har bytt kamrem på andra bilar så som Opel Vectra.

Jag kommer ha tillgång till stort garage med billyft och alla verktyg.

Det jag mest är orolig för är kvaliten på kamremmen. Jag är inte orolig att jag "skruvar" fel då jag är noga på att varje skruv ska dras med rätt moment och jag köper alltid känsliga delar från ordinarie återförsäljare. I detta fall från Peugeot här i staden.

Men det jag är mest orolig för är att kamremmen kan gå av för att det är t.ex dåligt material.

Jag bytte kamrem på min pappas Volvo XC70 för många år sedan. När vi roterade motorn och inga ventiler tog i kolvarna, så bad vi en bön och vred på nyckeln. Allt bara fungerade. Kamremmen köptes in från Bildelaronline24.

Han körde med denna kamrem i flera år. Minst 6 år. Sedan...då gick kamremmen av. Några ventiler kröktes, så dom fick bytas. Men annars så var det bara ta bort ventilerna och montera in en ny kamrem. Kamremmen köptes in från Volvo.

Bilen idag ägs av min syster och kamremmen är fortfarande hel.

Men ändå, att kamremmen gick av efter 6 år.

Då är frågan: Bör jag byta kamremmen själv, trots att jag är säker på det jag gör + tillgång till utrustning och garage och har hjälp till hands?

Jag är mest bara tveksam över kvaliten på remmen smile

Annars kostar det mellan 8 till 16 tusen på Meca att byta kamremmen på en Peugeot 307 CC.

Senast redigerat av Volvo740-88 (4 maj )

xXSammy
4 maj · 6 584 Inlägg

Om ni hade spänt kamremmen för hårt/löst så hade den inte hållit i 6 år, så haveriet var mer dåligt material än felaktig kunskap.

Skulle aldrig snåla med något så viktigt som kamrem, originaldelar är det som gäller.

De/Dem
Jesper328
4 maj · 2 388 Inlägg

Vad gäller remmar så finns det bara två olika märken jag kör med;
Gates och Dayco, allt som oftast Gates.
Remmarna du hämtar ut hos generalagenten är många gånger ifrån dessa tillverkare.

Up the RA
jaka54
4 maj · 5 797 Inlägg

Brukar köpa delar som kamrem /spännare och vattenpump från autodoc. INA var märket sist .

Hemmamek
4 maj · 191 Inlägg

Är inte lösningen på ditt problem att helt enkelt köpa en orginal/kvalitativ rem...

Utmarks-Loke
4 maj · 5 871 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Det jag mest är orolig för är kvaliten på kamremmen. Jag är inte orolig att jag "skruvar" fel då jag är noga på att varje skruv ska dras med rätt moment och jag köper alltid känsliga delar från ordinarie återförsäljare. I detta fall från Peugeot här i staden.

I såna fall ser jag inte problemet, du får ju exakt samma kamrem som de skulle satt dit om du lämnade in bilen hos Peugeot.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang