3211
Sök

Kamaxel inställningar volvo 855 T5

60 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Har nu kommit så långt i min motor ihopsättning att det är dags för kammarna att stoppas i.
Men jag har ett problem, det finns inga markeringar nånstanns, varken på remskivan eller på kamdreven, så min fråga är om nån på detta forum har nån aning om hur jag ska gå till väga för att få dom i rätt position?

MVH// Dennis

4 822 Inlägg
3 maj 2009
#2
man sätter en tolk i bakkant på kammarna (den delen som fördelaren och kamaxelgivaren sitter) sen sätter man dit kamremmen när kamdreven är lite lösa sen spänner man upp kamremmen och sen när kamremmen är rätt spänd så drar man åt kamdreven.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

60 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#3
Christian S skrev:
man sätter en tolk i bakkant på kammarna (den delen som fördelaren och kamaxelgivaren sitter) sen sätter man dit kamremmen när kamdreven är lite lösa sen spänner man upp kamremmen och sen när kamremmen är rätt spänd så drar man åt kamdreven.

ok men görs detta med ventilkåpa på eller av? Även när du säger att kamdreven är lite lösa menar du då bara dreven eller hela kamaxlarna?

699 Inlägg
3 maj 2009
#4
Bara dreven.. Kammarna sitter ju låsta med verktyget i bakkant..

Bilgalen elektriker :)

60 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#5
JonasHalt skrev:
Bara dreven.. Kammarna sitter ju låsta med verktyget i bakkant..

Ok. Ska se om jag får tag på nån som jobbar på volvo och höra om jag får låna tolken då.
Men vart har jag motorn i noll då?

Kicker
163 Inlägg
3 maj 2009
#6
Vad är en tolk och hur får man tag på den ? kan man bygga själv ?

See you sideways!!

8 250 Inlägg
3 maj 2009
#7
SLARVA skrev:
Har nu kommit så långt i min motor ihopsättning att det är dags för kammarna att stoppas i.
Men jag har ett problem, det finns inga markeringar nånstanns, varken på remskivan eller på kamdreven, så min fråga är om nån på detta forum har nån aning om hur jag ska gå till väga för att få dom i rätt position?

På kammarna så är ju noll i spåren som nämnts i tråden redan. På veven så finns en markeringen på drevet till kamremmen som ska svara mot en märkning på oljepumpen, men den märkninge är lite på ett ungefär. Man använder även en tolk till vevaxeln för att få den i rätt läge.

Tolkarna kan man om har tur låna, annars finns dem att köpa på volvo om dem är dyra. Men det går att tillverka egna.


402 Inlägg
3 maj 2009
#8
SLARVA skrev:
Hej.

Har nu kommit så långt i min motor ihopsättning att det är dags för kammarna att stoppas i.
Men jag har ett problem, det finns inga markeringar nånstanns, varken på remskivan eller på kamdreven, så min fråga är om nån på detta forum har nån aning om hur jag ska gå till väga för att få dom i rätt position?

MVH// Dennis

I "Haynes" verkstadshandbok finns ganska mycket beskrivningar både på inställningar
och tillverkning av verktyg. Kanske kan va nåt att kika i? mvh.smile


60 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#9
Tack för all hjälp, fick ihop allt idag. Dock fick jag bara åka ca: 3km sen vela den inte nå mer, den går men det låter som 30 kineser som sitter och slår i motorn...


Sök