Volvo 940 Turbo . läcker olja ifrån vattenpump? BILD.

zurre
1 mars 2009 · 105 Inlägg

Hejsan.

Har en Volvo 940 Turbo b230ft... Den läcker olja ifrån vattenpumpen? Hur är det möjligt? Någon som har ideèr vad det kan vara?  Och vad gör man?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/olja.JPG



MVH!

Melin Trafikledare
1 mars 2009 · 563 Inlägg

Borde komma ifrån kammen, sitter en packbox innanför det översta kamdrevet. Kommer inte på något annat som kan läcka i framkant, olja rinner alltid neråt ju. Men det kan krypa på dom mest konstiga ställerna...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
zurre
1 mars 2009 · 105 Inlägg

Dem tre packboxar som sitter i fronten är redan bytta om det är dem du tänker på.  Rev efteråt också och fick syn att just alla dem är helt torra. sad

engolf
1 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Kanske den är oljekyld:)

Ekis!
1 mars 2009 · 1 210 Inlägg

de var ju inte så att de var flera liter olja där!! big_smile ser mest ut som du spillt en droppe när du fyllt på i olje locket smile

zurre
1 mars 2009 · 105 Inlägg

Ekis! skrev:
de var ju inte så att de var flera liter olja där!! big_smile ser mest ut som du spillt en droppe när du fyllt på i olje locket smile

Vi säger såhär. Hela motorn blir oljig . Och jag gjorde precis tidigare idag en motortvätt och det där va stället det började läcka vid efter cirka 2 minuter tomgång. Så ja det läcker ganska mycket .

epapower
1 mars 2009 · 593 Inlägg

tro de eller ej men de spelar ingen roll om du bytt packboxarna, de är org. på volvo b230 motorerna att de läcker. såg exakt likadant ut på min för 2 veckor sedan, just me olja exakt där, And guess what?, de va den nybytta packboxen till kammen som läckte, har nu bytt den en andra gång och nu är den tät.. så demontera kamremskåpan, tvätta rent och kör igång igen så ska du nog se att du hittar lösningen på ditt problem.

mvh

schnauz
2 mars 2009 · 1 758 Inlägg

epapower skrev:
tro de eller ej men de spelar ingen roll om du bytt packboxarna, de är org. på volvo b230 motorerna att de läcker. såg exakt likadant ut på min för 2 veckor sedan, just me olja exakt där, And guess what?, de va den nybytta packboxen till kammen som läckte, har nu bytt den en andra gång och nu är den tät.. så demontera kamremskåpan, tvätta rent och kör igång igen så ska du nog se att du hittar lösningen på ditt problem.

mvh

Låter som att du antingen monterat packningen fel, tryckt packningen ur läge när du monterat tillbaks grejerna, eller att tätningsytan i godset är skadat.
Har alltid fått mina B230-motorer täta när jag bytt packningar iaf...

zurre
9 mars 2009 · 105 Inlägg

schnauz skrev:

epapower skrev:
tro de eller ej men de spelar ingen roll om du bytt packboxarna, de är org. på volvo b230 motorerna att de läcker. såg exakt likadant ut på min för 2 veckor sedan, just me olja exakt där, And guess what?, de va den nybytta packboxen till kammen som läckte, har nu bytt den en andra gång och nu är den tät.. så demontera kamremskåpan, tvätta rent och kör igång igen så ska du nog se att du hittar lösningen på ditt problem.

mvh

Låter som att du antingen monterat packningen fel, tryckt packningen ur läge när du monterat tillbaks grejerna, eller att tätningsytan i godset är skadat.
Har alltid fått mina B230-motorer täta när jag bytt packningar iaf...

När man monterar dessa packningar måste man fetta in dem annars så springer dem efter endast någon dag.  Men åter till problemet. Mina packningar är byta och dem är 100% torra så det kan inte vara ifrån dem det läcker olja. 

Någon annan som har ideêr ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang