3183
Sök

Fredriks PC-tjänst?Chip trimning till saab!?

135 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan!

Är på jakt efter en saab 9-3. Hittat en -99 med 200 hk motorn.
Bilen är chipad till 245hk ,steg 1. Utan mod på avgas etc.

Priset är 3400!?

Går detta att lita på, ingen som testat eller vet något. Ska man våga köpa en sådan bil!?

http://www.salapc.se/shopen/

Tacksam för svar!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 oktober 2008
Är den fullservad och i övrigt bra skick och med historik så kan du trimma ner eller byta leverantör av mjukvaran. De billiga är inte dåliga men de är inte heller lika bra som jättarna...

Antar att du menade 34000 och inte 3400?

135 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Tjena!

tackar för snabba svar! Jag mena att chippet kosta 3400:-, blev ett missförstånd.

Bilen är fullstämplad på saab, tills nu. Den har gått 20 000 mil.
Så du tror inte de är något att oroa sig för!?

135 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Det är trots att 10 hk med i hans steg 1chip än i maptuns steg 2 med 3"

Jag menar, är detta en pålitlig firma?

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
1 oktober 2008
mc_vw skrev:
Det är trots att 10 hk med i hans steg 1chip än i maptuns steg 2 med 3"

Jag menar, är detta en pålitlig firma?

Bara för att det står att det är 10hk mer behöver det inte alls vara så. Det är ju enkelt att ligga 10hk över konkurrenterna på papperet för att locka kunder, om du förstår hur jag menar.
Senast redigerat av insane_1 (1 oktober 2008)

2 911 Inlägg
1 oktober 2008
Jag vet var mjukvaran kommer ifrån, du kan vara alldeles lugn vad gäller funktion och driftsäkerhet.

Har dock själv inte bänkat nåt, så jag kan inte säga något om den utlovade effekten, men rejäl skillnad, de blir det.

(jag använder mjukvara från samma ställe som han tar sin ifrån)
Senast redigerat av Decibel (1 oktober 2008)

135 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
Okej okej! Det var väl det jag ville höra, så man inte får motorras efter 500 mil. Är det chip, eller är det bara en ny programvara han läser in?

1 019 Inlägg
2 oktober 2008
Decibel skrev:
Jag vet var mjukvaran kommer ifrån, du kan vara alldeles lugn vad gäller funktion och driftsäkerhet.

Har dock själv inte bänkat nåt, så jag kan inte säga något om den utlovade effekten, men rejäl skillnad, de blir det.

Powerchip då alltså?

Det finns en hel del "intressant" att läsa om powerchip på stcs.nu.

2 911 Inlägg
20 oktober 2008
Garfield skrev:
Decibel skrev:

Powerchip då alltså?

Nej, inte powerchip

761 Inlägg
20 oktober 2008
Decibel skrev:
Garfield skrev:
Decibel skrev:

Powerchip då alltså?

Nej, inte powerchip

Är väl It´s fun...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 019 Inlägg
20 oktober 2008
Decibel skrev:
Nej, inte powerchip

Såg att det var ändrat nu. hmm

Decibel skrev:

Det var märkligt för på hemsidan står det ju:

Vi optimerar ALLTID din originalkod och använder ALDRIG färdiga styrkoder.

Samtidigt kan man läsa under "Senaster Nyheterna!" att de inlett ett samarbete med Proscott som ju "gör" Powerchip's Saab-program. hmm

2 164 Inlägg
21 oktober 2008
Bara ett tips till alla som vill trimma saab!
Lämna till dom större firmorna för då håller de.
Maptun och Nordic för då får man vad man betalar för utan risk för ras.

MVH

F

Olika
907 Inlägg
21 oktober 2008
Garfield skrev:
Decibel skrev:
Nej, inte powerchip

Såg att det var ändrat nu. hmm

Decibel skrev:

Det var märkligt för på hemsidan står det ju:

Vi optimerar ALLTID din originalkod och använder ALDRIG färdiga styrkoder.

Samtidigt kan man läsa under "Senaster Nyheterna!" att de inlett ett samarbete med Proscott som ju "gör" Powerchip's Saab-program. hmm

Svar nej, Proscott gör inga programvaror, däremot samarbetar de ibland med Powerchip, gemensamt för de båda är att de tar programvaror från div tyska leverantörer.
Jag samarbetar själv ibland med Andreas på Proscott så jag har viss inblick...

Mvh
Fredrik

1 019 Inlägg
21 oktober 2008
fredriq skrev:
Svar nej, Proscott gör inga programvaror, däremot samarbetar de ibland med Powerchip, gemensamt för de båda är att de tar programvaror från div tyska leverantörer.

Hehe, både Jörg och Andreas var inne på STCS för ungefär ett år sedan och försvarade sig med näppar och klor när det visade sig att de "tyska programvarorna" till Saab inte alls var särskilt tyska.

Tyvärr har trådarna blivit raderade. Intressant läsning var det dock.

371 Inlägg
21 oktober 2008
Håll dig till de stora firmorna. Finns vissa skräckexempel där exempelvis knackningsmappningen har varit snålare tilltagen än den vanliga. Känns ju inte så jättebra faktiskt roll

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Olika
907 Inlägg
22 oktober 2008
Garfield skrev:
fredriq skrev:

Hehe, både Jörg och Andreas var inne på STCS för ungefär ett år sedan och försvarade sig med näppar och klor när det visade sig att de "tyska programvarorna" till Saab inte alls var särskilt tyska.

Tyvärr har trådarna blivit raderade. Intressant läsning var det dock.

Har oxå hört talas om det där, har inga erfarenheter av deras trim till svenska bilar eller vart filerna kommer ifrån men vi kan iaf konstatera att det inte är Proscott som tillverkar dem smile

Mvh
Fredrik

2 164 Inlägg
22 oktober 2008
När de gäller tråden på stcs har jag för mig de blev ras också på en bil från just den firman och de finns en ny tråd på allmänt eller motor frågor.
Ha dom större firmorna och va inte dum snål. Brukar kosta mer i längden.

MVH

F

2 924 Inlägg
22 oktober 2008
Ett annat hett tips är att man läser in på hur en motor fungerar också och hur den tål att hanteras INNAN man trimmar... Väldigt många omedvetna kör sönder sina bilar och skyller sen på trimfirman och inser inte att de satt ganska mkt funktionsgarantier ur spel när de valt att trimma sin bil.
Den risken måste bilägaren förstå att man tar på sig, om man väljer att trimma.
Senast redigerat av peegee (22 oktober 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

10 287 Inlägg
22 oktober 2008
Beror väl på lite. För att trimma till "Steg 1" så skall man inte som bilägare behöva bry sig och inte behöva ta någon (väsentlig) ökad risk.

/Göran

peegee skrev:
Ett annat hett tips är att man läser in på hur en motor fungerar också och hur den tål att hanteras INNAN man trimmar... Väldigt många omedvetna kör sönder sina bilar och skyller sen på trimfirman och inser inte att de satt ganska mkt funktionsgarantier ur spel när de valt att trimma sin bil.
Den risken måste bilägaren ta och stå för om man väljer att trimma.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 924 Inlägg
22 oktober 2008
Sharky skrev:
Beror väl på lite. För att trimma till "Steg 1" så skall man inte som bilägare behöva bry sig och inte behöva ta någon (väsentlig) ökad risk.

/Göran

peegee skrev:
Den risken måste bilägaren ta och stå för om man väljer att trimma.

Jo, möjligtvis "steg 1" men det tror jag inte är tydligt nog utan "Steg 1" anses nog mest som just första steget och billigaste alternativet utan nån vidare inbördes inverkan.

~ Life is short, have FUN! ~

Sök