Bärgning av bil efter olycka tvång?

Caprice77
6 maj · 105 Inlägg

Hej,

Jag har märkt att en del bilar bärgas efter krock trots att de verkar körbara. Ibland är polis på plats och ibland inte. Givetvis måste bilen bärgas om bilen inte är trafiksäker.

Nu till frågan.

Om ena bilen har blivit påkörd och bilen är trafiksäker, tex en buckla i dörren , dörren går att öppna eller någon annan skada som inte påverkar trafiksäkerheten. Låt säga att bilen slulle klara en besiktning hos bilprovningen med den här skadan och bli godkänd.

Om nu bärgningsgubben och poisen säger att bilen ska bärgas,  kan de tvinga mej eller kan jag neka?

Hemmamek
7 maj · 197 Inlägg

Tror inte polisen skulle dyka upp för en buckla i dörren.

Vet inte hur det är generellt, men kanske beror på vilken plats bilen står också, och om föraren/någon annan är i skick att köra.
Om föraren ska in på sjukhus pga skada/kontroll och bilen står på en trafikerad väg låter det ju inte orimligt att de kan bogsera iväg bilen, även om den i sig skulle kunna köras.

En anekdot är att några polare välte med bilen på en skogsväg, polisen kom och plockade han som kördes körkort (tror jag, minns inte riktigt), sen drog de. Nån annan av polarna körde/bogserade sedan hem bilen.
Här snackar vi ingen liten skada heller, utan taket var typ helt intryck på passagerarsidan. Hade inte gått igenom besiktningen så att säga.
Där blev det då ingen tvingande bogsering, trots skadan.

Senast redigerat av Hemmamek (7 maj )

Brådhis * Voff voff *
7 maj · 10 298 Inlägg

Caprice77 skrev:
Hej,

Jag har märkt att en del bilar bärgas efter krock trots att de verkar körbara. Ibland är polis på plats och ibland inte. Givetvis måste bilen bärgas om bilen inte är trafiksäker.

Nu till frågan.

Om ena bilen har blivit påkörd och bilen är trafiksäker, tex en buckla i dörren , dörren går att öppna eller någon annan skada som inte påverkar trafiksäkerheten. Låt säga att bilen slulle klara en besiktning hos bilprovningen med den här skadan och bli godkänd.

Om nu bärgningsgubben och poisen säger att bilen ska bärgas,  kan de tvinga mej eller kan jag neka?

Ingen kan tvinga dig att bärga bilen förutom polisen men då handlar det om tex beslag.

Står bilen trafikfarligt kan polisen och/eller väghållaren besluta om att bilen ska flyttas om ägaren/föraren ej gör/kan göra det.

Men det du beskriver att man skulle tvinga föraren att låta bärga dennes bil låter väldigt märkligt. Har du något exempel på detta som du kan berätta om?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
8 maj · 2 873 Inlägg

Har tex airbag lösts ut kan moderna bilar bryta och vara strömlösa.
Därmed okörbara, trots förefaller vara körbara.
Kanske också av mindre sammanstötning.
Man har hört om bilar som brutit av stora potthål, men vet inte sanningshalten.

I de fall bara småskadade bilar bärgas är det nog av andra skäl. Typ föraren är inburad, chockad eller stuckit.
Bilen kan ju vara stulen också  tex.

Knappast att dom tvångsbärgar efter en liten krock.  Flera bekanta har kört hem ganska skadade bilar.  Jag själv med helt pajad strålkastare, mm,  efter en rådjurssmäll.  Då hade jag också snackat med polisen (måste man med vilda djur) och fick frågan om bilen var körbar.

Senast redigerat av Mossan1 (8 maj )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj · 13 767 Inlägg

Samma anledning som att folk ringer dit värsta pådraget när dom krockar.  Fast inget har hänt   dom tror att dom dör av en krock och så ingår hela paketet med ambulans polis brandkår sen en bärgningsbil.  Blir bara vanligare och vanligare att vägar stängs ner helt utan anledning för att folk överdriver allt.   Dom lever i sin trygga lilla bubbla och händer något så blir det full panik .

Senast redigerat av Growe (8 maj )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 maj · 17 558 Inlägg

Krock på Orust idag. Denna bussen kördes vidare med passagerare ombord till en säkrare plats för egen maskin:

https://nyhetersto.se/wp-content/upload … 154202.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Caprice77
12 maj · 105 Inlägg

Growe skrev:
Samma anledning som att folk ringer dit värsta pådraget när dom krockar.  Fast inget har hänt   dom tror att dom dör av en krock och så ingår hela paketet med ambulans polis brandkår sen en bärgningsbil.  Blir bara vanligare och vanligare att vägar stängs ner helt utan anledning för att folk överdriver allt.   Dom lever i sin trygga lilla bubbla och händer något så blir det full panik .

jjExakt mycket överdrivs idag.

Caprice77
12 maj · 105 Inlägg

tack för alla svar, det med airbag och hispig förare tänkte jag inte på. Många bra tankar i tråden. men som någon skrev här i, många överdriver idag vid skada.

Jag har sett ett flertal bilar senast förra veckan när de får punktering. De kör inte in ordentligt till kanten och gärna ut på gräset även om det är möjligt, de vågar inte köra med punktering. De  offrar hellre sina liv tydligen.

Senast redigerat av Caprice77 (12 maj )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 maj · 13 767 Inlägg

Caprice77 skrev:
tack för alla svar, det med airbag och hispig förare tänkte jag inte på. Många bra tankar i tråden. men som någon skrev här i, många överdriver idag vid skada.

Jag har sett ett flertal bilar senast förra veckan när de får punktering. De kör inte in ordentligt till kanten och gärna ut på gräset även om det är möjligt, de vågar inte köra med punktering. De  offrar hellre sina liv tydligen.

Om du kör på något eller skadar bilen när du går för nära diket är det ditt ansvar kör någon på dig är det deras ansvar.    Så  då är det smartare att stå lite i vägen.  🤣


Körde punka på bussen häromdageb efter e20. Inte skoj att byta efter vägen men där hade jag 2hjul på den axeln så det har ju gått att rulla vidare en bit.    Nu hann jag svänga in på en parkeringsficka så blev rätt bra endå      tog en timme att byta så kunde man rulla vidare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MrHyde
12 maj · 663 Inlägg

Med tanke på hur majoriteten av alla efter vägarna agerar när dom passerar en bil som står still med problem, så hade jag också ringt hela kavalleriet. Det finns så otroligt många idioter i trafiken som inte kan sakta ner eller för den delen ens byta fil utan blåser förbi skitnära i över 100 km/h.
Är ju knappt nån som saktar ner vid vägarbeten heller längre.
Hellre hela kavalleriet och avstängd väg så att nån kommer sent än att folk inte kommer hem alls!
Så fortsätt med ert vansinniga snack om "överreaktion", men den dagen ni står där själv kan jag lova att ni inte tycker det är kul..

Jag har jobbat jour på däckverkstad, bytt lastbilshjul på E4 och E16 och jag har upplevt allt på nära håll, även bilar som smällt rakt in i TMA-bil.
För ett antal år sedan dog en däcktekniker som var ute på jourjobb, en lastbil smällde bakifrån vilket klämde ihjäl personen mellan sitt arbetsfordon och lastbilen han jobbade på.

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
13 maj · 10 298 Inlägg

Growe skrev:
Om du kör på något eller skadar bilen när du går för nära diket är det ditt ansvar kör någon på dig är det deras ansvar.    Så  då är det smartare att stå lite i vägen.  🤣

Utifrån hur ofta bilar blir påkörda i väntan på bärgare, alternativt hur ofta bärgningsbilar och/eller TMA-bilar blir påkörda skulle jag säga att det är allt annat än smart att stå kvar på vägen. Försök i möjligaste mån komma bort från vägbanan på ett eller annat sätt! Och sitt för sjutton inte kvar i bilen!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang