Kan inte tillverka reservnyckel till Opel Corsa

AFJ
6 maj · 6 Inlägg

Jag har ett problem med att skapa en till nyckel till min Opel Corsa från 2012, en nyckel är borttappad.

Har haft inne bilen på J Bil (Opelverkstad) i Täby och hos Låsexperten i Sundbyberg men ingen kan skapa en till nyckel. De säger att bilen inte tillåter det.

Hos Låsexperten fixade jag åtminstone en manuell nyckel för säkerhets skull men den kan ju inte styra centrallåset verkar det som.

Varför är det så svårt att fixa en nyckel, vad ska jag göra?

Kan jag på något sätt få manuella nyckeln att fungera med centrallåset?

Senast redigerat av AFJ (6 maj )

zzr94092
7 maj · 4 407 Inlägg

En Opel verkstad måste väl "fan" kunna ordna en ny nyckel ! Inte billigt troligtvis...

Mossan1
7 maj · 2 873 Inlägg

Till en 2010 borde dom det.
Men till min Caddy 2001 kunde dom inte. "Utgången artikel".

Så jag fick skaffa en hårdkopia utan transponder och sätta starrspärren ur spel.  Tänker INTE berätta hur!

Utmarks-Loke
7 maj · 5 872 Inlägg

Det låter ju som om datorerna i bilen inte vill kommunicera elektroniskt med en ny nyckel, men om det funkar med en gammal kan det inte vara helt kört. Prova med en opelverkstad någon annanstans i landet

AFJ
7 maj · 6 Inlägg

Det är ett försäkringsärende så det kan kosta så mycket försäkringen täcker vilket är ganska mycket. Kan man inte byta bilens dator och två helt nya nycklar eller kostar det enorma summor?

Med den manuella nyckeln som jag lät tillverka kan jag öppna/låsa förardörren och starta bilen men jag kan inte låsa de andra dörrarna som går på centrallåset.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj · 13 766 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det låter ju som om datorerna i bilen inte vill kommunicera elektroniskt med en ny nyckel, men om det funkar med en gammal kan det inte vara helt kört. Prova med en opelverkstad någon annanstans i landet

Märkesverkstäder är ju inte riktigt kända för sin kompetens 😁     skulle nog kolla runt bland alla nyckel nissar  så skulle det inte förvåna mig om någon klarar av det.   Ungefär på samma sätt som tillverkarna säger att det är omöjligt att gå förbi startspärren på deras bilar. Dom t.o.m intygar det i rätten när det i själva verket tar några sec att sätta det ur spel på väldigt nya bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang