Är Audi verkligen bra bilar?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
16 mars 2006 · 1 852 Inlägg

Alexx skrev:
Det finns alltid brister hos alla bilar. Alla är olika bra på olika saker. Personligen har jag kört ett och annat, men Audi är den som imponerat på mig mest på alla möjliga sätt. Visst kan det kosta dig en slant om du har oturen att något dumt går sönder, men kvalitetskännslan är på max, komforten perfekt, motorn helt underbar, funktion körglädje och design utomordentligt! Jag kan gott rekommendera dig Audi, speciellt en turbomatad som man kan göra så mycket med och som inte kostar skjortan.

håller med dig där! det är nått med audi som andra inte har. dom lägger mycket tid och möda på små detaljer och lösningar.

man lever bara en gång så lev väl!
sveddan
16 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Bullo skrev:

sveddan skrev:

Bullo skrev:
Audi gör jäklit bra bilar måste jag säga, men appropå rost, fråga en A3 ägare (från 97-99) om rost på nederkanten på dörren! alla retar sid fördärvade på det. rost trots helgalvade karosser. antagligen är detta bara en miss och engångsförtelse från deras sida!

Det är många tillverkare som helgalvar sina karosser, min bil är helgalvad exempelvis. All metall rostar förr eller senare, speciellt i det kalla och blöta klimat vi har här i norr. Frågan är bara hur pass väl man sköter om grejerna!

det jag menar är att en helgalvad kaross inte ska rosta efter 6 år. påstå inte att jag skött min bil dåligt, då vet du inte vad du pratar om. btw, det va rost där när jag köpte den, inte nu längre (omlackning av dörrar tongue)

Jag har inte påstått någonting om ditt handhanvade, om det redan fanns rost så var det ju inte pga av dig - eller hur smile Jag tycker inte heller att en galvad kaross ska rosta men visst finns det alltid en risk.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
16 mars 2006 · 1 852 Inlägg

sveddan skrev:
Jag har inte påstått någonting om ditt handhanvade, om det redan fanns rost så var det ju inte pga av dig - eller hur smile Jag tycker inte heller att en galvad kaross ska rosta men visst finns det alltid en risk.

jo det e sant! men jag pratade med lackeraren som lackade dörrarna och han sa att biltillverkarna snålar så med galvningen att det e för tunt. galvningen funkar bara som en bra grundlack.

man lever bara en gång så lev väl!
sveddan
16 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Bullo skrev:
jo det e sant! men jag pratade med lackeraren som lackade dörrarna och han sa att biltillverkarna snålar så med galvningen att det e för tunt. galvningen funkar bara som en bra grundlack.

Jo jag har oxå hört att lackskyddet från fabrik är ganska kass. Men ligger galvningen på ovan- eller undersidan karossen?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
16 mars 2006 · 1 852 Inlägg

sveddan skrev:

Bullo skrev:
jo det e sant! men jag pratade med lackeraren som lackade dörrarna och han sa att biltillverkarna snålar så med galvningen att det e för tunt. galvningen funkar bara som en bra grundlack.

Jo jag har oxå hört att lackskyddet från fabrik är ganska kass. Men ligger galvningen på ovan- eller undersidan karossen?

karosserna är helgalvade, d.v.s. hela karossen doppas i ett bad och lösningen med joner sätter sig på karossen då man laddar den negativ.

man lever bara en gång så lev väl!
sveddan
16 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Bullo skrev:
karosserna är helgalvade, d.v.s. hela karossen doppas i ett bad och lösningen med joner sätter sig på karossen då man laddar den negativ.

Okej, så det är alltså från båda hållen. Har du någon erfarenhet av rostskyddsbehandling? Nu tänker jag på sån som kostar runt 8000 kr, när de går in och skyddar hela underredet samt inuti dörrar, motorhuv osv?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
16 mars 2006 · 1 852 Inlägg

nej det har jag inte. inte så erfaren på rostskydd.

man lever bara en gång så lev väl!
Aero-Micke
16 mars 2006 · 124 Inlägg

Gillar också audi, välbyggda med bra kvalitet.
Men som någon sa, när s4/s6 börjar strula är de inte billigt!

Turbo och grenrör kostar en slant, och är visst inte helt ovanligt att de strular. sad

vaalle
16 mars 2006 · 177 Inlägg

defuncta skrev:

nofearsy skrev:
man ser det man vill se och hör det man vill höra, bekant?
och det finns bra & dåliga modeller av ALLA bilar, kommer alltid finnas något som kallas måndags exemplar och liknande.

kan säga som så att alla dom bilar jag haft har jag vart helt nöjd med angående funktionallitet och liknande, och det är; Opel, Vw, Volvo och har ävenhaft nära kontakt med Toyota, Saab, Mercedes och Audi.

och kan säga att det har funnits bra och dåliga ex av alla.

så det enda du kan göra är att köpa en o se hur det är, eller kanske kolla runt o se om du kan snacka med många olika som ägta Audis,  annars är det lätt att du får svar som " Det finns inget bättre, går aldrig sönder = Bullshit, allt går sönder nångång "
" Det är bara skit = Vem äger/servar bilen, hur har den behandlats? "

Jag har redan en Audi och har kört massa andra som t.ex Audi 80, Audi 100, Audi S4 och Audi A4 och ingen utav dessa har gjort mig besvikna. Och de flesta har gått väldigt långt utan att krångla. De flesta kan väl hålla med om att en Opel är varken lika bekväm eller håller lika längen som en Audi. Men det är ju ganska självklart eftersom Opel är lite utav en budget bil:) (ta inte illa upp opel fans). Jag skrev tråden för de skulle vara kul och se hur många som håller med mig.

mvh defuncta

jag håller med dig om att opel inte håller länge alls tongue har haft två opel bilar ,vectran hade jag  inte så mkt problem med men min nyvarande astra är skit! (enligt mig) , funderar starkt på en audi A3 1.8t .. e det nåt o ha eller ??

civic Naturally Aspiranted
16 mars 2006 · 543 Inlägg

Rohdin skrev:
näe det är definitivt inget bullshit,farsan kör A6 Avant och 100 Avant å inte fan e de nått fel på dom!!! V6er i båda å starka som oxer....har ägt många innnan och kommer alltid att ha minst en...dessutom har han övertalat 3 kompisar att köpa Audi Avanter å inte fan ångra dom sej,,och som du säger så rostar dom inte alls knappt...de drar inte mkt,de går bra,billiga att trimma (Turbo) världens bästa 4wd och ja jag kan räkna upp mkt mera men palla....

har dock hört att subaru är ledande inom 4WD men.. kan ju ha fel, bara en tanke smile

Alphasonic Piratpartiet
17 mars 2006 · 339 Inlägg

har ni tänkt på att rosten kan ha nått med saltade vägar att göra? vi saltar inte vägarna i kiruna där har vi inge speciella problem med rost... kommer ihåg när vi köpt en opel vectra från stockholm och ska besiktiga den... säger killen: "ja det var ju en del rost här, har ni köpt den här i stan?" "nä, i stockholm" "då var det ju inte så farligt"... tro mig... det går att köra på osaltade vägar också.

widell1111 bira bira bira,bärs bärs bärs!
17 mars 2006 · 313 Inlägg

jag tror så här att Tyska bilar är KUNG wink men lutar mer åt bmw .... men inge fel på audi jag har både bmw och audi men mer räser över bmw tycker iaf jag wink

///Widell
DasAuto
17 mars 2006 · 2 751 Inlägg

widell1111 skrev:
jag tror så här att Tyska bilar är KUNG wink men lutar mer åt bmw .... men inge fel på audi jag har både bmw och audi men mer räser över bmw tycker iaf jag wink

Ja tycker me båda bilarna håller hög standard men ja lutar mer åt audi hihih!
Men bmw är det helt klart inga fel på!

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
defuncta
17 mars 2006 · 196 Inlägg

vaalle skrev:

defuncta skrev:

nofearsy skrev:
man ser det man vill se och hör det man vill höra, bekant?
och det finns bra & dåliga modeller av ALLA bilar, kommer alltid finnas något som kallas måndags exemplar och liknande.

kan säga som så att alla dom bilar jag haft har jag vart helt nöjd med angående funktionallitet och liknande, och det är; Opel, Vw, Volvo och har ävenhaft nära kontakt med Toyota, Saab, Mercedes och Audi.

och kan säga att det har funnits bra och dåliga ex av alla.

så det enda du kan göra är att köpa en o se hur det är, eller kanske kolla runt o se om du kan snacka med många olika som ägta Audis,  annars är det lätt att du får svar som " Det finns inget bättre, går aldrig sönder = Bullshit, allt går sönder nångång "
" Det är bara skit = Vem äger/servar bilen, hur har den behandlats? "

Jag har redan en Audi och har kört massa andra som t.ex Audi 80, Audi 100, Audi S4 och Audi A4 och ingen utav dessa har gjort mig besvikna. Och de flesta har gått väldigt långt utan att krångla. De flesta kan väl hålla med om att en Opel är varken lika bekväm eller håller lika längen som en Audi. Men det är ju ganska självklart eftersom Opel är lite utav en budget bil:) (ta inte illa upp opel fans). Jag skrev tråden för de skulle vara kul och se hur många som håller med mig.

mvh defuncta

jag håller med dig om att opel inte håller länge alls tongue har haft två opel bilar ,vectran hade jag  inte så mkt problem med men min nyvarande astra är skit! (enligt mig) , funderar starkt på en audi A3 1.8t .. e det nåt o ha eller ??

Både A4  och A3 är bra bilar speciellt då med turbo så man kan få det där extra:P

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Pelle08
17 mars 2006 · 10 Inlägg

Behövs inga disskutioner om att Audi är en bra bil säger bara RS4.

Audi RS4 Quattro "Dahlbäck Racing förra bil" (2001)
loudness
17 mars 2006 · 4 554 Inlägg

såna här trådar gillar jag:D mera bra om tyska bilar hehe... jag har aldrig  märkt av några problem på audi har mekat lite men mest bara service.. och rosten.. kompisen köpte en gammal audi 100 88a stått ute i flear år.. den va rosa av solen(ett litet kämp med röda audi av äldre modellen) men de fanns ingen rost alls..så salter gör allt sitt... fördelar ja har tänkt på när ja åkt audi: komforten inte minst, sen är servon helt underbar så himla lätt å ratta:D väghållingen är utan dess like på tyska bilar   
kommer inte på mycke mer nu men de är ett kanonmärke

DeWaked
1 juni 2006 · 51 Inlägg

äger sj en audi s2.. köpte för ngra dagar sen...
hmm.. vissa säger rostar aldrig.. vissa säger bara skrot..
men jag säger att audi är som vilken annan bil som helst.. sköts den dåligt rostar den..
min audi e lite rostig i bakluckan under alla mattor.. dock är den rostlagad, men även audi rostar..
upptäckte idag en liten vattensamling i reservdäckutrymmet... tror den läcker vatten via vänstra baklycktan.. men det är ju trots allt en -91:a.. den har många år på nacken men har klarat fin fint i övrigt.. utom då vänster bak under mattorna.
motorn går som en klocka efter 20000 mil.. finns inga finare motorer än turbo5:orna...
alla bilar rostar!
lägger upp bilder efter helgen så får alla se...
glhf

TS_quattro fyrkrafsare
2 juni 2006 · 1 443 Inlägg

är nu inne på min andra audi (den tredje om man räknar morsans gamla tokslöa 80 CC från 83) och jag är helnöjd, quattrosystemet fungerar underbart både sommar och vinter, på vintern gör bilen precis som man vill (vare sig man vill åka på tvären eller stadigt) och på sommaren sitter den som limmad i asfalten. kör man quattro på vintern är det en sak man lär sig fort: inte fega, då blir det understyrt och det som fan, men om man piskar lite blir det annat ljud i skällan smile. har kört alla möjliga bilar med 4wd och av de jag testat är nog quattrosystemet det som känns bäst. kan nämnas att jag föredrar torsen framför haldex som sitter i A3:orna även om oxå A3 blir en förbannat rolig bil om vintern med uppgraderad haldex så att man får mera bak. subarus 4wd är lite för "oslipad" där är det rakt ut som gäller utan snäckor, fördelningar etc, vilket gör att bilen känns aningens nervös har man bra grepp på ena sidan av bilen och halka på den andra vill bilen gärna tokspinna på den hala sidan medans sidan med grepp inte gör nån nytta överhuvudtaget, något sådant har jag aldrig märkt med torsen. många är de som försökt kopiera/överträffa quattrosystemet och de enda som lyckats är nog mitsubishi med lancer EVO, men å andra sidan skulle den bilen inte ha existerat om det inte vore för en viss liten coupe med vrålande radfemma och banbrytande fyrhjulsdrift som rev rallyvägarna sönder och samman under 80-talets första hälft. sedan har ju även solen fläckar, framvagnen på audi har varit ett stort problembarn under många år, men man ska dock inte glömma att den är helt underbar när den inte är glapp  smile dessutom finns det ju bra grejer att byta till för rimliga summor. sedan är det ett fel på många som köper en ny audi, de har för mycket pengar "det är inte svårt att skita då arslet är fullt". dvs de köper en bil, tankar, servar den när lampan börjar lysa, kör den i automattvätten nån gång ibland och säljer den när den kommer upp runt 10 000 mil. detta syndrom blir tydligare ju högre prislapp bilen har när den är ny (gäller även andra "premiummärken" typ bmw, mercedes etc) detta gör att det finns många bilar som är dåligt skötta, visst serviceboken är full, men när tvättades biler rejält undertill senast? har man lagt rostskyddsmassa på bromsrören? är stenskott slipade och igenlagda så snabbt som möjligt? svaret är ofta nej, ägaren tänker "äh, skiter i å lägga lack i stenskottet, bilen är ju galvad å jag ska inte ha den så länge". problemet som följer på detta är att fukt tränger in under galven vilket ger galvsläpp på stora ytormed följden att både galv och lack ramlar av på i värsta fall en yta av tre fyra kvadratcentimeter runt stenskottet och sedan är man nere i plåten och då jävlar rostar det. en rostskada som aldrig hade uppkommit om man gjort rent med lite T-röd och lagt i en skvätt med lackstiftet direkt. visst, audi har bra rostskydd men tro aldrig att de är rostfria. speciellt vanligt är detta handhavandefel på A/S8 "äh, aluminium rostar inte" skitsnack! aluminim kanske inte blir brunt och får konsistens som knäckebröd, däremot så oxiderar det, något som man brukar kalla för "vitrost" dvs det ser ut som om nån strött florsocker över plåten. detta har en jäkla förmåga att tränga in under lacken så att den lossnar i stora flagor = varken snyggt eller speciellt kul.

bottom line: audi är mycket bra bilar, men de måste skötas precis som vilken bil som helst! min vårdas som ett kärt barn  smile. en underredesbehandling är aldrig bortkastade pengar på någon bil, inte heller på audi vad många än må tro, speciellt inte om de körs där jag bor i södra sverige med salt och andra djävulens påfund om vintrarna, salt är för folk med dåliga bilar som är rädda för snö!!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Sand_Man Magister Mundi Sum
2 juni 2006 · 177 Inlägg

säger bara Audi = bra bilar som alla andra om dom sköts rätt.... smile

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)
Volvo V50 1,8F "Snålbilen" (2008)
Audi A6 Allroad 2,7 Biturbo "Quattron" (2004)
Chevrolet Corvette "Vetten" (1987)
jocke_gronberg
30 oktober 2006 · 4 586 Inlägg

jag har en golf iv ett månadsex med rost i galven eller hur dom nu sa på Normans. deras bagagelucka verkar dom fortfarande få att rosta sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang