2286
Sök

Vad skiljer mellan lh jetronic 2.2 och 2,4.

124 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
tjena. jag undrar va de skiljer mellan lh jetronic 2,4 och 2,2.. har en b230f-89 ståendes. den är en 2,4 jetronic. min andra är en -88 och är 2,2 jetronic. vad skiljer mellan boxarna? tack på förhand

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

124 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#2
okej då hänger jag med.. alltså styr 2,2 boxen hela rubbet. och 2,4:an har två.

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

Med lem
1 127 Inlägg
14 december 2008
#3
Volvo__Mannen skrev:
2.2 har kombinerad tänd/bränslebox. lh 2.4 har separata

Lh2.2 har också separata, en tänd och en bränslebox.. Fördelen med lh2.2 är att man justera tändningen själv genom att vrida fördelaren. Annars är det mer eller mindre samma grejer..


128 Inlägg
14 december 2008
#4
2.2 e skit. går inte att chiptrimma ej heller mappa.

Burn IF performance

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 december 2008
#5
Lh 2,2 går visst att chippa wink Vet att hi-tuning gör/har gjort det


Smålänning
7 883 Inlägg
14 december 2008
#6
vampyren skrev:
2.2 e skit. går inte att chiptrimma ej heller mappa.

Jodå, men det är svårare iom att 2.2 har lött chipp och 2.4 har instick.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
14 december 2008
#7
twin_cam skrev:
vampyren skrev:
2.2 e skit. går inte att chiptrimma ej heller mappa.

Jodå, men det är svårare iom att 2.2 har lött chipp och 2.4 har instick.

Det är inte alla boxar till 2.4 som har sockel för löst chip heller.
Till turbomotorerna är det -962 till bränslet och -219/-207 (guldboxarna) som är mest eftertraktade då de har lösa chip.


1 062 Inlägg
15 december 2008
#8
Sen får man ju akta sig för att uttala sig om LH 2,2/2,4 generellt om man bara kan systemen för Volvo då varianter förekommer och Volvo och Saab med tex 2,2 kan ju vara olika i sig verkar det som.

M.V.H.


10 287 Inlägg
15 december 2008
#9
Patrik,

Titta här:
http://pliki.volvo.techno.org.pl/schema … __1987.pdf
På sidan 21 hittar du schemat över LH2.2

Några kommentarer:

- 2.2 har separat tändslutsteg - dock annan funktionalitet än LH2.4
- 2.2 har samma slags tomgångsmotor som LH2.4
- Är du säker på att det Chrysler tändsystem. På dom 2.2 jag har pillat med står det Bosch på alla grejor inkl boxen.

Annars håller jag absolut med om att båda systemen är varmtrådsmassemätaresystem - men förutom det så skiljer det massor.

/Göran



PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Lite andra skillnader är att 2.4 har en givare som läser av 60-2 hål på svänghjulet medans 2.2 har en hallgivare i fördelaren.
2.4 har diagnosfunktion, det har inte 2.2.
2.4 har Bosch EZ116K tändsystem, 2.2 har Chrysler tändsystem.
2.4 har -016 LMM, 2.2 har -007.
Temgivarna är olika, boxarna är olika, kabelstammen är olika, tomgångsmotor är olika, knacksensor är olika, spridarna är olika
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.
2.4 har utgång för check engine-lampa, det har inte 2.2.
2.4 vill ha hastighetssignal, det klarar 2.2 sig utan.
Med 2.2 har man en ställskruv på gasspjället för att ställa in grundtomgången, det har inte 2.4.
2.2 har mätuttag för lambdasonden och uttag som jordas för att åsidosätta tomgångsmotorn funktion (för att ställa grundtomgången med ovan nämnd ställskruv), det har inte 2.4.

Dvs ingenting är samma även om funktionen är snarlik.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 019 Inlägg
15 december 2008
#10
Sharky skrev:
- 2.2 har samma slags tomgångsmotor som LH2.4

Säker?

På Saab skiljer det iaf. LH2.2 har en 3-polig AIC medans LH2.4 Har en 2-polig. (På LH2.4.2 har man återigen en 3-polig.)


10 287 Inlägg
15 december 2008
#11
Mea Culpa, ultima mea culpa....

Givetvis är jag ute och cyklar. Du och Patrik har helt rätt och jag har helt fel.

/Göran

Garfield skrev:
Sharky skrev:
- 2.2 har samma slags tomgångsmotor som LH2.4

Säker?

På Saab skiljer det iaf. LH2.2 har en 3-polig AIC medans LH2.4 Har en 2-polig. (På LH2.4.2 har man återigen en 3-polig.)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Med lem
1 127 Inlägg
15 december 2008
#12
vampyren skrev:
2.2 e skit. går inte att chiptrimma ej heller mappa.

Det går visst.. www.hi-tuning.com har chip som nån skrev tidigare i tråden. Nått ställe i Örebro mappar om boxarna utan problem..

twin_cam skrev:
Jodå, men det är svårare iom att 2.2 har lött chipp och 2.4 har instick.

Jag har en extrabox till min, trodde den var kass i min. Så jag köpte en annan med samma nummer. Den är chipet löstagbart på.. Samma är det ju med 2.4, vissa har löstagbart, andra inte.

Nån sa det var Chrysler tändsystem, nja det är BOSCH. Dock vet jag att Chrysler också använder lh2.2 på nån bil. För LH2.2 har Bosch EZ-117K tändning..

Mycket som inte stämde i denna tråden. tongue


1 008 Inlägg
15 december 2008
#13
240 (87-88)  med 2.2 har chrysler tändbox
medans 740 (87-88) med 2.2 har Bosch EZ-117K tändbox


407 Inlägg
26 september 2009
#14
Hur fungerar trimmchipp?

Är det så att chippet ställer om tändningen och bränsletrycket bara?

huh?
10 427 Inlägg
26 september 2009
#15
Diesel_77 skrev:
Hur fungerar trimmchipp?

Är det så att chippet ställer om tändningen och bränsletrycket bara?

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

Hi-Tunings chip-FAQ på Turbobricks forum. cool (engelska)

Edit:
Massa bilder på boxar osv också, läsvärt smile
Senast redigerat av steifan (26 september 2009)


1 Inlägg
5 februari 2011
#16
Hej håller på med en renaut laguna-00 som troligtvis har problem med tändslutsteget.Undrar nu vad detta sitter.Ger ej gnista på 2an och 3ans cylinder.

Hjultomte
1 500 Inlägg
28 september 2011
#17
Min 740gl 88 har diagnos uttag, fördelaren bak på motorn MEN har -007 på lmm som säger att det inte är 2.4. lh 2.2 har väll inte diagnos alls samt fördelaren någon annanstans.

har någon bara bytt lmmen eller har jag 2.2? kan smacka på en 016 utan att klydda med kablarna?

Mvh Toos

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Hjultomte
1 500 Inlägg
1 oktober 2011
#18
Gissar då att ingen vet atm smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

17 Inlägg
25 juni 2013
#19
man kan ju löda om boxarna med så att boxen tror att det är LH 2.4/turbo så gjorde jag i min box på min 740 -88 när jag turbo konvertera den smile så LH 2.2 är inte helt värdelöst som folk säger wink

steifan skrev:
Diesel_77 skrev:
Hur fungerar trimmchipp?

Är det så att chippet ställer om tändningen och bränsletrycket bara?

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

Hi-Tunings chip-FAQ på Turbobricks forum. cool (engelska)

Edit:
Massa bilder på boxar osv också, läsvärt smile



Sök