Ta bort solfilm, hur??

Isuck
16 mars 2009 · 15 Inlägg

Sidorutorna fram är tonade vilket varken uppskattas av polis eller bilprovningen så tänkte jag skulle se om jag kan få bort detta. Det är inget hemmameck med Biltemafilm utan det är bra gjort och utan någon kant man kan få tag på. Någon som har bra tips på hur jag enklast gör? smile

DusanMandick Random Hero
16 mars 2009 · 4 047 Inlägg

dra ett rakblad genom skiten o dra loss bara

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Jockefors
16 mars 2009 · 961 Inlägg

varför inte köpa 2 nya på skroten ? fast du kanske inte hade tänkt att köra me toning fram nå mer ?

Pure DieselPower
peter.w
16 mars 2009 · 203 Inlägg

Rakblad nej nej då repar du glaset värm med värmepistol på filmen försiktigt så lossnar den. Pilla lite i ena hörnet när du värmer sen drar du sakta så lossnar den. Sen om du får lim kvar så spraya lite fönsterputs på glaset. Sen tar du en raklbadsskrapa och drar bort det som sitter kvar.
Lycka till //Peter

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
DusanMandick Random Hero
16 mars 2009 · 4 047 Inlägg

peter.w skrev:
Rakblad nej nej då repar du glaset värm med värmepistol på filmen försiktigt så lossnar den. Pilla lite i ena hörnet när du värmer sen drar du sakta så lossnar den. Sen om du får lim kvar så spraya lite fönsterputs på glaset. Sen tar du en raklbadsskrapa och drar bort det som sitter kvar.
Lycka till //Peter

har aldrig repat glaset me rakblad, o ja har dratt bort ett par toningar tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_Danne_L
16 mars 2009 · 71 Inlägg

DusanMandick skrev:

peter.w skrev:
Rakblad nej nej då repar du glaset värm med värmepistol på filmen försiktigt så lossnar den. Pilla lite i ena hörnet när du värmer sen drar du sakta så lossnar den. Sen om du får lim kvar så spraya lite fönsterputs på glaset. Sen tar du en raklbadsskrapa och drar bort det som sitter kvar.
Lycka till //Peter

har aldrig repat glaset me rakblad, o ja har dratt bort ett par toningar tongue

samma här ... använt rakblad med ett par gånger, aldrig blitt några repor wink

Senast redigerat av _Danne_L (16 mars 2009)

Volvo 740/960 16v Turbo "Breddad" (1988)
DusanMandick Random Hero
16 mars 2009 · 4 047 Inlägg

_Danne_L skrev:

DusanMandick skrev:

peter.w skrev:
Rakblad nej nej då repar du glaset värm med värmepistol på filmen försiktigt så lossnar den. Pilla lite i ena hörnet när du värmer sen drar du sakta så lossnar den. Sen om du får lim kvar så spraya lite fönsterputs på glaset. Sen tar du en raklbadsskrapa och drar bort det som sitter kvar.
Lycka till //Peter

har aldrig repat glaset me rakblad, o ja har dratt bort ett par toningar tongue

samma här ett... använt rakblad med ett par gånger, aldrig blitt några repor wink

iofs, man behöver ju inte trycka som en idiot kanske tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_Danne_L
16 mars 2009 · 71 Inlägg

DusanMandick skrev:

_Danne_L skrev:

DusanMandick skrev:

har aldrig repat glaset me rakblad, o ja har dratt bort ett par toningar tongue

samma här ett... använt rakblad med ett par gånger, aldrig blitt några repor wink

iofs, man behöver ju inte trycka som en idiot kanske tongue

nej man får ju inte skära rakt med det, eller nu hur man ska säga..tycker att det funkar kanon med rakblad.

Volvo 740/960 16v Turbo "Breddad" (1988)
Isuck
16 mars 2009 · 15 Inlägg

Gött me lite svar! Men nix jag ska inte ha tonat sen (fadern som står på bilen gnäller tongue) Men okej varmluftspistol har jag så då borde de väl gå då. Sen det där me rakblad e jag inte riktigt me på, ska jag alltså ta en engångshyvel å "raka" bort de som är kvar efter varmluftarn? smile

_zigge_
16 mars 2009 · 313 Inlägg

sålänge det är av rostfritt stål så repar det inte glas..Du tar ju sådana blad som man kan köpa till skrapor..  Inte rakhyvlar.. big_smile

Senast redigerat av _zigge_ (16 mars 2009)

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
Eberlund VW Ägare
16 mars 2009 · 1 011 Inlägg

Tänk på att du ska använda varmluftspistolen på utsidan på rutan så att rutan blir varm och inte filmen. Värmer du direkt på filmen så blir det bara jobbigare att montera bort den.

Henrik Eberlund
DusanMandick Random Hero
16 mars 2009 · 4 047 Inlägg

nej du tar ett RAKBLAD, inte en rakhyvel, o skär ett snitt rakt över rutan, ta inte i allt du pallar, o sen får du en kant o dra loss filmen, då behöver du nog ingen varmluft

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Xtravagant 1337
17 mars 2009 · 1 343 Inlägg

Alla skriver rakblad och det är delvis rätt men inte hela lösningen.
själva filmen lossas lite i hörnet genom att pilla lite.
Sen rycker man bort hela plastfilmen från rutan (är det billig film går inte detta).
Då återstår ett lager lim.
Detta lim tar man bort genom att ta vatten med såpa i och spruta på rutan.
Det är OERHÖRT viktigt att rutan är blöt av denna lösning innan man skrapar med ett rakblad annars repar man. plus att det går mycket lättare med vatten/såpa..

Det är så man gör.
Varmepistol är bara meningslöst och extra jobb...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
lackarmatte
20 mars 2009 · 19 Inlägg

rakblad pilla upp en hörna sen e det bara att dra av limmet som blir kvar tar du bort med vanlig koncentrerad spolarvätska som du lägger på med en blöt trasa låt dra 4-5 min sen brukar det lossna ganska bra

Senast redigerat av lackarmatte (20 mars 2009)

joliba_01
20 mars 2009 · 424 Inlägg

DusanMandick skrev:
dra ett rakblad genom skiten o dra loss bara

om du nu bestämmer dig för att dra ett blad igenom se till att det är ett rostfritt rakblad annars blir det repa i rutan big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
peter.w
20 mars 2009 · 203 Inlägg

Xtravagant skrev:
Alla skriver rakblad och det är delvis rätt men inte hela lösningen.
själva filmen lossas lite i hörnet genom att pilla lite.
Sen rycker man bort hela plastfilmen från rutan (är det billig film går inte detta).
Då återstår ett lager lim.
Detta lim tar man bort genom att ta vatten med såpa i och spruta på rutan.
Det är OERHÖRT viktigt att rutan är blöt av denna lösning innan man skrapar med ett rakblad annars repar man. plus att det går mycket lättare med vatten/såpa..

Det är så man gör.
Varmepistol är bara meningslöst och extra jobb...

Nu är det så att värmepistolen funkar alldeles utmärkt, Jag har jobbet med solfilm i 15år och det har fungerat kanon, Fördelen är att limmet lossnar med filmen då.
Gör man rätt tar det inte alls många minuter så extra jobbigt är det inte.
Detta förutsatt att det är riktig film och ingen Biltemafilm.

Sen ang rakbladet så ville jag bara säga att om man inte vet hur man ska göra kan man lätt repa glaset.
Men som sagts tidigare så tar man rostfritt stål så repar det inte

Senast redigerat av peter.w (20 mars 2009)

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
jessika87
21 mars 2009 · 78 Inlägg

_Danne_L skrev:

DusanMandick skrev:

peter.w skrev:
Rakblad nej nej då repar du glaset värm med värmepistol på filmen försiktigt så lossnar den. Pilla lite i ena hörnet när du värmer sen drar du sakta så lossnar den. Sen om du får lim kvar så spraya lite fönsterputs på glaset. Sen tar du en raklbadsskrapa och drar bort det som sitter kvar.
Lycka till //Peter

har aldrig repat glaset me rakblad, o ja har dratt bort ett par toningar tongue

samma här ... använt rakblad med ett par gånger, aldrig blitt några repor wink

Inte jag heller ..

Xtravagant 1337
21 mars 2009 · 1 343 Inlägg

peter.w skrev:

Xtravagant skrev:
Alla skriver rakblad och det är delvis rätt men inte hela lösningen.
själva filmen lossas lite i hörnet genom att pilla lite.
Sen rycker man bort hela plastfilmen från rutan (är det billig film går inte detta).
Då återstår ett lager lim.
Detta lim tar man bort genom att ta vatten med såpa i och spruta på rutan.
Det är OERHÖRT viktigt att rutan är blöt av denna lösning innan man skrapar med ett rakblad annars repar man. plus att det går mycket lättare med vatten/såpa..

Det är så man gör.
Varmepistol är bara meningslöst och extra jobb...

Nu är det så att värmepistolen funkar alldeles utmärkt, Jag har jobbet med solfilm i 15år och det har fungerat kanon, Fördelen är att limmet lossnar med filmen då.
Gör man rätt tar det inte alls många minuter så extra jobbigt är det inte.
Detta förutsatt att det är riktig film och ingen Biltemafilm.

Sen ang rakbladet så ville jag bara säga att om man inte vet hur man ska göra kan man lätt repa glaset.
Men som sagts tidigare så tar man rostfritt stål så repar det inte

Tackar!
Uppskattar att du ville förklara den biten med värmepistol..
Eftersom du jobbat med det i 15år så väger informationen tungt då jag bara jobbat med det i 10...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang