Wv passat 2010

Breznak
5 maj · 13 Inlägg

Hej. Köpt wv passat 2010 från Astra bilfirma Västerås... tvii... 0/5 stjärnor.

Bilen har rullat typ 2mån sen börja motorlampanlysa. Funka utmärkt för ett par Starter tills hela instrumentbrädan blinkar och bilen får ingen tändning det bara låter.

Köpt en jump-starter från biltema bilen kickar igång på sekunden. Men endast med startaren. Parkerar bilen efterfärd och kan vara borta 15 minuter och bilen går inte starta ,utan jump startern. 

Och ibland går inte låsa bilen och ibland funkar öppna bilen hel skumt.

Köpt en kodläsare och släckt motorlampan som lyser gult sken och jag trott de kan ha nått sammanhang. men när lampan släckt samma visa igen går ej starta bilen allt blinkar låter.

Jag ska nu byta batteri se om det nu blir bättre men kodläsaren visar den är  spänning på 8 -7.89v pendlar och sj batteriet indekerar att den okey när tittar på batteriets färg.

Lite tips råd funderingar vad ni tror det kan vara för fel vore hyggligt tack på för hand. // Breznak

Mack Forum- och sitemoderator
5 maj · 26 174 Inlägg

Ladda batteriet i stället för att gissa eller tro. Då vet du sen om det är okej eller inte.
Men är batteriet dåligt så kan det ju förklara konstiga lampor som tänds, och problemen med att starta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Breznak
5 maj · 13 Inlägg

Tack. Jag är inte så kunnig därför jag gissar och tror tyvärr.

Mack Forum- och sitemoderator
5 maj · 26 174 Inlägg

Breznak skrev:
Tack. Jag är inte så kunnig därför jag gissar och tror tyvärr.

Det är lugnt!
Bör här sägas att jag är inte heller så kunnig, men rent logiskt så känns det dumt att börja med att byta ut ett batteri (de kostar ju åtminstone tusenlappen) så att bara ladda på det för att se hur det håller laddningen/och se om övriga problem försvinner med detta kan ju vara värt mödan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Breznak
5 maj · 13 Inlägg

Ja, men det märkliga är jag kör bilen en sträcka över timme borde man väl tycka bilbatteriet ska va uppladdat. Ändå efter 15minuter kan jag inte kicka igång den. Men ska prova ladd upp fullt . Tack

Mack Forum- och sitemoderator
5 maj · 26 174 Inlägg

Breznak skrev:
Ja, men det märkliga är jag kör bilen en sträcka över timme borde man väl tycka bilbatteriet ska va uppladdat. Ändå efter 15minuter kan jag inte kicka igång den. Men ska prova ladd upp fullt . Tack

En timme ger inte mycket i längden.
Kan ju vara så att batteriet är kasst och då hjälper verkligen inte en timme. Men det märker du ju om du försöker ladda fullt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj · 17 558 Inlägg

Polskorna som sitter på batteriet ska vara i gott skick och ordentligt åtdragna. Annars blir det mystiska elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
6 maj · 401 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Polskorna som sitter på batteriet ska vara i gott skick och ordentligt åtdragna. Annars blir det mystiska elfel.

Polackerna då?

torsen
6 maj · 7 276 Inlägg

Muskelbil skrev:

Hybrid_ skrev:
Polskorna som sitter på batteriet ska vara i gott skick och ordentligt åtdragna. Annars blir det mystiska elfel.

Polackerna då?

Ha ha ha lustigkurre!

Breznak
6 maj · 13 Inlägg

Det precis vad dem är smile idag körde jag 2h 50min. Stannade slog av tändningen. Starta bilen igen och knappt att den starta fick ge lite gas gör skulle komma igång. Jag tror kan vara tändspolarna. Vad tror du ?

Niknar
6 maj · 199 Inlägg

Laddar generatorn? En trasig generator kan ge samma symptom av egen erfarenhet.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Utmarks-Loke
6 maj · 5 872 Inlägg

Breznak skrev:
Det precis vad dem är smile idag körde jag 2h 50min. Stannade slog av tändningen. Starta bilen igen och knappt att den starta fick ge lite gas gör skulle komma igång. Jag tror kan vara tändspolarna. Vad tror du ?

Hur reagerade den då, gick startmotorn runt, snabbt och alert, men bilen tände inte förrän till slut? I såna fall skulle det möjligen kunna vara fel på tändspolarna. Om startmotorn knappt orkade runt är batteriet kass. Generatorn skulle också kunna vara dålig men då skall inte bilen gå som normalt efter att man äntligen lyckats få igång den, för det tyder ju på att det börjar tillföras ström då.

Breznak
6 maj · 13 Inlägg

Bilen går perfekt när jag tar starthjälp kickar direkt. När jag väl stänger av bilen så blinkar det bara i instrumentpanelen och tändningen slår inte ens vara låter. Gjort felsökning felkodsläsare och den indekterar på förlåg försörjbingström 30 🤔

Mvh Breznak

Utmarks-Loke
6 maj · 5 872 Inlägg

Som sagt, byt batteri, det nuvarande är troligtvis kass

Breznak
6 maj · 13 Inlägg

Okey. Men det som är sjukt är att batteri statusen på batteriet visar färgen svart då ska batterit vara helt okey. Ska jag inte lita på det?

Utmarks-Loke
7 maj · 5 872 Inlägg

Antar att det är ett biltemabatteri om det har den där indikatorn men det spelar ingen roll, det kan vara sönder oavsett vad den visar. Men vill du vara säker får du skaffa en multimeter och kolla vad du har för spänning när motorn går. Om generatorn laddar men det ändå inte blir något i batteriet måste det vara kass. Det finns även mätare som provar konditionen, den interna resistensen, i batteriet. Sedan kan du ju alltid kolla vattennivån på batteriet, om det är av den sorten som man kan fylla på. Men att batteri blir dåligt är helt normalt, de är slitvaror.

Breznak
7 maj · 13 Inlägg

Nej inte biltema batteri men tänkt köpa därifrån nått dyrare för 1.6-2k. Batteriet jag har nu heter (moll) är de så enkelt att det är batteriet blir jag glad. Återkommer när jag byt batteri. Bästa hälsningar Breznak

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj · 17 558 Inlägg

Det luktar ju för låg laddspänning. Men det har TS kollat eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
8 maj · 7 300 Inlägg

varför mäter man ej spänningen på batteriet direkt man får bekymmer??  nu har jag voltmätare i alla mina bilar, men när jag inte hade det fick jag problem hem en gång den vart helknäpp,,  när jag kom hem visade sig att den ej laddade,, så gjorde mig redo för att byta generator,, visade sig att det var en kabelsko som ärjat av under,, så var enkelt å billigt att fixa

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj · 13 767 Inlägg

Dumnt att jaga sin egna svans.  Byt batteriet och blir det bra vilket det garanterat blir så är problemet löst . För hade generatorn laddar så dåligt st det bara laddar batteriet till 8-9volt så kan jag garantera att en passat från ,2010 år som ett jävla flipperspel med varningslampor och servon är garantet avstängd om generatorn inte laddar över 12v.  Man ska inte jaga sin egna svans för ett batteri för någon tusenlapp.

Senast redigerat av Growe (8 maj )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang