Hur kan man testa att en gammal kasettradio för bil fungerar?

nimrodnilsson
7 maj · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Spelarens chassi är minus hela den. Skruva ut en skruv och tvinna en svart kabel runt den och skruva in skruven igen. Där har du din minuskabel.

1000 -TACK, precis vad jag behövde för info.

Brådhis * Voff voff *
7 maj · 10 298 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Spelarens chassi är minus hela den. Skruva ut en skruv och tvinna en svart kabel runt den och skruva in skruven igen. Där har du din minuskabel.

Ringkabelsko Hybrid... Ringkabelsko... Vill du att jag ska tro att du gillar strömtjyvar också...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
nimrodnilsson
8 maj · 13 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Spelarens chassi är minus hela den. Skruva ut en skruv och tvinna en svart kabel runt den och skruva in skruven igen. Där har du din minuskabel.

Ringkabelsko Hybrid... Ringkabelsko... Vill du att jag ska tro att du gillar strömtjyvar också...?

Tycker du att jag bör använda mig av en sådan där ringkabelsko, när jag sätter en kabel mellan bandspelarens chassi och bilbatteriet?
Förresten. Har det betydelse vilken kabel jag sätter först på bilbatteriet? Alltså +polen med den tvinnade röd/gula kabeln, eller -polen med kabel från chassi till bilbateriets minus?  Alltså är det någon ordning på vilket som ska sättas först och även ta dän den sen?

Hemmamek
8 maj · 197 Inlägg

nimrodnilsson skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Spelarens chassi är minus hela den. Skruva ut en skruv och tvinna en svart kabel runt den och skruva in skruven igen. Där har du din minuskabel.

Ringkabelsko Hybrid... Ringkabelsko... Vill du att jag ska tro att du gillar strömtjyvar också...?

Tycker du att jag bör använda mig av en sådan där ringkabelsko, när jag sätter en kabel mellan bandspelarens chassi och bilbatteriet?
Förresten. Har det betydelse vilken kabel jag sätter först på bilbatteriet? Alltså +polen med den tvinnade röd/gula kabeln, eller -polen med kabel från chassi till bilbateriets minus?  Alltså är det någon ordning på vilket som ska sättas först och även ta dän den sen?

Nej. Onödigt med kabelskon för bara ett kort test.

Kan eventuellt vara bäst att börja med minus i detta fall. Men gör ingen egentlig skillnad så länge inte stereo ligger mot metall från början.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 maj · 17 559 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Spelarens chassi är minus hela den. Skruva ut en skruv och tvinna en svart kabel runt den och skruva in skruven igen. Där har du din minuskabel.

Ringkabelsko Hybrid... Ringkabelsko... Vill du att jag ska tro att du gillar strömtjyvar också...?

Ett test Brådhis. Slappna av. Vid montering är det däremot krympskarvhylsa med lim som gäller. Av märket Duraseal. Nöjd big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nimrodnilsson
8 maj · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Spelarens chassi är minus hela den. Skruva ut en skruv och tvinna en svart kabel runt den och skruva in skruven igen. Där har du din minuskabel.

Ringkabelsko Hybrid... Ringkabelsko... Vill du att jag ska tro att du gillar strömtjyvar också...?

Ett test Brådhis. Slappna av. Vid montering är det däremot krympskarvhylsa med lim som gäller. Av märket Duraseal. Nöjd big_smile

Tack för info!

Muskelbil
8 maj · 401 Inlägg

Lägg en handduk eller något under apparaten när du testar i motorutrymmet så slipper du tjuvjord mot bilen.
Jorda chassit med någon kabel till minus på batteriet och tvinna ihop gul och röd till en kabel till batteriet.
Gul tror jag var till belysning i kasettspelaren och röd plus matning.
Men en kabel till plus på batteriet funkar.
Hoppas du får liv i den klassikern

Brådhis * Voff voff *
8 maj · 10 298 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Spelarens chassi är minus hela den. Skruva ut en skruv och tvinna en svart kabel runt den och skruva in skruven igen. Där har du din minuskabel.

Ringkabelsko Hybrid... Ringkabelsko... Vill du att jag ska tro att du gillar strömtjyvar också...?

Ett test Brådhis. Slappna av. Vid montering är det däremot krympskarvhylsa med lim som gäller. Av märket Duraseal. Nöjd big_smile

Nu känns det genast bättre...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang