Bosse 'Bildoktorn' om MacPhersons fjäderben (artikel)

MattiasH
2 mars 2009 · 1 291 Inlägg

Eisenhut skrev:

blacken skrev:

kolvas skrev:
nej, det var ju ingen nyhet, men ifall man ska ha lång fjädringsväg (som i t.ex Rally/Rallycross) så är det nästan bara MacPhersonben som gäller.

Inte alltid, kolla på dom bilar som kör i Baja 1000. Man ser inte många McPherson där inte..

Om vi säger såhär... En Baja buggy har ganska mycket större A-armar än vad som är fysiskt möjligt i en personbil. Därmed går det ju att få till mer fjädringsväg.

Och som vanligt så är bilar kompromisser, man kan inte få en bra fjädringsgeometri över hela den slaglängden dom har men på en buggy kanske man prioriterar det före optimal geometri.
Vad gäller både macpherson och dubbla länkarmar så är det längen på dom som begränsar användbar fjädringsväg. skillnaden är bara att med dubbla kan man själv välja hur hjulvinklar ska ändar genom fjädringsvägen vilket är svårt med macpherson

jocke_gronberg
2 mars 2009 · 4 586 Inlägg

steifan skrev:
VW/Audi osv kör väl inte heller med Macpherson längre va?

det har jag på min audi a3 2004 så det finns fortfarande

H3dlund Med lem
2 mars 2009 · 1 127 Inlägg

TurbOla skrev:
Även Volvo finns med dubbla A-armar. tongue
http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/583642_q595so.jpg
Volvo.

Sitter ju på PV, Amazon och 140 & 160 original.

Dock är väl dessa framvagnar mindre bra. Men med lätt ombyggnad så fungerar de hur bra som helst, de som är så dåligt med dessa är att övre a-armen sitter för högt och för långt ut. De har positiv camber original och ingen negativ camber kompensation vid infjädring. Så det är vääääääääldigt understyrda.

schnauz
3 mars 2009 · 1 758 Inlägg

corsa_m skrev:
Och som vanligt så är bilar kompromisser, man kan inte få en bra fjädringsgeometri över hela den slaglängden dom har men på en buggy kanske man prioriterar det före optimal geometri.
Vad gäller både macpherson och dubbla länkarmar så är det längen på dom som begränsar användbar fjädringsväg. skillnaden är bara att med dubbla kan man själv välja hur hjulvinklar ska ändar genom fjädringsvägen vilket är svårt med macpherson

Precis. På denna typ av bilar är det viktigare med lång fjädringsväg än "korrekt" geometri och väggrepp. Det är ju inte direkt några F1-bilar som ska ligga slickade mot plan asfalt.

blacken
3 mars 2009 ·

Eisenhut skrev:

blacken skrev:

kolvas skrev:
nej, det var ju ingen nyhet, men ifall man ska ha lång fjädringsväg (som i t.ex Rally/Rallycross) så är det nästan bara MacPhersonben som gäller.

Inte alltid, kolla på dom bilar som kör i Baja 1000. Man ser inte många McPherson där inte..

Om vi säger såhär... En Baja buggy har ganska mycket större A-armar än vad som är fysiskt möjligt i en personbil. Därmed går det ju att få till mer fjädringsväg.

Och bland dom bästa rallybilarna som har funnits/finns, V4:an (96:an) och 99/900, så lyser Mcpherson benen med sin frånvaro av okänd tanke samt anledning  roll.  Samma med Granada MK I/MK II..
En hjulupphängimg med dubbla "A" armar eller länkarmar s:k "parallelogram" upphängning av hjulstället är överlägsen McPhersson, men är dyrare och mera komplicerad..

Senast redigerat av blacken (3 mars 2009)

kolvas
3 mars 2009 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

Eisenhut skrev:

blacken skrev:
Inte alltid, kolla på dom bilar som kör i Baja 1000. Man ser inte många McPherson där inte..

Om vi säger såhär... En Baja buggy har ganska mycket större A-armar än vad som är fysiskt möjligt i en personbil. Därmed går det ju att få till mer fjädringsväg.

Och bland dom bästa rallybilarna som har funnits/finns, V4:an (96:an) och 99/900, så lyser Mcpherson benen med sin frånvaro av okänd tanke samt anledning  roll.  Samma med Granada MK I/MK II..

vet inte riktigt om jag håller med om att Saab 900 var någon speciellt framgångsrik rallybil, inte heller Granada men däremot Escort MKI/MKII men dom har ju McPherson fram om jag inte har helt fel.

Visst är dubbla A-bärarmar överlägset men i McPherson-ben ger oerhört bra vägegenskaper och möjligheter i förhållande till priset.

Senast redigerat av kolvas (3 mars 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
3 mars 2009 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:

Eisenhut skrev:
Om vi säger såhär... En Baja buggy har ganska mycket större A-armar än vad som är fysiskt möjligt i en personbil. Därmed går det ju att få till mer fjädringsväg.

Och bland dom bästa rallybilarna som har funnits/finns, V4:an (96:an) och 99/900, så lyser Mcpherson benen med sin frånvaro av okänd tanke samt anledning  roll.  Samma med Granada MK I/MK II..

vet inte riktigt om jag håller med om att Saab 900 var någon speciellt framgångsrik rallybil, inte heller Granada men däremot Escort MKI/MKII men dom har ju McPherson fram om jag inte har helt fel.

Väghållningsmässigt sätt, så sopar både 900 och Granadan mattan med en Escort. Dessutom så var Saabarna BRA mycket "vassare" är Escorten på tävlingarna..

McPhersson är inte "bättre" eller "överlägsnare" en konventionell hjulupphänging med dubbla "a" armar eller länkdito. Utan den är billigare för tillverkaren och den fyller sin uppgift "tillfyllest" för normalbilisten. Men en Parallellogram upphänging är överlägsen i sin funktion i och med att man kan kontrollera hjulets agerande på ett sätt som det inte går med Mcpersson..

Senast redigerat av blacken (3 mars 2009)

twin_cam Smålänning
3 mars 2009 · 7 877 Inlägg

En bil med dubbla länkarmar går att sänka mer utan att få kassa hjulvinklar cool

Som någon sa, läs runt lite på rejsa. Sällan någon som bygger eget bygger en fram eller bakvagn med fjäderben.

Finns ju vissa anledningar till att vissa nu börjar gå ifrån fjäderben på snabba/komfortabla bilar, och att F1 har dubbla länkarmar istället för McPherson wink

Man märker rätt stor skillnad på dem... Framförallt om man har FWD och lite effekt.. Rycker inte alls lika mycket i ratten om man har dubbla länkarmar, beror troligen på att det är styvare i sidled...

Kolvas: Saab 99 har samma hjulupphängning som saab 900, och den va rätt framgångsrik wink

Sen hade ALLA tvåtaktare och V4:or utom dubbla länkarmar, utom 92:an, likaså Volvo PV, amazon m.fl somva framgångsrika inom rally smile

Att WRC har fjäderben beror som sagt på regler... Tror nog du hade fått köra med dubbla länkarmar bilen hade det i gatversionen också...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MattiasH
3 mars 2009 · 1 291 Inlägg

kolvas skrev:

blacken skrev:

Eisenhut skrev:

Om vi säger såhär... En Baja buggy har ganska mycket större A-armar än vad som är fysiskt möjligt i en personbil. Därmed går det ju att få till mer fjädringsväg.

Och bland dom bästa rallybilarna som har funnits/finns, V4:an (96:an) och 99/900, så lyser Mcpherson benen med sin frånvaro av okänd tanke samt anledning  roll.  Samma med Granada MK I/MK II..

vet inte riktigt om jag håller med om att Saab 900 var någon speciellt framgångsrik rallybil, inte heller Granada men däremot Escort MKI/MKII men dom har ju McPherson fram om jag inte har helt fel.

Visst är dubbla A-bärarmar överlägset men i McPherson-ben ger oerhört bra vägegenskaper och möjligheter i förhållande till priset.

Ta en titt på grupp-B monstren, där finns dubbla länkarmar på dom flesta och definitivt på den framgångsrikaste (peugeot 205 t16 4x4)
Som sagt lång fjädringsväg går aldrg få bra men den blir bättre med dubböa länkarmar än med macpherson.

Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Jag ska ha Macpherson på min Maxima, det säger väl allt? Macpherson är bäst!

blacken
3 mars 2009 ·

JapMax skrev:
Jag ska ha Macpherson på min Maxima, det säger väl allt? Macpherson är bäst!

McPherson suger dragkula..

FLindgren
3 mars 2009 · 5 089 Inlägg

blacken skrev:

JapMax skrev:
Jag ska ha Macpherson på min Maxima, det säger väl allt? Macpherson är bäst!

McPherson suger dragkula..

Fööör att ??

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
blacken
3 mars 2009 ·

FLindgren skrev:

blacken skrev:

JapMax skrev:
Jag ska ha Macpherson på min Maxima, det säger väl allt? Macpherson är bäst!

McPherson suger dragkula..

Fööör att ??

Det får du fråga honom om..tongue
Skämt åsido, den är bökig att hålla på med, svår att underhålla, näst intill omöjliga att förstärka, svårt att kunna kontrollera hjulets rörelser ordentligt,mm,mm.

Volvo_Mannen Volvoskadad
3 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Ett jävla gnäll på MacPherson tongue duger ju att ta sig från punkt A till punkt B lol

Jonas
Melker_elk Blyfot och motor dödare
4 mars 2009 · 388 Inlägg

ja säger bara torsionsfjädring och bladfjädrar det är det ska va..

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 mars 2009 · 10 427 Inlägg

_Butcher_ skrev:
ja säger bara torsionsfjädring

Lysande exempel på fordon med torsionsfjädring:
http://i27.photobucket.com/albums/c165/proprius/39an/2.jpg?t=1236207773

tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
zshoe Kokar ris
5 mars 2009 · 923 Inlägg

steifan skrev:

_Butcher_ skrev:
ja säger bara torsionsfjädring

Lysande exempel på fordon med torsionsfjädring:
http://i27.photobucket.com/albums/c165/ … 1236207773

tongue

här snackar vi väghållning och komfort!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Batta
5 mars 2009 · 1 353 Inlägg

Ingen som nämnt det bästa av allt!

4 länk

eller Tvärställda Bladfjädrar smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
H3dlund Med lem
5 mars 2009 · 1 127 Inlägg

Batta skrev:
Ingen som nämnt det bästa av allt!

4 länk

eller Tvärställda Bladfjädrar smile

Tror amerikanarna som kör bladfjädrar och stela bakaxlar på nya Mustanger och Corvetter ja. roll

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 mars 2009 · 10 427 Inlägg

cenoxide skrev:

steifan skrev:

_Butcher_ skrev:
ja säger bara torsionsfjädring

Lysande exempel på fordon med torsionsfjädring:
http://i27.photobucket.com/albums/c165/ … 1236207773

tongue

här snackar vi väghållning och komfort!

Komfort vete faen, inte i 'A'modellen iallafall wink (Sport!)
Väghållning visst, grym styrrespons wink haha

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang