När man råkar ut för att bilens lampor leker stroboskop vid högre ljudnivåer, så finns det i princip tre huvudorsaker:
# Batterijordkabeln ner till kaross är dålig/har dålig kontakt.
# Generatorn laddar dåligt/har dålig kontakt.
# Batteriet är dåligt.
Det som jag skrev i förra inlägget är en sak som man alltid bör kika på, oavsett om man har en liten eller stor anläggning. Det är inte alls ovanligt att just batterijordkabeln ner till karossen har dålig kontakt i karossen, ibland sitter det kvar färg under kabelskon vilket gör att den enda kontakt som kabelskon får är via gängorna i plåten (som dessutom kan vara rostiga).
Att mäta laddspänningen från generatorn är en bra sak. Bäst är att mäta när man har en del strömförbrukare igång, då ser man vad som händer när generatorn belastas. Vid mätningen så bör man ha både tomgångsvarv och högre varv, tex 1500-2000. Laddspänningen med endast halvljuset igång ska kunna ligga stabilt på runt 14V eller högre vid tomgångsvarv under förutsättning att tomgången inte är väldigt låg, tex 500-600 varv.
Generatorn kan inte ladda för fullt när motorn går på tomgång, ungefär hälften av sin maximala ström orkar den ge innan spänningen börjar sjunka för mycket. 1500-2000 varv brukar vara en "minimigräns" för att den ska kunna ge sitt max med någorlunda bra spänning.
Laddkabeln från generatorn bör ses över så att den inte är i dåligt skick och har dålig kontakt i kopplingspunkterna. Generatorns chassie måste ha bra kontakt med motorblocket för att det inte ska bli förluster på minussidan, om laddspänningen är bra vid generatorn men dålig vid batteriet så kan det vara så att generatorchassiet inte har bra kontakt med motorn.
Men det kan ju också vara kabeln/flätan mellan motor och kaross som är dålig på något sätt. Då får man kolla upp den och göra på samma sätt som med batterijordkabeln, dvs rengöra och slipa plåtrent.
Att mäta upp batteriet är lite knepigare om man inte har tillgång till belastningstestare, är det ett batteri med skruvkorkar så kan man mäta syravikten. Det är en ganska bra mätmetod, men den bästa mätningen är när man belastar batteriet. Då ser man i vilket skick det verkligen är i.