Hur kan man testa att en gammal kasettradio för bil fungerar?

nimrodnilsson
6 maj · 13 Inlägg

Jag har en äldre kasettradio av märket pioneer KP-919G
Jag tänkte sälja den men vill gärna testa själva funktionen på den. Alltså inte testa ljudet.
Vet någon här i forumet hur jag på enklaste sätt kan göra detta hemma i lägenheten, utan att jag pajar något när man kopplar på ström.
Vilken strömtyp och sätt kan man kolla detta på.
Skickar med bilder på den

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233099/233099-bd092acbd87b8ccb4f356d6733f101f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233099/233099-8fac2fdc0ee473ddd3ecdf92fcc0d70e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233099/233099-ea4de9e4390b14407b38aa1a2f1e590e.jpg

torsen
6 maj · 7 276 Inlägg

En hint får du om du ansluter ett 9-voltbatteri.
Lyser displayen då du slår på apparaten finns chans att den fungerar.

nimrodnilsson
6 maj · 13 Inlägg

Vet ni om det är den röda och gula sladdarna baktill på kasettbandspelaren som ska kopplas på ett 9-V batteri. Vilken färg ska gå till minus repsktive plus. För att testa.
ÄR de svarta 2 kablarna baktill till för att koppla in ljudet ?
Vill helst testa meckaniken i själva bandspelaren så att det funkar.

torsen
6 maj · 7 276 Inlägg

Brukar vara röd till plus, speciellt om det är en liten glassäkring i en liten säkringshållare på kabeln, s k hängsäkring.
Till ord brukar det vara svart eller brun kabel(det senare till tyska apparater).

MickeEng
6 maj · 489 Inlägg

Hallå!
Det där är ju en Component stereo har du slutsteget också.

Kopplade in en sådan i min Amazon på 80-talet om jag inte minns helt fel är den gula till batteriet och den röda till tändninglåset. Den på baksidan kabelsko uttaget är jord.

Inte helt hundra var ju tag sedan.

Spela riktigt fint med ett par Pioneer TS-2000 3 Way Speakers i hatthyllan.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
nimrodnilsson
6 maj · 13 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Det där är ju en Component stereo har du slutsteget också.

Kopplade in en sådan i min Amazon på 80-talet om jag inte minns helt fel är den gula till batteriet och den röda till tändninglåset. Den på baksidan kabelsko uttaget är jord.

Inte helt hundra var ju tag sedan.

Spela riktigt fint med ett par Pioneer TS-2000 3 Way Speakers i hatthyllan.

Tack så för ditt svar. Nej, dessvärren inte något slutsteg till den. Hur som helst så vill jag alltså testa själva bandspelarens funktion så jag kan konstatera om den fyngerar och rullar och att knapparna fungerar för sina respektive funktioner.

Testade med ett 9 V batteri som ngn i denna tråd sa, men absolut inget hände.
Så jag undrar hur jag på enklaste och säkraste sättet kan få ström till den. Vad ska jag koppla var ? Och är det till 12 Volts energi källa?  Har någon något bra förslag eller idé !

Varma hälsningar / J

jaka54
6 maj · 5 797 Inlägg

Det står ju 12V på den så koppla in den på ett 12V bilbatteri!

nimrodnilsson
6 maj · 13 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233099/233099-c971d70f064143be9944a55be28c09da.jpg

jaka54 skrev:
Det står ju 12V på den så koppla in den på ett 12V bilbatteri!

Ok förstår. Bara att öppna huven på bilen och koppla fast den röda kabeln på + på bilbatteri och gul på minuspolen alltså. Jag får förlänga kablarna lite då det är avklipta som ses på bilden. Skall jag sätta pluskontakten eller minus kontakten först ? Sen är det väll bara att slå på tänningen och se om den fungerar liggandes på motorn. Jag är helt novis när det kommer till sådan här, det är därför jag frågar.
För övrigt undrar jag om de två svarta kablarna med kontakter. Är det till för att koppla ihop med ett slutsteg? Den mindre svarta kabeln/kontakten.. vad har den för funktion?


Sen undrar jag om det finns en "jord kabel" som ska sättas någonstans också.

Hälsningar,
J

Senast redigerat av nimrodnilsson (6 maj )

nimrodnilsson
6 maj · 13 Inlägg

Någon som har svaret på mina frågor ovan ?

Hemmamek
6 maj · 197 Inlägg

Om det är som Micke sa ska både gul och röd på plus, minus kan du troligen köra i radions chassi.

Hemmamek
6 maj · 197 Inlägg

Du har alltid ström på batteriet, så förvänta dig inte att det är "avstängt" och ofarligt bara för att inte bilen är på för övrigt.

DennisCA
7 maj · 256 Inlägg

Just den där modellen var jättesvår att hitta en manual för.

Senast redigerat av DennisCA (7 maj )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
7 maj · 4 041 Inlägg

Kasettradio ?
ser inte ut att han någon radiodel

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
7 maj · 10 298 Inlägg

https://antique-autoradio-madness.org/Pioneer/Pioneer-1985/Pio-85-Pub/Pio-Cata-1985-uk_05AAM.jpg

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
nimrodnilsson
7 maj · 13 Inlägg

Tack alla för er goa hjälp. Ni är så kunniga och schysta!
Precis som någon skrev ovan så är det svårt att hitta ingående info om denna Pioneer KP-919G . Har sökt i timmar...suck.
Ja, kassettradio kanske var fel ord, men man brukade ju kalla det så, vilket fall.
Hur eller hur, så skrev "Hemmameck" ovan:  "Om det är som Micke sa ska både gul och röd på plus, minus kan du troligen köra i radions chassi." (är minus samma som jord, btw?)

Vilken sladd/kontakt är minus på denna kassettspelare? Om ni ser på bilden jag tog, där jag håller upp två av kablarna i bild, så undrar jag om det kan vara den vänstra (mindre). I så fall måste jag ju skaffa en passande adapter till den så jag kan få något att fästa på minuskontakten (med en sådan där krokodilklämma), på bilbatteriet.
Någon som har mer förståelse om detta?

Återigen! Tack för er fina hjälp!

Senast redigerat av nimrodnilsson (7 maj )

spillolja
7 maj · 4 041 Inlägg

Här är en sida  för att laddda hem manualer man måste dock vara registrerad användare
https://www.hifiengine.com/manual_libra … 909g.shtml

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MickeEng
7 maj · 489 Inlägg

Hallå!
De två runda kontakterna ska du koppla in componentkabeln till slutsteget som du inte har.
Inget annat.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj · 17 558 Inlägg

Mmm! Lattjolajbanknapp! Loudness!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nimrodnilsson
7 maj · 13 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
De två runda kontakterna ska du koppla in componentkabeln till slutsteget som du inte har.
Inget annat.

ok...förstår.
Men om nu den röda & gula ska sättas på pluspolen på bilbatteriet vad ska jag då sätta på minus?
Jag har mycket begränsad kunskap om detta.

För att få instruktioner via beskrvning så var man tvungen att bli medlem. Men den funktion att bli medlem har de tagit bort för tillfället. Så det gör ingen nytta dessvärre.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj · 17 558 Inlägg

Spelarens chassi är minus hela den. Skruva ut en skruv och tvinna en svart kabel runt den och skruva in skruven igen. Där har du din minuskabel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang