4214
Sök

Volvo B230 Totalrenovering+trimning

15 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej! jag har en Volvo b230A motor (Med förgasare) som jag har under ett årstid gjort en totalrenovering på till skolans projekt och nu har jag en fundering på att trimma innan jag sätter ihop den.

Jag funderar starkt på att lämna toppen (530) för planing porta m.m. Jag har också köpt en A-kam lite hastigt för 250kr.

Men jag undrar nu om det är en bra idé att sätta in A-kamen efter jag planat m.m? och behövs det starkare fjädrar då? (det satt en m-kam original)i sådana fall är det något specifikt värde på dessa fjädrar i sådana fall? jag menar ett värde på hårdhet längd m.m? eller är det bara att köpa andra lite starkare fjädrar som passar.
   När jag planat undrar jag om det behövs ställbart kamdrev och om det också behövs en annan kamrem då?


Väldigt tacksam för svar, detta är sista utvägen nämnligen hmm







https://www1.garaget.org/gallery/archive/97841/603637_ezcvpo.jpg
Ny inspekterad ny hornat ny slipat ny målat

10 287 Inlägg
25 mars 2009
#2
Så länge man kör med orginalkammar och inte varvar speciellt mycket mer än orginal så klarar man sig med orginal fjädrar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Så länge man kör med orginalkammar och inte varvar speciellt mycket mer än orginal så klarar man sig med orginal fjädrar.

/Göran

Okej men nu ska jag ju slänga i en A-kam om jag inte skaffar en annan kam. Så A- och M-kam är original båda på denna typ?

Annars då? om jag skaffar en K-kam? hur vet jag vad de är för fjädrar jag ska beställa eller är inte det något specielt utan bara hårdare över lag som gäller?

Tack för din komentar!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 mars 2009
#4
Qlimax skrev:
Sharky skrev:
Så länge man kör med orginalkammar och inte varvar speciellt mycket mer än orginal så klarar man sig med orginal fjädrar.

/Göran

Okej men nu ska jag ju slänga i en A-kam om jag inte skaffar en annan kam. Så A- och M-kam är original båda på denna typ?

Annars då? om jag skaffar en K-kam? hur vet jag vad de är för fjädrar jag ska beställa eller är inte det något specielt utan bara hårdare över lag som gäller?

Tack för din komentar!

k- kam  är åsså en original kam smile å det är a,b,d,h,m,v,vx,vx3,m kammarna åsså smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

15 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
Qlimax skrev:
Sharky skrev:
Så länge man kör med orginalkammar och inte varvar speciellt mycket mer än orginal så klarar man sig med orginal fjädrar.

/Göran

Okej men nu ska jag ju slänga i en A-kam om jag inte skaffar en annan kam. Så A- och M-kam är original båda på denna typ?

Annars då? om jag skaffar en K-kam? hur vet jag vad de är för fjädrar jag ska beställa eller är inte det något specielt utan bara hårdare över lag som gäller?

Tack för din komentar!

k- kam  är åsså en original kam smile å det är a,b,d,h,m,v,vx,vx3,m kammarna åsså smile

Ja men inte för Modellen B230 väl? om jag sätter i en K, måste jag kompensera med hårdare fjädrar då?


Tack för din komentar! smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 mars 2009
#6
Qlimax skrev:
turboforssen skrev:
Qlimax skrev:
Okej men nu ska jag ju slänga i en A-kam om jag inte skaffar en annan kam. Så A- och M-kam är original båda på denna typ?

Annars då? om jag skaffar en K-kam? hur vet jag vad de är för fjädrar jag ska beställa eller är inte det något specielt utan bara hårdare över lag som gäller?

Tack för din komentar!

k- kam  är åsså en original kam smile å det är a,b,d,h,m,v,vx,vx3,m kammarna åsså smile

Ja men inte för Modellen B230 väl? om jag sätter i en K, måste jag kompensera med hårdare fjädrar då?


Tack för din komentar! smile

K-kam är en volvo orginal historia till B230.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (25 mars 2009)

Jonas

730 Inlägg
25 mars 2009
#7
Volvo_Mannen skrev:
Qlimax skrev:
turboforssen skrev:

k- kam  är åsså en original kam smile å det är a,b,d,h,m,v,vx,vx3,m kammarna åsså smile

Ja men inte för Modellen B230 väl? om jag sätter i en K, måste jag kompensera med hårdare fjädrar då?


Tack för din komentar! smile

K-kam är en volvo orginal historia till B230.

Jo de e ju en orginal kam men den är mkt bättre än en m kam iaf tongue

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

812 Inlägg
25 mars 2009
#8
Volvo_Mannen skrev:
Qlimax skrev:
turboforssen skrev:

k- kam  är åsså en original kam smile å det är a,b,d,h,m,v,vx,vx3,m kammarna åsså smile

Ja men inte för Modellen B230 väl? om jag sätter i en K, måste jag kompensera med hårdare fjädrar då?


Tack för din komentar! smile

K-kam är en volvo orginal historia till B230.

njäää..  inte i 230 maskinetna men i gamla hederliga b23 wink  rätta mig om ja har fel..

man lever bara en gång..

15 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#9
ja men nog om Kam nu big_smile. jag undrar ju också om man planar (530) topp, måste jag då fixa ställbart kamdrev och ny kamrem då?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 mars 2009
#10
stääbart drev behövs inte. Kortare rem behövs bara om du ska plana mycket.

Jonas

730 Inlägg
25 mars 2009
#11
istället för o försöka skrämma up en 530 så kan du leta upp en 531 lr 405 smile

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

15 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#12
Volvo_Mannen skrev:
stääbart drev behövs inte. Kortare rem behövs bara om du ska plana mycket.

okej men blir inte risken för att systemet går helt åt fanders? tongue

ska plana hmm säg lite över 1 m.m

Tack för din komentar din hjälp hjälper!

15 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#13
YeahBitch skrev:
istället för o försöka skrämma up en 530 så kan du leta upp en 531 lr 405 smile

Men då kommer frågan: är det inte insprutare installerade i blocket till varje cylinder på 531 och 405? (vet ej vad detta system kallas men endå)

Det är nämnligen så att det har suttit en centralinsprutare förut men nu ska jag gå ner mig totalt oh konvertera till förgasare för någon klantarsel har slängt hela elsystemet! tongue

Man taver vad man haver sa den långsökta till kon i gethagen.

730 Inlägg
26 mars 2009
#14
I toppen finns insprutar hål men de går att täppa igen dem..

Köp ett par Webrar o släng på så kommer den gå som en dröm smile

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

15 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#15
YeahBitch skrev:
I toppen finns insprutar hål men de går att täppa igen dem..

Köp ett par Webrar o släng på så kommer den gå som en dröm smile

okej bra då:P aa jag tänkte köpa weber men dem är ju så otroligt dyra:P budget räcker knappt på denna lågkonjuktur ^^

Driifter;)
1 630 Inlägg
27 mars 2009
#16
ska du plana toppen o grejja så satsta på k lr v kam lr liknande lite häftigare än A iaf..

531 är utan spridarhål i toppen..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
28 mars 2009
#17
Jag hade nog struntat i 530 och köpt en 531 som många säger här. Planar du mer än 2 mm måste du ha en annan rem från tex Ford. Ställbart drev är väl inget måste, kan vara bra att ha ifall du vill klocka bilen för maximal prestanda. H-Kam är väl den "vassaste" om man säger bland orginalkammarna vad jag har hört. Annars försöker du hitta någon som kan göra en Åsa-Nisse kam åt dig. Fjädrarna tror jag inte är någon fara med om du som sagt inte har tänkt att ge dig ut och plåga skiten ur stackarn, men det är väl knappast troligt när du totaltrenoverat bilen.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

15 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#18
TritoN skrev:
Jag hade nog struntat i 530 och köpt en 531 som många säger här. Planar du mer än 2 mm måste du ha en annan rem från tex Ford. Ställbart drev är väl inget måste, kan vara bra att ha ifall du vill klocka bilen för maximal prestanda. H-Kam är väl den "vassaste" om man säger bland orginalkammarna vad jag har hört. Annars försöker du hitta någon som kan göra en Åsa-Nisse kam åt dig. Fjädrarna tror jag inte är någon fara med om du som sagt inte har tänkt att ge dig ut och plåga skiten ur stackarn, men det är väl knappast troligt när du totaltrenoverat bilen.

Varför en 531a? vad är skilnaden på prestandan? har inte pengar för tillfället men är det något att prioritera tro?

4 001 Inlägg
3 april 2009
#19

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Fattig student
1 282 Inlägg
3 april 2009
#20
kolvas skrev:
bättre du köper denna:
http://rtgs-tillsalu.blogspot.com/2009/03/motor.html

Hehe.. såg nästan ut som orginalmotorn i min 340..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..


Sök