Inmontering av insprutningen, om det inte går att få att lira så plockar jag på en förgasare typ strombergare eller ngt annats som sitter på volvos 230 motorer.... ingen ide att köra 4portare den sparar jag åt min V8
Då jag inte får tag i någon som kan hjälpa mig få hem bilen per släp och inte har möjlighet att hyra ett så återstår valet att snabbast möjligt få motorn att fungera så den kan köras hem.
Detta innebär en mindre ändring i planerna på motorstyrning och ibland har man inget val.
Lever ju på akassa så man e fattig, tar vad man får... idetta fall delar från en 240...
Så lite mer gjort idag...
Snodde komplett gaspedal med wire och fästen från 240in....
Snodde hela insuget.....
Och monterade på det ...
Även mekanisk pump monterad.....
Observera det mycket snygga termostathuset !
Stackar motorn den måt nog inte så bra att nedgraderas men just nu har jag inget val...
jaha är det bara hos mig det regnar ? Har i regnet stått och skruvat och JÄVLA insuget sprack..... på två ställen... två olika platser så det går itne att laga...
I denna bedrövelse så passar jag på att göra annat för att få något gjort så det blev lite pyssel...
En volvo motor behöver en volvo kylare och denna kylare behövde fästen så det vart såhär...
Inte snyggast men det fungerar vilket är poängen.
Gav mig sedan på att montera termostat hus, generator osv... så låter bilderna visa..
Ser överlag ut rätt så bra..... nu ska jag ta tag i insuget igen..... tror jag...
lite mer arbete gjort... har skaffat nya kylar slangar... kopplat in elen för generatorn... letat elfel för tändningen, bytte rotor, fördelarlock, kodensator, brytare, tändspole inget hjälpte så kollade in elstammen och det visade sig att matar plusen från kupen strular så det löser jag med en extra knapp för att aktivera tändspolen... startade upp lite på startgas åxå http://www.youtube.com/watch?v=l9cGnB3RIYY
så nu under denna kväll har jag arbetat med att demontera ett avgas system från en 240 och anpassa det till min bil. kopplade vidare på elen i bilen... kopplade in lite slangar osv... små saker som tar tid men det som nu saknas är el fläkten och uppstarten.
så lägger ut de foton jag tog strax innan jag åkte hem... å det var gott om mygg .....
kommentarer ?
ja jag vet det vart inte som planerat men detta är näst bäst....
Efter att varit helt deppad i flera dagar då det regnat så såg jag fram emot att äntligen kunna göra något med bilen...
Bilen har sett lite deppig ut där den stått i regnet och man har inte kunnat göra något.
Detta regnande har gjort att jag hela helgen sökt information varför jag inte fått till tändningen på motorn och jag har sökt efter svar.
Motor setupen är lite off mot vad som var tänkt.
B230 bottendel med orginal vev och stakar. B230F top planad portad Fördelare placerad på oljepumpen med brytar spetsar och kondensator Insug från B200 serien med Piersburg 175 cdu förgasare Tändspole och annat som funnits till hands.
Den ville tända men sen dog den efter att den tände på startgas..
Jag började felsöka och fann att det inte fanns gnista på tändstiften vilket härlede mig till el problem.
Kopplade om elsystemet för startnyckel så tändningsplus och startläge gick genom relä och aktiverade 12V via huvud kabel.
Detta fungerade inte...
Var inne på diverse forum och pratade med folk per telefon och fann att denna setup i koppling av elen borde fungera...
resultat... fortfarande ingen gnista...
Kollade avståndet för brytarspetsar 0,4 ström fanns överakkt men idag på besök hos Mekonomen så fick jag prata med en av deras gammel rävar och han hade en enda kommentar, koppla bort jorden för spolen så startar den...
sagt och gjort... och elen är nu såhär...
Då stack kamremmen och vevaxel skivan lossnade....
JÄ*VLAR !
Åkte hem och surade lite och var allmänt pissed....
Åt lite pizza kramade gumman min och åkte tillbaka till bilen...
Plockade ner motorn totalt runt kamremmen, alla täckplåtar spännare allt....
Bytte kamaxel drev, bytte kamrem, plockade ihop allt, startade...
Ja sorry missade videokamera men jag säger bara det...
Ville nu när jag är hemma ha något att göra så jag lekte med ett video program, lite själv humor med tanke på musiken men mest ett stort TACK till alla som varit stöd under bygget.
Efter att fått motorn att gå runt och fungera inte bra inställt med fungerande, efter att i regnet legat och tätat avgasröret som hade mer hål än en golfbana, efter inkopplade lampor så satte jag mig nervös och skulle ta första rundan...:D
Den gick förvånadsvärt mjukt, lättstyrd utan servo inkopplat, mjuk i fjädring med provturen konstaterade jag att det finns lite att fixa.... det hörs på video filmerna..:rolleyes:
Måste bygga om avgas röret...:) Måste ställa in förgasaren och tändningen bättre..;) Sen kolla alla bultar i bakvagn, framvagn, drivlina.:rolleyes: Kapa fjädrarna fram så den blir lägre...:cool: Bygga blinkers till fronten...:(
Lite information, vet att jag varit usel på updates men det beror på att jag fick ett jobb tillfällig och det var lite udda tider, man gick upp kl 3 åkte till jobbet 4 började 5 slutade 14 var hemma 15 åt mat 16 sen vila och isäng 20.....
Fick chansen att ställa in bilen lite med kompisens hjälp och sen ut och snurra, åkte en vecka fram och till baka till jobbet med bilen tills det sa PANG !
Det var inte vackert, svetsarna häll men matrialet gick åt helvete...
Sen vart det panik arbete att få det å sitta fast, jag älska spännband som tillfällig lösning....
Gissa två gånger vad jag ska göra kommande helg ???
Sen efter tillverkningen av de övre fästena för stagen så var det dags att passa in bärarms fästen som gjordes med axeln monterad, nogran mätning av alla avstånd och vinklar så allt hamnar rätt.