Spricka i Turbo, Nissan 200sx s13

Hageberg
4 mars 2009 · 12 Inlägg

Har blivit drabbad av 2 spricka i turbon... Är detta icke körbar turbo eller vad blir följderna med att köra med en spricka? blir den större? oljan? vattnet?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/89432/585064_p9ilp5.jpg
2 Sprickor...

Senast redigerat av Hageberg (4 mars 2009)

DusanMandick Random Hero
4 mars 2009 · 4 047 Inlägg

först o främst ska du väl ta reda på va som orsakat sprickan så de inte händer igen om du byter snurrbo

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Hageberg
4 mars 2009 · 12 Inlägg

okej..felet var: inte tillräckligt med olja= jätte varm!

Frosted
4 mars 2009 · 1 878 Inlägg

Är det ingen genomgående spricka så går det att köra med. men du bör juh iallafall få någon till att svetsa detdär innan det blir värre.

eller så tar man den sura vägen ut. genom att köpa en bättre beg turbo eller en sprillans ny.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Hageberg
4 mars 2009 · 12 Inlägg

sprickorna är genomgående...

insane_1 Min dröm, din vardag.
4 mars 2009 · 641 Inlägg

Det är grymt vanligt att det blir sprickor på just det där stället på s13, var så på min också.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Wanegardh Asgammal medlem.
4 mars 2009 · 2 246 Inlägg

så där ser min också ut ungefär och den lirar lika bra för det..det har den gjort i minst tre år nu

Hageberg
4 mars 2009 · 12 Inlägg

är det någon fara att kör med den så ? kan det vara sprikor till oljekanalerna ..  ska jag prova och köra med den så ?

need_4_boost
4 mars 2009 · 371 Inlägg

Det som händer när du kör med såna sprickor är att du bara får lite sämre laddtryck.

Wanegardh Asgammal medlem.
4 mars 2009 · 2 246 Inlägg

Hageberg skrev:
är det någon fara att kör med den så ? kan det vara sprikor till oljekanalerna ..  ska jag prova och köra med den så ?

bara tuta och kör..det gör jag

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars 2009 · 13 790 Inlägg

ingen risk att sprickorna går ner till oljekanalerna då dom inte har något med varandra att göra oljekanalerna sitter i lagerhuset och sedan bultar man på avgashuset efteråt så det finns inte en chans att oljekanalen kan bli drabbad av den sprickan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
need_4_boost
5 mars 2009 · 371 Inlägg

Growe skrev:
ingen risk att sprickorna går ner till oljekanalerna då dom inte har något med varandra att göra oljekanalerna sitter i lagerhuset och sedan bultar man på avgashuset efteråt så det finns inte en chans att oljekanalen kan bli drabbad av den sprickan

No danger on the roof.  Bara att köra.

Rytterne_racing
7 mars 2009 · 39 Inlägg

ar samma på min 850 turbo märkte jag i dag....hur vanligt är det igentligen. den verkar fungera hur bra som helst...trots sprickan.

need_4_boost
7 mars 2009 · 371 Inlägg

Vanligare än många tror. Vet inte om det är för att det är tunnt gods runt hålet för wastegaten som gör det.

Rytterne_racing
7 mars 2009 · 39 Inlägg

ok..jag blev lite paff när jag såg sprickan..men tänkte äsch..den fungerar ju så.....hehe

henkebenke
7 mars 2009 · 1 703 Inlägg

Så ser uteslutande alla turbos ut. Godset expanderar när det blir varmt, och när godset svalnar kan dessa sprickor uppstå.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Lurken_85
8 mars 2009 · 832 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Är det ingen genomgående spricka så går det att köra med. men du bör juh iallafall få någon till att svetsa detdär innan det blir värre.

eller så tar man den sura vägen ut. genom att köpa en bättre beg turbo eller en sprillans ny.

Det är nog ingen ide att försöka svetsa eftersom det är gjutet och kommer garanterat att spricka igen. Men som sagt så är det många turbosar som är spruckna mer eller mindre. Mina som jag har haft har varit spruckna sådär och funkade lika bra ändå. Men fösök INTE å svetsa det kommer bara bli sämre.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
la_palma Labborant
8 mars 2009 · 307 Inlägg

Kolla olje tillförseln, eller byt direkt till större, väldigt vanligt på dessa bilar att dom sätts igen...

henkebenke
8 mars 2009 · 1 703 Inlägg

la_palma skrev:
Kolla olje tillförseln, eller byt direkt till större, väldigt vanligt på dessa bilar att dom sätts igen...

Då trådskaparen äger en -92 så har han inte det problemet. -89 -> -90 hade det felaktiga röret till oljetrycket.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
insane_1 Min dröm, din vardag.
8 mars 2009 · 641 Inlägg

henkebenke skrev:

la_palma skrev:
Kolla olje tillförseln, eller byt direkt till större, väldigt vanligt på dessa bilar att dom sätts igen...

Då trådskaparen äger en -92 så har han inte det problemet. -89 -> -90 hade det felaktiga röret till oljetrycket.

Stämmer nästan, oljereturen var det som var felkonstruerad, röret var för snävt vinklat. smile

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang