3237
Sök

Basboost

31 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Har postat en tråd förut om inställningar av Slutsteg eftersom jag inte alls var nöjd mer hur bra tryck jag hade i basen

Vet att måna har sagt absolut nej till att man ska använda Basboost, men va fan tänkte jag och prövade ändå

Det går ju inte att jämföra tycker jag, det dunkar på MKT bättre med basboos på cirka 7-8 db än basboost på 0db

har hört nått med att basboosten gör så att steget/basen spelar mkt högre?

Jag har ju 400 watt rms i mitt steg och 760 watt i basen, så steget borde ju inte ha en chans att driva ur basen ordenrligt, så därför med basboost så driver steget ut basen lite extra?

Vad tror ni kunniga?

2 665 Inlägg
28 november 2008
Höja känsligheten på slutsteget så det spelar 8db högre eller trycka in knappen är i princip samma sak.

Steget spelar inte högre för det. När det lämnar 400watt blir det inte mera oavsett knapp eller inte.

400watt i steget betyder att stegat kan skicak ut 400watt till högtalaren.
760watt på basen betyder att om du skickar in 760watt i basen brinner talspole tråden av. Det är det enda det betyder. har inget med kvalitet/dunk eller ljudtryck att göra.

Driva ut basen låder lite som voodoo.
Om 400watt räcker till vet du om du har koll på den linjära slaglängden och hur mycket 400watt flyttar konen. Jag tror det räcker bra.
Det är en otrolig watt hysteri just nu.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 534 Inlägg
28 november 2008
basboost är väl att man ökar signalel?
och desto kraftfullare signal deso mer distad signal och då kan sakerna ta skada

har för mej det var något liknande?

31 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Höja känsligheten på slutsteget så det spelar 8db högre eller trycka in knappen är i princip samma sak.

Steget spelar inte högre för det. När det lämnar 400watt blir det inte mera oavsett knapp eller inte.

400watt i steget betyder att stegat kan skicak ut 400watt till högtalaren.
760watt på basen betyder att om du skickar in 760watt i basen brinner talspole tråden av. Det är det enda det betyder. har inget med kvalitet/dunk eller ljudtryck att göra.

Driva ut basen låder lite som voodoo.
Om 400watt räcker till vet du om du har koll på den linjära slaglängden och hur mycket 400watt flyttar konen. Jag tror det räcker bra.
Det är en otrolig watt hysteri just nu.

Ahaaa där lärde jag mej något nytt=)

2 665 Inlägg
28 november 2008
Ojoj vilda spekulatoner från 1am2fast....

Basbost är som en fast baskontroll som du har på steget, Som en loudness för basen.
Den ändrar frekvens gången i basen vid den frekvens som står och lite uppåt o neråt i frekvens.

Distad signal beror inte på detta. Det blir det när du får ut max från steget och du vrider upp lite till. Då förvrängs signalen och distorsion uppstår. Ja det blir mera effekt men signalen är inte ren och detta dödar högtalare.

31 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Men jag menar 7-8 db kan det verkligen skada så pass mkt?, basen bör ju ska tåla rätt mkt? eller? rätta mig om jag har fel=)
Har sett steg med Basboost upp til 18, då tycker man ju att dom basarna lär gå direkt:S

21 761 Inlägg
28 november 2008
Man måste tänka på att 3 dB höjning av signalen innebär en fördubbling av effekten, 7-8 dB höjning betyder runt 4-5 gånger så hög effekt. När man vrider upp basboost så kommer steget att förstärka just de fekvenser som bassboostratten är inställd på, som Rickard-v menar alltså.

I praktiken gör detta att när man spelar viss musik på hyffsat hög volym så kanske steget inte ger ut så mycket effekt för att den musiken inte har så mycket frekvenser där bassboosten förstärker, men när det helt plötsligt kommer såna frekvenser så förstärker ju steget dessa frekvenser och ger alltså ut 4-5 gånger så hög effekt.

Om man inte har väldigt hög volym från början så går det där antagligen bra, men ifall man spelar ganska högt så att steget ger ut halva sin effekt......och alltså dessutom försöker ge ut 4-5 gånger så mycket effekt vid vissa specifika frekvenser.....då kan det hända saker.

Vad jag egentligen vill säga är att bassboosten måste användas med stor försiktighet, det är lättare att steget "råkar" ge ut dålig signal när bassboosten är aktiverad än om man istället vrider upp stegets gainkontroll med lika mycket.

2 665 Inlägg
28 november 2008
Basarna går inte bara för att du har 18db höjning precis som drönir.... säger.

Exempel:
Du spelar med nivå 38 på stereon då ger steget ut 400watt utan boost
Om du sedan trycker in boost så den höjer 8db
Då ger steget 400watt kasnke redan vid nivå 32 på stereon. Men du höjer till 38 som vanligt och då blir det massor av dist som kan förstöra högtalaren.
Har du sedan en knapp som ger 18db så ger förstärkaren 400watt kanske redan vid nivå25 på stereon.
I alla exempel spelar basen lika högt. Säg 132db men eftersom du har max bas redan vid 25 i sista exemplet så låter ju framsysteme mycket mindre men basen går för fullt. Så du får ju en kraftig höjning av basljudet jämfört med framsystemet.
Då kommer problemet, du vill höra musiken lika högt som tidigare och du vrider upp till 38.
Då kanske slitsteget lämnar 600watt med med 10% i dist o det låter illa.

Sök