ett till batteri? snabba svar tack :D

Smuurf
8 november 2007 · 388 Inlägg

jag undrar om jag skulle behöva ett till batteri eftersom att ljuset i kupén och lysena blinkar fortfarande lite itakt när basarna börjar jobba på. jag har 2st mutant mt1207x basar, 2st kenwood 6203 steg (600W (300WRMS)) sen ett legacy 4 kanals steg (800W). har nyligen köpt ett nytt batteri och införskaffade även en kondensator på 2 farad så att det skulle kunna finas lite att ta av till framtida bygge! smile

Tack på förhand

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
Japs-Jens
8 november 2007 · 1 503 Inlägg

Hmm, låter ju som du behöver ett batteri som kan leverera ström snabbare. Satsa på ett Optima sånna fall wink

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ogio www.rallyshop.se
8 november 2007 · 551 Inlägg

INTE OPTIMA.!!! Kör på vanligt batteri som matchar dit nuvarande, kolla på skroten här köper vi bra batteri för 150 :- Tudor technica 80 amph

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
Smuurf
8 november 2007 · 388 Inlägg

ogio skrev:
INTE OPTIMA.!!! Kör på vanligt batteri som matchar dit nuvarande, kolla på skroten här köper vi bra batteri för 150 :- Tudor technica 80 amph

okej så det skulle duga att köpa ett till 74Ah batteri fråm adcenter för 900?? big_smile isåfall hur ska jag koppla det till det gamla? big_smile ritningar skulle vara guld big_smile

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Drönirettab
8 november 2007 · 21 761 Inlägg

En sak som du bör kolla upp är om minuskabeln från batteri ner till karossen verkligen har bra kontakt. Skruva bort kabeln från karossen och rengör/slipa plåtrent, rengör också kabelskon innan du sätter tillbaka den i karossen.

Blinkar lamporna både när du kör bilen och när motorn är avslagen?

CroZZeN
8 november 2007 · 400 Inlägg

Har samma problem...men då har jag bara 2slutsteg, 1 bas, 6'9or och en konding.... :S

Ride Like You´ve Never Been Hurt
Smuurf
8 november 2007 · 388 Inlägg

Drönirettab skrev:
En sak som du bör kolla upp är om minuskabeln från batteri ner till karossen verkligen har bra kontakt. Skruva bort kabeln från karossen och rengör/slipa plåtrent, rengör också kabelskon innan du sätter tillbaka den i karossen.

Blinkar lamporna både när du kör bilen och när motorn är avslagen?

jag har inte riktigt kollat om det blinkar när jag har stängt av men jag vet att det gör det när jag kör och då antar jag att det gör det även när den är avstängd. så det kan vara jorden till betteriet som inte är bra?

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
TT-Avant
8 november 2007 · 6 851 Inlägg

vad har du för batteri nu då? för det kan vara så att det du har nu är dåligt..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
8 november 2007 · 21 761 Inlägg

När man råkar ut för att bilens lampor leker stroboskop vid högre ljudnivåer, så finns det i princip tre huvudorsaker:

# Batterijordkabeln ner till kaross är dålig/har dålig kontakt.
# Generatorn laddar dåligt/har dålig kontakt.
# Batteriet är dåligt.

Det som jag skrev i förra inlägget är en sak som man alltid bör kika på, oavsett om man har en liten eller stor anläggning. Det är inte alls ovanligt att just batterijordkabeln ner till karossen har dålig kontakt i karossen, ibland sitter det kvar färg under kabelskon vilket gör att den enda kontakt som kabelskon får är via gängorna i plåten (som dessutom kan vara rostiga).

Att mäta laddspänningen från generatorn är en bra sak. Bäst är att mäta när man har en del strömförbrukare igång, då ser man vad som händer när generatorn belastas. Vid mätningen så bör man ha både tomgångsvarv och högre varv, tex 1500-2000. Laddspänningen med endast halvljuset igång ska kunna ligga stabilt på runt 14V eller högre vid tomgångsvarv under förutsättning att tomgången inte är väldigt låg, tex 500-600 varv.

Generatorn kan inte ladda för fullt när motorn går på tomgång, ungefär hälften av sin maximala ström orkar den ge innan spänningen börjar sjunka för mycket. 1500-2000 varv brukar vara en "minimigräns" för att den ska kunna ge sitt max med någorlunda bra spänning.

Laddkabeln från generatorn bör ses över så att den inte är i dåligt skick och har dålig kontakt i kopplingspunkterna. Generatorns chassie måste ha bra kontakt med motorblocket för att det inte ska bli förluster på minussidan, om laddspänningen är bra vid generatorn men dålig vid batteriet så kan det vara så att generatorchassiet inte har bra kontakt med motorn.

