2802
Sök

Vw Passat 95 - Motorhaveri!?

14 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
• Bilmodell
VW PASSAT VAR CL 1,8 I
Motor ABS/ABZ

• Årsmodell
1995

• Miltal
30.000ca

• Modifikationer på bilen 
bilen är orörd o standard


• Hur yttrar sig felet? 
började gå ryckigt, som om bilen inte tände på alla cylindrar
Ju mer jag gasade dess då mindre effekt
Tills slut la motorn bara av och ville inte starta igen
Motorn snurrar men tänder inte
Har även problem med kupéfläkten, om det har betydelse. Säkringen går om man vrider på fläkten fullt, till fyran alltså. kör man på trean är det inget problem, jordfel?

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
har varit med om detta en gång tidigare med samma bil och med liknande effekt
Då hade kamremmen gått av, detta var för lite mindre än ett år sen

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
hände igår eftermiddag (lördag 15 nov08) och har bara hunnit bogsera hem bilen

Några tips innan börjar riva o slita i snöblasket?

Administratör
2 978 Inlägg
16 november 2008
#2
Kolla kamrem och och motorns nollningar.

En kopp av den svarta såsen...

14 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#3
tack för tipset!

började med att kolla kamremmen o nollningen, inga problem.
sen tänkte jag prova med att spruta in startgas i förgasaren och skulle precis ta bort slangen och kände hur löst förgasaren satt. ruckade lite till och fick hela förgasaren i handen.
förgasarflänsen helt av!

känns fånigt att fråga, men när jag ska ta av locket till förgasarens luftburk, hur gör jag utan att förstöra den?
sitter med en skruv o när den är borttagen sitter den fortfarande som berget och det börjar bli fula spår  när jag försöker bända med skruvmejsel. finns det ett speciellt sätt?

när jag sen ska montera flänsen, ska förgasaren skruvas ihop med flänsen först, innan montering, eller ska flänsen skruvas mot insugsröret först och förgasaren på den sen? har det betydelse?

magnus

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
23 november 2008
#4
Om jag inte minns helt fel så sitter luftanslutningen på sprutenheten med 3st skruvar och sen sitter 4st under den till foten. Själva foten ska skruvas på insuget först och sen på med sprutenheten igen.


Administratör
2 978 Inlägg
23 november 2008
#5
Det kan sitta täckbrickor i plast man måste ta bort innan man ser skruvarna....

En kopp av den svarta såsen...

14 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#6
aha, ok! såg täckbrickorna....
har bytt flänsen o skruvat ihop allting igen, men går fortfarande inte.
har testat startgas och bilen tänder men startar inte.
kommer ingen soppa när jag kopplar från soppaslangen o snurrar motorn.
antar att det betyder att problemet lutar mot bränslepumpen.
hur går jag tillväga med felsökningen?

Administratör
2 978 Inlägg
23 november 2008
#7
Lättast är väl att lyfta mattan bak alternativ baksätet "minns inte exakt vilken typ det är" öppna locket med dom 3skruvarna så bör du hitta en kontakt med 4 trådar på ett runt lock. 2 av trådarna är tjockare än dom andra och går till pumpen dom andra 2 tunna går till tankmätaren. "du har bensin i den?" sen kan man strömsätta stiften och se om pumpen går blixtrar det bara är det kortis i pumpen

En kopp av den svarta såsen...

14 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#8
frågor som poppar upp medans jag håller på o pular.
1. ska pumpen klicka eller brumma till när man vrider på tändningen?
2. har mätt upp att det ligger ström på kontakten till bränslepumpen när jag vrider på tändningen. kan jag konstatera att pumpen är paj då, eller bör jag ändå tvångsstyra pumpen för att verkligen se att den är paj? och hur strömsätter jag stiften isåfall?

14 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#9
nu är pumpen bytt och bilen startar.
nytt problem, tomgången vandrar upp o ner och med snabba intervaller, några tips? kan det vara nånting med vacuum eller nånting jag missat när jag skruvat ihop allt? (har alltså bytt förgasarflens och soppapump)...

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 december 2008
#10
Lite offtopic bara, men förgasare på en 95a?! Du menar kanske spjällhuset, jag frågar för jag kan inte folkvagn alls..


2 021 Inlägg
13 december 2008
#11
turbotompa skrev:
Lite offtopic bara, men förgasare på en 95a?! Du menar kanske spjällhuset, jag frågar för jag kan inte folkvagn alls..

Centralsprut , lätt o se fel o tro att de e en förgasare för de ser ut som en


14 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#12
ja precis, fel av mig, centralsprut ska det vara. please help!

Administratör
2 978 Inlägg
14 december 2008
#13
testa lyft av batteripolen kan ligga nått felminne som stör....

En kopp av den svarta såsen...

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
14 december 2008
#14
Prova med startgas om det är nån vakumläcka nånstans.. Jag tycker det låter som det..


14 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#15
NU GÅR MOTORN!
en liten fundering innan jag kör nånstans dock. om man tittar på tändspolen framifrån som den är monterad i motorrummet så slår det oregelbundet ut en gnista kl12 från tändhatten när motorn är på, vad handlar det om? o vad kan jag göra åt det?

Avstängd
512 Inlägg
17 december 2008
#16
Slår det  tändhatten eller spolen? Då är det överslag mot jord, byt omg!

Herr
1 722 Inlägg
17 december 2008
#17
Kan va den smidigaste tråden jag läst=) kul att du fick det och funka.. bra frågeställningar hade du också!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

14 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#18
gnistra slår ut ur anslutningen till tändspolen. vad ska jag byta?

tackar för de vänliga orden locktar=) fattig hobbymek som man är....
Senast redigerat av Marnar (17 december 2008)

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
17 december 2008
#19
Kolla om det är en spricka vid anslutningen, annars skulle jag prova byta tändkabeln om spolen är hel..

Många säger dock att det bara är hatten på kabeln man ska byta för annars kan bilen börja gå dåligt,
men jag har bytt till andra och min passat har gått 6000mil utan problem med andra kablar.


14 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#20
nu blir jag förundrad. var ner o kikade på bilen och gjorde ren kabel o spoleanslutningarna och skulle starta motorn, men den var skitsvår att starta. först gick det inte alls, men när jag släppte nyckeln tände den till, efter många om o men gick den igång. vad betyder det?
blev ingen skillnad efter rengöring dock. ska skaffa ny kabel imorron o testa det.


Sök