Men det kan ju också vara kabeln/flätan mellan motor och kaross som är dålig på något sätt. Då får man kolla upp den och göra på samma sätt som med batterijordkabeln, dvs rengöra och slipa plåtrent.

Att mäta upp batteriet är lite knepigare om man inte har tillgång till belastningstestare, är det ett batteri med skruvkorkar så kan man mäta syravikten. Det är en ganska bra mätmetod, men den bästa mätningen är när man belastar batteriet. Då ser man i vilket skick det verkligen är i.

Semifreak
8 november 2007 · 98 Inlägg

Mera grund och batteri åt folket! Bättre batteri kan vara en grej - fler jordpunkter och grövre kablar är annars alltid bra!

Tesla Model 3 "SR Plus Rwd" (2019)
Tesla X P90DL "Dark Yoda" (2016)
BMW 435d "OemPlus" (2016)
Smuurf
8 november 2007 · 388 Inlägg

TT-Avant skrev:
vad har du för batteri nu då? för det kan vara så att det du har nu är dåligt..

det är ett Nordstrom calcium-calcium startbatteri på 74ah och det är bara någon månad gammalt. kan det avra slutkört iaf ? :S

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
Drönirettab
8 november 2007 · 21 761 Inlägg

Smuurf skrev:
jag har inte riktigt kollat om det blinkar när jag har stängt av men jag vet att det gör det när jag kör och då antar jag att det gör det även när den är avstängd. så det kan vara jorden till betteriet som inte är bra?

Risken finns att den kabeln inte har bra kontakt, men sedan får man även tänka på hur stor generator du har och hur mycket effekt du plocker ut från stegen. De båda Kenwoodstegen drar högst 30A vardera enligt info hos Nårdik, hur mycket det 4-kanaliga steget drar vet jag dock inte.

Jag tycker att du bör kika på batterijordkabeln ändå, det skadar ju inte. Mät också laddspänningen dels vid generatorn och dels vid batteriet när du spelar högt, låt endast halvljuset vara igång och mät vid både tomgång och 1500-2000 varv på motorn.

Senast redigerat av Drönirettab (8 november 2007)

Smuurf
8 november 2007 · 388 Inlägg

okej får kolla det direkt imorn så får vi se o mdet blir en bättring annars får det bli ett till batteri om inte annat och kanske kolla efter en annan generator om det nuär den som spökar big_smile

tack för alla svar allt var till hjälp!

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
TT-Avant
8 november 2007 · 6 851 Inlägg

som Drönirettab sa, kolla över din batterijord. För jag anser inte att med de tegen så borde det inte blinka så mycke och särskilt inte när du ar bilen igång.
I min 9000 hade jag enbart 1 batteri (Optima YT) och hade där inga problem med blinkande lampor under normala förhållanden.
Men det är klart, kärmade man på ordentligt(så man nästan mådde illa) med avslagen bil så blinkade det väldigt svagt.
Men jag hade frisk generator, ok. kablar från batteri till jord (utbytta),bra jord, men utan konding.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Peppe666 Bra men mild
19 november 2007 · 72 Inlägg

Måste låna tråden lite här.....

Funderar själv på ett till batteri, och har läst runt lite här och hittar bara olika svar, så nu vill jag ha ett övertygande.

Har ett bra batteri i bilen på 80 amp som suttit i en städmaskin smile och det har precis börjat blinka när jag drar på så den får inte tillräckligt med ström..

Kondensator på 1 F sitter i oxå, men det jag undrar, är att sätter man in ett extra batteri, så måste väl steget få mer ström och det slutar blinka när jag drar på?
Eller funkar det inte så?

Även om jag har en generator som ger kanske 65 amp så borde ju 2 batterier göra så att det finns mer ström att hämta?

Tacksam för svar.. Mvh


-----

Uppdatering...

Laddade ett till batteri idag och tog startkablar från det till de som sitter i bilen..
Om det slutar blinka med basen eller blinkar mindre iallafall så borde jag alltså skaffa ett till batteri? ja.. men det blinkar likt förbannat lika mycket med 2 batterier.. Jag fattar inte...
Vad är det som är fel? Har kollat alla jordpunkter, både vid steget och vid batteriet så dom är OK.. Måste jag skaffa fler kondensatorer eller??????
För att driva en rockford fosgate punch 12"?

tacksam för svar, igen!

Senast redigerat av Peppe666 (20 november 2007)

Drönirettab
20 november 2007 · 21 761 Inlägg

Det borde som sagt bli skillnad när du kopplar på ett till batteri, frågan är om det blev bra kontakt med startkablarnas klämmor.

Vilket steg har du?
Vilken impedans belastar du steget med?

Testa att ta bort kondingen och se om det blinkar mer eller mindre.

Senast redigerat av Drönirettab (20 november 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang